Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KANTOR Tadeusz | Człowiek Atrapa, projekt kostiumu, 1984 r.

Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Człowiek Atrapa, projekt kostiumu, 1984 r.

akryl, papier naklejony płytę pilśniową,180 x 110 cm
na odwrociu nalepka z opisem pracy: `TADEUSZ KANTOR | "CZŁOWIEK ATRAPA" | PROJEKT KOSTJUMU | 1984 | 110 x 180 | acryl` oraz nalepka Galerie de France i stemple wywozowe
na blejtramie stemple wywozowe i numer inwentaryzacyjny

POCHODZENIE:
- Galerie de France, Paryż
- kolekcja prywatna, Łódź
WYSTAWIANY:
- "Tadeusz Kantor (penitures, objets, dessins - Maria Stangret (penitures), Maison de la Culture, Grenoble, 5.10- 20.12.1984
- "Tadeusz Kantor", Festival d`Avignon, lipiec 1985
- "Tadeusz Kantor et après...", Collégiale Saint-Pierre-Le-Puellier, Orléans, 22.09-29.10.2000
- "Malowanie progów w 100. rocznicę urodzin Tadeusza Kantora", Muzeum Śląskie, Katowice, 16.05-31.07.2015
LITERATURA:
- Porównaj: Tadeusz Kantor - Rysunki z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, katalog wystawy, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Galeria Bielska BWA, 2001
- Porównaj: Tadeusz Kantor - malarstwo i rzeźba, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1991, s. 16

"Gdy patrzymy na kolejne osiągnięcia Tadeusza Kantora w Teatrze Cricot 2, widzimy konsekwencję, poczynając od okupacyjnego `Powrotu Odysa`, będącego bardzo wczesnym sygnałem i zwiastunem tego, co nastąpi w latach sześćdziesiątych, aż po ostatni spektakl `Dziś są moje urodziny`. We wszystkich kolejnych spektaklach z wyjątkiem `Mątwy` i `Cyrku` mamy do czynienia z kostiumami opierającymi się na `realności gotowej`, wykorzystującymi doświadczenie neodadaistyczne, możliwości, jakie dają `przedmioty gotowe`, `przedmioty znalezione`, tak wysoko cenione przez Kantora `przedmioty najniższej rangi`. Dlatego są to albo jakieś całkiem zniszczone, podarte łachmany, albo zwykłe, znoszone, wyświechtane ubrania-żakiety, meloniki, cylindry znalezione w kufrach na strychach, zakurzone, zetlałe suknie, w zasadzie jednak zgodne z rzeczywistością, z potoczną codziennością. Każdy jednak z tych kostiumów jest w taki czy inny sposób wyobcowany, wyalienowany. O kostiumach Kantorowskich można by powiedzieć to samo co o przedmiotach. Chodzi o wyrwanie ich z `uzależnień i stosunków życiowych i pozostawienie bez komentarza`. Kostium ma pomagać szczególnej metamorfozie aktora, który powinien być `obnażony i wystawiony niemal na szyderstwo i pośmiewisko. Jaskrawy makijaż, cyrkowe formy wyrazu, przewrotność sytuacji, skandalizowanie, niespodzianka, szok, skojarzenie wbrew zdrowemu rozsądkowi, pronuncjacja sztuczna i nienaturalna` muszą kontrastować z rzeczywistością iluzyjną, zachować swoją niezależność, autonomię, swoją odrębność i sztuczność. Aktor musi być antyaktywny, eliminowany, ma `paraliżować` rzeczywistość tekstu, ma wegetować, stwarzać sytuacje żenujące. Wymienić by tu można było jeszcze wiele innych zachowań aktorskich formułowanych chociażby w manifeście `Teatru zerowego`. Temu wszystkiemu ma pomagać Kantorowski kostium" (Piotr Krakowski, Kantorowskie kostiumy, katalog wystawy, Tadeusz Kantor. Fantomy realności, Cricoteka, Kraków 1996).

Koncepcja człowieka atrapy zrodziła się na początku lat 60. Przy okazji pracy nad adaptacją spektaklu Witkacego "W małym dworku", będącego jedną z najpełniejszych realizacji idei teatru informel. Kantor umieścił aktorów w szafie pełnej worków, w której zwisali z wieszaków. Podobne atrybuty pojawiają się zresztą w wielu spektaklach, działaniach przestrzennych i obrazach artysty. Aleksander Wojciechowski słusznie dopatruje się w nich związków z twórczością Brunona Schulza: "Dekoracje teatralne budował Kantor ze szmat, worków, przedmiotów zniszczonych, które określił po latach mianem `przedmiotów unieważnionych` czy też `przedmiotów w stanie porzucenia`. Brzozowski również sięgał chętnie do lamusa; żywił kult starych gratów, tandety, rupieci. Była to widać naleciałość galicyjska, której najwspanialszy pomnik wystawił w swych dziełach Bruno Schulz" (Aleksander Wojciechowski, Młode malarstwo polskie 1944-1974, Wrocław 1983, s. 24). Skojarzenia z utworami Brunona Schulza nasuwa również idea człowieka atrapy, której prototyp odnajdujemy w Schulzowych "manekinach". W zredukowaniu człowieka do artefaktu, metafory, materii, poprzez którą wyrażają się myśli twórcy, odnajdujemy wiele zbieżnych z koncepcją pisarza, który tak charakteryzował swoje manekiny: "Ich role będą krótkie, lapidarne, ich charaktery - bez dalszych planów, często dla jednego gestu, dla jednego słowa podejmiemy się trudu powołania ich do życia (...). Naszą ambicję pokładać będziemy w dewizie: dla każdego gestu inny aktor. Dla obsługi każdego słowa, każdego czynu powołamy do życia osobnego człowieka". Filozofia, jaką reprezentował Schulz, nie była bynajmniej nowa. W dziele "Midrasz Pinches", którego autorem jest reb Pinches z Korca, czytamy między innymi: "Pewni ludzie musieli urodzić się tylko po to, by dokonać jednego jedynego szczególnego czynu w ciągu całego swojego życia, a może nawet tylko jednego, ściśle określonego gestu, w ściśle określonej sytuacji". Kontynuację podjętego przez Schulza wątku odnajdujemy w filmowej twórczości przyjaciela Tadeusza Kantora - Wojciecha Hasa i jego adaptacji "Sanatorium pod Klepsydrą". Wojciech Has podjął się niezwykle trudnego dzieła filmowej egzegezy twórczości Brunona Schulza, wywiązał się zresztą z tego zadania doskonale - "Sanatorium..." traktować można jako swoiste kompendium jego prozy. Manekin, człowiek atrapa, golem - jak pisze w swoim eseju "Traktat o Manekinach według Bruno Schulza i Wojciecha Hasa" Małgorzata Burzyńska-Keller: "Niewątpliwie twory te mają swoją stronę bluźnierczą, są bowiem kopią boskiego stworzenia. Podobnie jak Schulz, Has jest pod wrażeniem heretyckiego procederu kreacji manekina, będącego symptomem ciemnych obszarów ludzkiej aktywności. Używając tych pustych bytów, wypełnionych pozorami życia, pobudzając ich szlachetność przez pielęgnację idée fixe, jakimi niegdyś żyli, Has odnalazł środek, aby wyrazić życie. Jak bowiem twierdził Tadeusz Kantor, bliski przyjaciel Wojciecha Hasa: `Manekin symbolizuje niemoc `człowieka gotowego`, osoby ludzkiej wobec historii` (Kantor, Wielopole, Wielopole, Wyd. Literackie, Kraków - Wrocław 1984)".


Ukończył w 1939 ASP w Krakowie. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy artystycznej doby powojennej, a przede wszystkim twórcą polskiego teatru awangardowego eksperymentalnego teatru podziemnego, a od 1956 teatru Cricot 2 w Krakowie. Był współzałożycielem i członkiem Grupy Plastyków Nowoczesnych w 1945 roku. W 1955 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z najnowszymi tendencjami w sztuce światowej. W jego twórczości główną formą wypowiedzi artystycznej było malarstwo abstrakcyjne, zwłaszcza typu informel, zajmował się także grafiką; aranżował happeningi, zajmował się scenografią i filmem. Prowadził działalność pedagogiczną: w 1948 i 1968 roku w ASP w Krakowie i w 1961 w akademii w Hamburgu. Laureat m.in. nagrody Fundacji im. Goethego w 1978 w Szwajcarii.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KANTOR Tadeusz

Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl