Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KANTOR Tadeusz | TEKA PROJEKTÓW KOSTIUMÓW TEATRALNYCH

Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

TEKA PROJEKTÓW KOSTIUMÓW TEATRALNYCH

Teka zawiera 13 projektów kostiumów teatralnych do trzech spektakli: Czarująca szewcowa (Federico Garcia Lorca, przekład - Juliusz Chodacki, reżyseria - Tadeusz Kantor, Marian Slojkowski; premiera - 27 lipca 1957 roku, Państwowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie,), Hamlet (William Shakespeare, przekład - Roman Brandstaetter, reżyseria i inscenizacja - Roman Zawistowski, premiera - 30 września 1956 roku, Państwowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie) oraz Zawisza Czarny (Juliusz Słowacki, reżyseria i opracowanie dramaturgiczne - Jeny Goliński, premiera 28 listopada 1959 roku, Państwowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie).

I. Statysta (Czarująca szewcowa)
Akwarela, ołówek, karton; 31 x 21,6 cm; próbka materiału przytwierdzona szpilką (l. d.)

II. Księża (Hamlet, aktor Władysław Neubelt)
Akwarela, karton; 30,1 x 22,8 cm

III. Dworzanin Śliwiak (Hamlet, aktor Tadeusz Śliwiak)
Ołówek, akwarela, karton; 31,1 x 23,4 cm

IV. Renaldo Milski (Hamlet, aktor Zygmunt Milski)
Akwarela, ołówek, długopis, karton;
28,5 x 24 cm; do projektu przytwierdzony szpilką papier (20,8 x 7,1 cm)
z próbą materiału przypiętą szpilką
i zawierający notatki ołówkiem

V. Posłaniec Szlorek (Hamlet)
Akwarela, ołówek, karton; 29,6 x 24,2 cm; do projektu przytwierdzony szpilką papier (10,4 x 5,1 cm) z próbą materiału
przypiętą szpilką i zawierający notatki ołówkiem
Brak postaci jak w w/w. tytule w programie spektaklu, stąd zakwalifikowanie projektu
do spektaklu jest przypuszczeniem.

VI. Zazula Gilderstern (Hamlet, aktor Zdzisław Zazula)
Akwarela, ołówek, długopis, karton;
29,1 x 24,3 cm; do projektu przytwierdzony szpilką papier (20,7 x 7,1 cm) z przypiętymi szpilkami próbkami materiału
i zawierający notatki ołówkiem

VII. Cornelius (Hamlet, aktorzy Julian Jabczyński, Tadeusz Mroczek)
Akwarela, tempera, ołówek; 30 x 22,4 cm;
do projektu przytwierdzone zostały szpilkami
3 kartki papieru z próbkami materiału
przypiętymi szpilkami
i zawierające notatki ołówkiem

VIII. Służący (Hamlet, aktor Eustachy Gawlik)
Akwarela, tempera, ołówek, karton;
31 x 24,6 cm; do projektu przytwierdzony szpilką papier (20,7 x 7,8 cm)
z przypiętymi szpilkami próbkami materiału

IX. Aktor Lucian (Hamlet, aktor Janusz Zawirski)
Akwarela, tempera, długopis; 36,3 x 25,3 cm; projektu przytwierdzony szpi1ką papier
(12,3 x 12,2 cm), zawierający notatki ołówkiem

X. Aktor-Król (Hamlet, aktor Wiktor Sadecki)
Akwarela, ołówek, 29,4 x 22,2 cm

XI. Rosenkranz (Hamlet, aktor Bronisław Cudzich)
Akwarela, ołówek, długopis, karton;
28,5 x 23,8 cm; do projektu przytwierdzony szpilką papier (20,7 x 6,6 cm),
zawierający notatki ołówkiem.

XII. Horacy, Laertes (Hamlet, aktorzy Zygmunt Rzuchowski - Horacy, Janusz Sykutera - Laertes)
Akwarela, tempera, długopis, ołówek,
karton; 24,7 x 21,7 cm; projektu przytwierdzona szpilką próbka materiału (p. g.)

XIII. Dworzanin Cesar (Zawisza Czarny, aktor Piotr Augustyniak)
Akwarela, tempera, długopis, ołówek, karton; 26,2 x 18,2 cm

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KANTOR Tadeusz

Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl