Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KANTOR Tadeusz | Panny kąpiące się, projekt do Powrotu Odysa, 1944 - 45

Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Panny kąpiące się, projekt do Powrotu Odysa, 1944 - 45

technika własna na sklejce,
40 x 50 cm
sygnowany p.g.: "Kantor"
potwierdzenie autorstwa przez Józefa Chrobaka

Malarz, reżyser i scenograf. Centralna postać polskiej awangardy artystycznej lat 40. Jeden z inicjatorów powstania powojennej "Grupy Krakowskiej", twórca teatru Cricot 2, autor pierwszych polskich happeningów. W swojej twórczości ewoluował od "malarstwa metaforycznego" poprzez informel ku obrazom sprowadzonym do niezagruntowanej płaszczyzny płótna.
Pierwsze próby teatralne Kantora, dokonywane wspólnie z Tadeuszem Brzozowskim, Kazimierzem Mikulskim i Jerzym Nowosielskim, wyrastały z inspiracji działalnością Piscatora i Pronaszki oraz z doświadczeń przedwojennego teatru plastycznego Cricot, prowadzonego przez Józefa Jaremę i Jacka Pugeta w latach 1933 - 1939. Eksperymenty teatralne Kantora w Teatrze Niezależnych koncentrowały się wokół problemu przełamania tradycyjnych form scenicznych. Zdaniem Kantora, doświadczenia wojny i okupacji szczególnie ostro uwydatniały anachroniczność konwencjonalnych środków teatralnej wypowiedzi i ich nieprzyswajalność do treści dramatu. Dlatego też w jego Teatrze Niezależnym ideę teatru autonomicznego kształtowała potrzeba odkłamania fikcji i przedarcia się w sferę bezpośredniego oddziaływania na emocje widza. Teatr Kantora zerwał z naturalizmem i realizmem; spojrzał na sztukę sceniczną z punktu widzenia malarstwa. Jednak artyści - malarze tworzący Teatr Niezależny przeciwstawiali się zasadom panującym w Akademii i dominacji sztuki uprawianej przez kapistów. Już w przedstawieniu Powrót Odysa z 1944 r. pojawiły się wszystkie elementy dalszych poszukiwań Kantora. "W tej nowatorskiej inscenizacji Odyseusz potraktowany został jako jeniec wojenny, który wraca z oflagu do domu; była to jak na owe czasy nazbyt szokująca i zbyt nowatorska inscenizacja. Część akcji rozgrywała się na scenie, a część na wychodzącym na widownię podeście. Bardzo skromne dekoracje, podobnie jak kostiumy, potraktowane były bardzo syntetycznie - stworzyły całość bardzo konsekwentną, ale mało zrozumiałą dla widza. Ów tak wartościowy spektakl zszedł z afisza po kilku zaledwie spektaklach". (P. Krakowski, Stowarzyszenie Artystyczne Grupa Krakowska, Kraków 1992).
Prezentowana praca jest prawdopodobnie projektem do drugiej inscenizacji Powrotu Odysa, przygotowanym na prowadzonym przez Pronaszkę Studium Teatralnym przy Teatrze Starym w Krakowie. Premiera miała miejsce 5 VIII 1945 r.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KANTOR Tadeusz

Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl