Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KANTOR Tadeusz | KOMPOZYCJA ABSTRAKCYJNA, 1963

Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

KOMPOZYCJA ABSTRAKCYJNA, 1963

Olej, karton naklejony na płytę pilśniową;
67 x 96 cm (w świetle listwy)
Sygnowany p.d.: 2, 1963 | Kantor
Obraz posiada ekspertyzę.

Obraz jest kompozycją plastyczną Tadeusza Kantora, powstałą w pó¼nym okresie inspiracji artysty nurtem informel. Technika taszystowska stosowana przez artystę w twórczości plastycznej od około połowy lat 50-tych do około połowy lat 60-tych odzwierciedla się tutaj w spontanicznym geście na płaszczy¼nie płótna, a przez to takiej kompozycji, której głównym założeniem jest nieforemność i brak uchwytnego powiązania z kształtami znanymi nam
z doświadczenia. Podobny sposób kształtowania powierzchni malarskiej charakterystyczny jest dla większości kompozycji artysty z tego okresu. Usytuowanie głównego wizerunku
w centralnej części płótna oraz skontrastowanie go kolorystycznie z płaskim, jednolitym tłem o odmiennej skali barwnej jest częstym zabiegiem artysty - choćby dla przykładu - wykorzystanym w serii kompozycji Peintre z roku 1961, podobnie jak łączenie malarskich elementów płaskich (głównie na obrzeżach głównego przedstawienia) z kumulacją spoiwa malarskiego w centrum. Charakterystyczną cechą informelowych prac artysty, obecną również w omawianym obrazie z 1963 roku, jest napięcie i dynamika formy. Występujące tu w bezpośredniej korelacji plamy o różnorodnym nasyceniu barwy i odmiennym ukierunkowaniu formy, wskazują na tendencje odśrodkowe oraz takie oddziaływanie na odbiorcę przedstawienia malarskiego, aby niemożliwym okazało się jednoznaczne uchwycenie systemu znaków, a przez to zawartych w nim treści. Kompozycję o podobnym sposobie oddziaływania prezentuje m.in. obraz z tego samego roku, zatytułowany Peinture. Zamierzona nieforemność jest tutaj silnie uchwytna, podobnie jak spontaniczność malarskiego gestu. Swą strukturą wpisuje się ów obraz w niezwykle intensywne dziesięciolecie twórczości artysty, zapoczątkowane wizytą w Paryżu w 1955 roku i możliwością poznania oryginalnych dzieł prekursorów nurtu informel, takich jak Michel Tapie, Georges Mathieu, Jean Fautrier, Hans Hartung, czy wreszcie Jackson Pollock. Fascynacja nową techniką, a następnie twórcza jej transpozycja, wprowadziły do sztuki Kantora nową jakość (zarówno do twórczości plastycznej, jak i teatralnej oraz pism teoretycznych artysty), a także poprzez przeniesienie na rodzimy grunt, przyczyniły się do "odwilży" w polskiej sztuce. Jakkolwiek ciągle jeszcze utrzymany w tej technice, zawiera już ów obraz sygnały mającego się dokonać wkrótce przeobrażenia stylistyki artysty. Począwszy od 1963 roku bowiem wyra¼nie uchwytne są w twórczości Kantora poszukiwania nowej formy i nowych rozwiązań artystycznych, które skrystalizowały się ostatecznie w roku 1965 pod postacią ambalaży (z francuskiego: emballage - opakowanie). Ambalaż stał się metodą anektowania coraz większego obszaru rzeczywistości. Przenosząc w ramach tej metody na płaszczyznę płótna różnorakie elementy dosłownie lub w przenośni przejęte z bezpośredniego otoczenia, zmieniał artysta ich status i charakter; zabieg ten dotyczył w równym stopniu konkretnych przedmiotów, takich jak torby, paczki, czy parasole, jak i postaci ludzkich. Początkowo, począwszy od roku 1963 kompozycjom abstrakcyjnym, zanim całkowicie z nich zrezygnował, towarzyszyły pierwsze próby "ambalowania" przez artystę rzeczywistości. W ambalażach z lat 1965-1967 dość często występuje kompozycja ze zdecydowanym akcentem horyzontalnym, przebiegającym w poprzek górnej części dzieła, zwężającym się następnie ku dołowi w sposób nieregularny, jak w przypadku obrazu Emballage. Porównując oba obrazy, napotykamy na ewidentną zbieżność w ich kompozycji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KANTOR Tadeusz

Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.

Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Dodatkowo Artinfo.pl relacjonuje przebieg aukcji w Internecie - na żywo. Pozwala to śledzić realizację zgłoszonych zleceń. Dzięki zleceniom telefonicznym i relacji w Internecie nie jest konieczna obecność na sali!
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl