Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KUWAYAMA Tadasuke (TADASKY) | C-112 , 1965 r.

Tadasuke (TADASKY) KUWAYAMA (ur. 1935 r., Nagoja, Japonia)

C-112 , 1965 r.

akryl/płótno, 55,9 x 55,9 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '#C-112 | 1965 | Tadasky'
na odwrociu naklejki wystawowe z D. Wigmore Fine Art, Inc. Gallery oraz Kootz Gallery w Nowym Jorku

POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty
- kolekcja instytucjonalna, Nowy Jork
- D. Wigmore Fine Art, Inc. Gallery, Nowy Jork
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Gene Dawis/Tadasky. Time, Dimensions, and Color Explored, D. Wigmore Fine Art, Inc. Gallery, 20.02.-20.04.2013, New York
- 1960s HARD EDGE PAINTING: LA / DC / NY, D. Wigmore FIne Art, Inc. Gallery, 2015
LITERATURA:
- Gene Dawis/Tadasky. Time, Dimensions, and Color Explored, katalog wystawy, D. Wigmore Fine Art, Inc. Gallery, New York, s. 13 (il. barwna)

Kiedy przyglądamy się obrazom Tadasuke Kuwayamy, nie może nas nie uderzyć narastająca złożoność motywów, oraz - co za tym idzie - wzrastające wymagania, jakie stawiają one naszej percepcji i rozumieniu. Ich promienne kolory i geometryczna struktura wydają się sprzeczne, jednak większość kolorów wynika właśnie ze struktury obrazów. Jego serie koncentrycznych kręgów wpisanych w kwadrat zdają się wibrować i poruszać. W efekcie widz porusza się wraz z nimi, a kolory pulsują wewnątrz swoich własnych struktur, tworząc szczególne napięcie na powierzchni płótna.
Jak pisał Joe Houston, "(…) nawiązują do duchowych właściwości mandali, głównie poprzez struktury, które pojawiły się w jego pracach we wczesnych latach 60., sugerując ich ezoteryczne (…) znaczenie, przykryte pod warstwą geometrii i kolorów'. Mandale, ze swoimi koncentrycznymi kręgami i uświęconymi liniami, stanowią niejako wizualną sprzeczność pojęć, co znacząco zbliża je do obrazów Tadasky’ego o wyrazistych kolorach (mandale też bardzo często składają się z mocnych kolorów). Jaka jest wewnętrzna relacja pomiędzy dialektyczną koniecznością, która łączy przeciwieństwa? Jaka idea zespala ze sobą koncentryczne kręgi i kwadraty z kolorami obecnymi w pracach Tadasky’ego, tak podobnymi do mandali? Uważam, że obrazy Tadasky’ego mają ten sam przekaz i znaczenie co tradycyjne mandale, ale w unowocześnionej wersji. Mogą bowiem sprawiać wrażenie "czystych" obrazów, całkowicie podporządkowanych znaczeniu linii, umiejscowionej w konkrety sposób z powodów czysto estetycznych".
Danel Kuspit, Święte okręgi i zmysłowe kolory. Malarstwo Tadasky’ego, [w:] Tadasky. The Circle Reviewed 1964 To 2012, Katalog wystawy [w:] Dawid Richard Gallery, Santa Fe, 17.08-22.09 2012, Santa Fe 2012, tłum. Z. Rojek

Tadasuke Kuwayama, znany szerzej jako Tadasky, dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zawarzyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki i samego procesu tworzenia. Do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy przyjechał w 1961 roku. Wówczas rozpoczął studia artystyczne - początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a później w Brooklyn Museum of Art School. Od lat 60. Tadasky rozwijał swój własny, indywidualny język artystyczny w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w Kootz Gallery w Nowym Jorku w 1965 roku I w tym samym roku jego prace zostały zaprezentowane podczas słynnej ekspozycji The Responsive Eye w Museum of Modern Art. Nowojorska instytucja zakupiła do swojej stałej kolekcji dwa płótna Japończyka i od tego momentu jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Po wystawie Kinetic and Optic Art Today w Galerii Albright-Knox prace Tadasky’ego zaczęły być jednym z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych w wielu prestiżowych, prywatnych I instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Dziś jego koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami koła znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Floridzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KUWAYAMA Tadasuke (TADASKY)

Tadasuke Kuwayama, amerykański artysta pochodzenia japońskiego, znany jako Tadasky, zaliczany do grona twórców Op-artu. Pojawia się na artystycznej scenie Nowego Jorku we wczesnych latach 60. Niedługo po przeprowadzce z Japonii sprzedaje swój obraz Museum of Modern Art. W swojej twórczości używa prostych geometrycznych form. Nazywany mistrzem koła, maluje prawie wyłącznie koncentryczne pierścienie na kwadratowym płótnie, tworząc ich nieskończone wariacje.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl