olej, płótno, 50 x 65 sygn. p.d.: 5./ 1963/ Kantor.
Malarz, rysownik, scenograf, reżyser teatralny, autor happeningów i manifestów artystycznych, teoretyk sztuki i teatru. W latach 1934-38 studiował malarstwo w krakowskiej ASP pod kierunkiem W. Jarockiego i J. Pieńkowskiego oraz scenografię u K. Frycza. W okresie 1942-44 prowadził w Krakowie Teatr Konspiracyjny. W 1945 r. założył grupę Młodych Plastyków. Związany był z awangardową Grupą Krakowską ukonstytuowaną w 1957 r. Był animatorem i współtwórcą eksperymentalnego teatru Cricot 2 powstałego w 1955 r. W drugiej połowie lat 50. Kantor przyswoił sobie zasady malarstwa taszystowskiego absolutyzującego rolę artystycznego gestu. Oferowany obraz to jedna z abstrakcyjnych kompozycji artysty powstałych w 1963, kiedy to Kantor rozwijał swą fascynację malarstwem materii i postulowaną przez surrealistów metodą zapisu automatycznego. Artysta zdominował wówczas swą paletę czerniami, szarościami i brązami nadając swym obrazom minorowy, niekiedy dramatyczny ton. Obraz z Kolekcji prof. Ryszarda Stanisławskiego. Włodzimierz Nowaczyk w swojej ekspertyzie tak pisze o obrazie:"Obraz ten należy do interesującego okresu twórczości Tadeusza Kantora, styku dwóch poetyk-informelu i malarstwa materii. Jest dziełem o charakterze muzealnym. Mógłby się znaleźć w każdej znaczącej kolekcji polskiej sztuki drugiej połowy XX wieku."
Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl