Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KANTOR Tadeusz | Prawdziwa Lady angielska ze swoim mężem ś.p. w pace Postać ze sztuki Kurka wodna S. I. Witkiewicza, 1967 r.

Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Prawdziwa Lady angielska ze swoim mężem ś.p. w pace Postać ze sztuki Kurka wodna S. I. Witkiewicza, 1967 r.

technika mieszana , pastel, flamaster/papier, 20 x 25,5 cm (w świetle passe-partout)
u góry opis autorski
ODWROCIE:
1) naklejka z galerii Foksal w Warszawie z opisem Wiesława Borowskiego
2) papierowa naklejka wypisana na maszynie z opisem pracy

"Witkacy ukończył pisanie ""Kurki wodnej - sferycznej tragedii w 3 aktach"" około połowy listopada 1921 r. Prapremiera sztuki odbyła się 20 lipca 1922 roku w Teatrze im,. J. Słowackiego w Krakowie. Karol Irzykowski, jeden z krytyków teatralnych okresu międzywojnia, pisał w recenzji ""Kurki wodnej"": ""Pan Witkiewicz estetykę swoją wykłada tylko negatywnie, ale nigdy nie powie po ludzku, na przykładzie, bez andronów filozoficznych, co to jest ta jego fufa, ta Czysta Forma. Przyznam, że dłuższy czas brałem go na serio i usiłowałem dopatrzeć się w jego dramatach owych idei formalnych. Nie znalazłem ich. Więc jeżeli p. Witkiewicz nie wylegitymuje swoich zamierzeń - bez wykręcania się, że w ""natchnieniu"" formistycznym sam nie wie, co robi - ja jego sztuki i całe pisanie będę uważał za szwindel i blagę."" Recenzentom krakowskiej premiery Witkacy replikował ma łamach Czasu, niczym Cyprian Kamil Norwid, który pisał, że ""syn minie pismo, lecz ty wspomnisz wnuku"": ""Można nie lubić mnie jako artysty, ale twierdzenie, że nie jestem wcale artystą, uważam za nieco przesadzone i obawiam się, że sąd przyszłych pokoleń nie będzie zbyt pochlebny dla niektórych krytyków. Jakkolwiek, wskutek nienasycenia formą i wymagań kompozycyjnych, sztuki moje nie są fotograficznym odbiciem życia, jednak nad ""banialukami"" [...] w nich zawartymi pomyślą jeszcze przyszli historycy literatury."" Premiera ""Kurki wodnej"" Teatru Crocot 2 odbyła się w Galerii Krzysztofory (ul. Szczepańska 2 w Krakowie) 28 kwietnia 1967 roku. Później sztuka była wystawiana w: Rzym, Festival Premio Roma, Galeria Nazionale d`Arte Moderna, maj 1969 r.; Modena, Teatro Comunale di Modena, maj 1969 r.; Bolonia, maj 1969 r.; Nancy, Festival Mondial du Théâtre, La Commanderie, kwiecień - maj 1971 r.; Paryż, Malakoff, 1971 r.; Edynburg, Festival of Art, Forrest Hill Theatre, lipiec 1972 r.; Łódź, Łódzki Oddział Związku Artystów Plastyków, listopad 1972 r."

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KANTOR Tadeusz

Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.

Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68   tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl