Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DOMINIK Tadeusz | Róża czerwona, 1976 r.

Tadeusz DOMINIK (1928-2014)

Róża czerwona, 1976 r.

akryl/płótno, 60 x 73 cm
sygnowany l.d.: 'Dominik'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'DOMINIK 1976 | RÓŻA CZERWONA | AKRYL 60 x 73'
na odwrociu naklejka z opisem pracy

"Pod koniec studiów - a może zaraz po ich ukończeniu - wydawało mi się, że zmienię oblicze sztuki, że zadziwię czymś całkowicie innym, opartym na nowych, rewolucyjnych zasadach. Po latach, w czasie codziennej praktyki z ulgą zacząłem spostrzegać, że jestem stale na początku drogi, a moje nowe malarstwo to po prostu moje nowe obrazy - mój malowany los…".
Tadeusz Dominik, 1977

Artystycznym” reprodukcje drzeworytów Dominika i uzupełnił je wierszem Tadeusza Różewicza. Podmiot liryczny, jak i młody podówczas malarz, zwracali się do przyrody. Sam artysta przyznawał: „urodziłem się na wsi i tam mieszkałem przez pierwsze dziewięć lat, to one nadały ton późniejszym. O moim charakterze zadecydowało więc w znacznym stopniu obcowanie z naturą, natura nigdy nie nastraja agresywnie. Uspokaja, daje nam pogodę ducha. (…) W pracowni powstaje uogólnienie, skrót, ale wrażenia, które pobudzają mnie do malowania, są związane z naturą. Zawsze muszę mieć w niej oparcie” (Tadeusz Dominik w rozmowie z Elżbietą Dzikowską, [w:] Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, [red.] Elżbieta Dzikowska, Warszawa 2011, s. 88).
Inspiracja przyrodą jest widoczna już we wczesnych, realistycznych pracach artysty. Jednak od drugiej połowy lat 50. Dominik ponownie zwraca się ku medium malarstwa i tworzy „bukiety” oraz „ogrody” plasujące się między sztuką figuratywną a abstrakcją, w których niektórzy widzą jedynie spontaniczny wyraz gry kolorów. Według Tadeusza Dobrowolskiego nałóg fakturowej malarskości, dający efekt abstrakcji ekspresjonistycznej, Dominik zawdzięcza nauce odebranej pod okiem Jana Cybisa, słynnego pedagoga warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (Tadeusz Dobrowski, Malarstwo polskie ostatnich dwustu lat, Wrocław 1976, s. 205). Zdobyta przezeń edukacja okazała się być przyczynkiem do kojarzenia jego twórczości z nurtem koloryzmu. Wielokrotnie zwracano uwagę, że doskonały warsztat Dominika, umiejętne operowanie kolorem, będące pokłosiem kapistycznej tradycji, zostało wzbogacone przezeń o pierwiastek osobisty, nadający jednocześnie jego sztuce bardzo współczesnego charakteru. Tym samym formuła koloryzmu w ujęciu malarza okazała się niezwykle pojemna i atrakcyjna również dla twórców awangardowych.
W 1976 roku powstał cykl, którego tematem było studium kwiatu róży, badanie finezyjnego układu płatków i subtelnej kolorystyki. Z czasem Dominik coraz bardziej konsekwentnie odchodził od figuracji ku tworzeniu abstrakcyjnych płócien, w których forma roślin i pejzaży była oddana w sposób niebezpośredni, jakby intuicyjny. Jedną z pierwszych abstrakcyjnych prac z 1957 Dominik nazwał programowo „Impresją”, jednoznacznie informując odbiorców o charakterze płócien, mających oddać wrażenie przedmiotu, a nie jego formę zaczerpniętą z bezpośredniej obserwacji. Artysta podkreślał, że nie jest zainteresowany ilustrowaniem czy też portretowaniem natury, bowiem wizerunek taki skazany zawsze byłby na deprecjację w obliczu pierwowzoru. Stopniowo malarz rezygnował również z barw lokalnych, eksperymentując z coraz bardziej oczyszczoną kolorystyką, lokującą się na granicy kiczu i folkloru. Zbigniew Herbert zauważył, że poszukiwania Dominika zostają wyprowadzone z jednego kluczowego problemu, obsesyjnie zajmującego malarza, polegającego na odkrywaniu nowych możliwości zawartych w sugestywnej wymowie koloru. Rola artysty wyraża się poprzez kreowanie nowego porządku oraz proces redukcji, dochodzenia do esencji przedstawienia, połączonego z dbałością, aby każdy element płótna został zaplanowany z niezwykłą pieczołowitością. Warto podkreślić, że owa esencja w przypadku Dominika zawsze wypływa z jego optymistycznego stosunku do rzeczywistości, w której próbuje dopatrzeć się piękna i spokoju. Źródeł inspiracji poza wzmiankowaną naturą należy szukać także w muzyce, Dominik mawiał: „Każde prawdziwe dzieło sztuki musi mieć świeżość, musi być zaśpiewane, a nie wydrukowane”. Sztuka Dominika swoją spontanicznością, rytmizacją i lekkością nawiązuje do organizacji struktur dźwiękowych w czasie w utworze muzycznym, która oddziałuje silne na wiza, otwierając mu drogę do przeżywania otaczającej go natury.

Malarz, grafik, zajmował się też tkaniną artystyczną, ceramiką, a także grafiką komputerową. W latach 1946-51 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 1953 roku w pracowni prof. Jana Cybisa. W 1951 roku rozpoczął pracę pedagogiczną na stołecznej uczelni i przeszedł przez wszystkie stopnie kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (1988). Dwukrotnie był dziekanem Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Był laureatem m.in. nagrody im. Jana Cybisa (1973) i stypendystą Ford Foundation (1962). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i na świecie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DOMINIK Tadeusz

Urodził się w Szymanowie. W 1953 ukończył warszawską ASP, na której od 1965 prowadził pracownię malarstwa.. Profesor ASP, wielokrotnie dziekan Wydziału Malarstwa. Studiował u J. Cybisa rozwijając zainteresowanie koloryzmem. Do końca lat 50. tworzył drzeworyty. W połowie lat 50. zaczął malować obrazy abstrakcyjne, zbliżone do informelu. Do lat 70. maluje ekspresyjnie i spontanicznie. Późniejsze obrazy mają bardziej wyraźną, "kontrolowaną" formę. Niezmienną inspiracją była dla artysty natura,jej kolorystyka i bogactwo form. W następnych latach równolegle z malarstwem, uprawiał tkanie gobelinów, zajmował się też ceramiką . Źródłem inspiracji są często mapy, plany miast, fragmenty przypominające graffiti. Uprawia sztukę video. Od polowy lat 90. twórczość Tomasza Dominika wzbogaciła technika komputerowa. W roku 1956 reprezentował polskie malarstwo na Biennale w Wenecji. W 1973 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. W 1979 roku otrzymał tytuł profesora. Tadeusz Dominik był jednym z najbardziej oryginalnych twórców współczesnego malarstwa polskiego i wybitnym kolorystą.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl