1931 r. Olej na płótnie 55 x 46,5 cm Sygnowany p.d. - "Tade / Makowski" Ekspertyza - prof. dr hab. W. Jaworska, 1997 r.
Portretowe studia dziecięce pojawiały się w twórczości T. Makowskiego od 1918 r. Typ przedstawień zmieniał się wraz z ewolucją stylu artysty - od realistycznego poprzez groteskowy do kubizującego geometryzmu. Ten ostatni uznany za najbardziej wartościowy w dorobku artysty obejmował lata 1928-1931. Uproszczenie kształtów doprowadziło Makowskiego do stworzenia własnej formuły ludzkiej postaci. Powtarza ją przedstawiona na oferowanym obrazie para stojących dzieci, stylizowanych na wyciosane z drewna kukiełki o kolistych twarzach i czarnych oczach przypominających paciorki. Nastrój obrazu Dwoje dzieci z chorągiewką buduje jego kolorystyka. Czarne tło z dodatkiem ultramaryny skontrastowane z cynobrową czerwienią twarzy, a także snopem światła padającego z górnego lewego rogu obrazu wprowadza aurę tajemniczości. O tego typu scenie w sposób bardzo wrażliwy pisze w swej monografii Tadeusz Makowski - życie i twórczość prof. W. Jaworska: "Widok dwojga małych dzieci, z których jedno obejmuje drugie, jest zawsze, czy to w życiu, czy w sztuce, widokiem miłym, a dla wrażliwszych osób - wzruszającym. Jeżeli natomiast ruch ten wykonuje mała, dziecinna marionetka, podnosząc nieporadnie swą drewnianą rączkę, aby opiekuńczym gestem objąć jeszcze mniejszą od siebie, również drewnianą istotę, (É) wtedy ewokacja uczucia i liryzmu potęguje się do maksimum, bo zostaje już sam symbol, wyzwala się uczucie "jako takie". Dwoje dzieci z chorągiewką należy do najlepszych obrazów T. Makowskiego z tego okresu.
MAKOWSKI Tadeusz
Urodził się w 1882 r w Oświęcimiu, zmarł w 1932 r w Paryżu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. Od 1908 r na stałe w Paryżu. Uprawiał malarstwo sztalugowe, rysunek , akwarelę i techniki graficzne. Od kubistów przejął zgeometryzowaną formę i zwartą konstrukcję obrazu. Ulegał wpływom impresjonistów, ostatecznie, pod koniec lat 20-tych wypracował własny styl, maksymalnie uprościł kształty sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków. Stworzył świat groteskowej egzystencji wypełniony dziećmi-pierrotami, półludźmi - marionetkami, kukiełkami. Statyczne, zastygłe w bezruchu sylwetki zapełniają tajemniczą scenę, na której niewątpliwie rozgrywa, lub rozegra się dramat. Artysta wielokrotnie wystawiał swoje prace w ramach prezentacji polskiej sztuki na świecie. Przez krytykę zaliczany do najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl