Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KANTOR Tadeusz | CZŁOWIEK Z KRZESŁEM - PROJEKT KOSTIUMU - C2 - 2 1984

Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

CZŁOWIEK Z KRZESŁEM - PROJEKT KOSTIUMU - C2 - 2 1984

akryl, płyta pilśniowa
180 x 110 cm
sygn. na odwrocie na blejtramie: T. Kantor,
na odwrocie nalepka wystawowa z Galerie de France w Paryżu

W latach 60. Tadeusz Kantor, którego sztuka nieustająco zmieniała się pod wpływem podróży i kontaktów z zachodnimi tendencjami artystycznymi porzucił malarstwo i skoncentrował swoją działalność plastyczną poza nim. Powstawały asamblaże, happeningi czy słynny Multipart w Galerii Foksal. Pod koniec życia powrócił do malarstwa. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie układające się w cykle mają ścisły związek z teatrem Kantora. Postacie pojawiające się na obrazach są transpozycją ludzi-atrap, jego bohaterów. Samotna, wyeksponowana jednostka uchwycona jest w karykaturalnej pozie gestu. Na prezentowanym obrazie widzimy projekt kostiumu teatralnego. W latach 1986-1988 Kantor przygotowywał autorski album poświęcony wyłącznie malarskiej stronie swojej twórczości. Niestety polski wydawca wycofał się w ostatniej chwili. Album do którego artysta zdążył zrobić już makietę i napisać teksty wydany został przez Włochów i Francuzów w obcych wersjach językowych w 1991. Motyw krzesła, przedmiotu jałowego i komicznego jednocześnie, symbolizującego śmieszność naszych życiowych funkcji, odgrywał wielokrotnie swoją rolę w przedstawieniach. Z działań plastycznych warto wspomnieć projekt gigantycznego krzesła-pomika, zaprojektowanego w 1970 dla Wrocławia do którego realizacji jednak nie doszło. Tymczasowo stanęło ono w październiku 1971 na wzgórzu nad fiordem koło Oslo. W pięć lat po śmierci artysty, 8 grudnia 1995, odsłonięto wykonany na podstawie zachowanych projektów, betonowy, 10-metrowy pomnik krzesła w Hucisku koło Wieliczki. Wybór krzesła, jako przedmiotu-archetypu nie był przypadkowy: To, że biorę krzesło, a nie na przykład lodówkę czy klucz, ma dla mnie znaczenie zasadnicze, ponieważ ujawniam jego niezmienną funkcję, bardzo niską i śmieszną, której w innych przedmiotach nie znajduję.
Wybrana bibl.: T. Kantor, Ma creation, mon voyage: commaintaires intimes, [wstęp] G. Scarpetta, Paris 1991, s. 50-98.
R. Solewski, Autoportret. O ostatnich obrazach Tadeusza Kantora, W: W cieniu krzesła. Malarstwo i sztuka przedmiotu Tadeusza Kantora, Kraków 1996, s. 121-128. K. Pleśniarowicz, Kantor. Artysta końca wieku, Wrocław 1997, ss. 196-198, 266-267.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KANTOR Tadeusz

Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl