Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KANTOR Tadeusz | Postać i parasol

Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Postać i parasol

olej/płótno, 100 x 81 cm
sygnowany p.d.: 'Kantor'
na odwrociu napis: '1950T.K. | Tadeusz Kantor | "Postać i parasol" | kraków | 1950'
na blejtramie nalepka z domu aukcyjnego Agra-Art w Warszawie

POCHODZENIE:
- Agra-Art, Warszawa
- kolekcja prywatna, Polska

Trudno jest przecenić rolę Tadeusza Kantora, autora "Postaci i parasola", w rodzimej kulturze XX-go wieku. Był wybitną i oryginalną osobowością teatru, znaną daleko poza granicami Polski. Scalił powojenne środowisko, początkując najważniejsze ugrupowanie artystyczne - II Grupę Krakowską. Malarstwo, które tworzył, powstawało w nierozerwalnym związku z działalnością happeningową i teatralną. Był pionierem i innowatorem, którego twórczość wyznaczyła kroki milowe nieustannie zmieniającego się oblicza polskiej sztuki.
Jeden z owych kroków miał miejsce w drugiej połowie lat 40. XX wieku, kiedy Tadeusz Kantor wyjechał do Paryża. Przez blisko sześć miesięcy intensywnie pracował i chłonął atmosferę światowej stolicy sztuki. Oglądał dzieła starych mistrzów, prace Picassa, Matty, Tanguy’ego, Miró. Za źródło metamorfozy w twórczości Kantora krytycy uznali przede wszystkim słynną wystawę "Le surréalisme en 1947" w Galerii Maeght, w stworzenie której zaangażowali się Breton i Duchamp.
Nie stał się jednak Tadeusz Kantor kolejnym "ślepym" wyznawcą surrealizmu - do Paryża zabrał bagaż własnych przemyśleń, teorii i doświadczeń, a przede wszystkim świeżą jeszcze fascynację postkubizmem, która zaowocowała serią obrazów, będących wyrazem "spotęgowanego realizmu". Łącząc wpływy fowizmu, kubizmu i nadrealizmu, młody artysta - jak stwierdził Mieczysław Porębski - szedł w stronę "wielkiej metafory malarskiej spotęgowania i to zmierzało ku temu, co nazywał obrazami metaforycznymi". Tym, co skłoniło Kantora do zerwania z dotychczasową architektoniką organizowania przestrzeni płótna, była również wizyta w Palais de la Découverte - muzeum odkryć naukowych i technicznych. Dzięki nowoczesnej technologii artysta ujrzał obrazy mikroskopowe, które odrysował, chcąc uczynić z nich modele realnego świata. Wiara w prawdziwość introspekcji w twórczości artysty zbliżyła go jeszcze silniej do surrealizmu, choć Kantor odrzucał jego zasadnicze tezy. Pobyt w Paryżu zaszczepił u Kantora poczucie odpowiedzialności za losy polskiej sztuki. Po powrocie powziął ideę zorganizowania wielkiej ekspozycji sztuki nowoczesnej, stanowiącej przegląd wszystkich współczesnych trendów rodzimej plastyki. Zarówno w sztuce wielkiego twórcy teatru, jak i samej organizacji wystawy, pobrzmiewały echa Paryża. Pomysłodawca wiedział, że rozwój jest konieczny. W tekście przygotowanym do katalogu pisał, uprzedzając krytyków: "Ludzie przywykli do odczytywania w dziele sztuki fabuły, a nie jego treści, mówią: Sztuka nowoczesna jest niezrozumiała i hermetyczna, odizolowana od życia i ludzi, przerafinowana, schyłkowa, nieludzka i okrutna, niemoralna i obrażająca. - Jedni mówią to bezmyślnie, inni z tupetem, broniąc podświadomie czy ze świadomością swoich unormowanych, zastałych i osiadłych pozycji życiowych. - Czy naprawdę życiowych? Czy nie jest to raczej gest ludzi biernych i zasiedziałych melancholików i limfatyków - nietwórczych, o stępionej wyobraźni - gest zasłaniania się przed życiem, które się zmienia i zaskakuje. Czy nie jest to raczej gest rezygnacji?" (Tadeusz Kantor, Do katalogu Wystawy Sztuki, rękopis w archiwum Mieczysława Porębskiego).
Na wystawie zaprezentował serię obrazów metaforycznych, na których pojawiły się zniekształcone postaci ludzkie, parasole. Niedługo po wystawie, na VI Walnym Zjeździe ZPAP w Katowicach przyjęto program realizmu socjalistycznego jako jedynie obowiązującą doktrynę twórczości w Polsce. Szybko zwolniony z pracy na uczelni, Kantor przez kolejne lata tworzył oryginalne kompozycje metaforyczne "do szuflady". Między nimi znalazła się "Postać i parasol", prezentowana w katalogu.

W 1939 roku ukończył ASP w Krakowie. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy artystycznej doby powojennej, a przede wszystkim twórcą polskiego teatru awangardowego eksperymentalnego teatru podziemnego, a od 1956 teatru Cricot 2 w Krakowie. Był współzałożycielem i członkiem Grupy Plastyków Nowoczesnych w 1945 roku. W 1955 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z najnowszymi tendencjami w sztuce światowej. W jego twórczości główną formą wypowiedzi artystycznej było malarstwo abstrakcyjne, zwłaszcza typu informel, zajmował się także grafiką; aranżował happeningi, zajmował się scenografią i filmem. Prowadził działalność pedagogiczną: w 1948 i 1968 roku w ASP w Krakowie i w 1961 w akademii w Hamburgu. Laureat m.in. nagrody Fundacji im. Goethego w 1978 w Szwajcarii.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KANTOR Tadeusz

Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl