Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MAKOWSKI Tadeusz | Dzieci na plaży, 1929 r.

Tadeusz MAKOWSKI (1882 Oświęcim -1932 Paryż)

Dzieci na plaży, 1929 r.

akwarela/papier, 17,5 x 23,5 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Tadé | M | AK | OW | SK | I 1929'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Kraków

Lata 1928-29 były przełomowe w artystycznym dorobku Makowskiego. Malarz działający w Bretanii dokonał fuzji stylistycznych doświadczeń kubizmu, impresjonizmu, malarstwa dekoracyjnego oraz realizmu naiwnego, tworząc, niepowtarzalną formę przesyconą kolorem. W tym czasie sam Makowski świadomie wytycza moment artystycznego spełniania, pisząc w 1929: „Rok ubiegły był decydujący. Oblicze artystyczne przyjęło wyraz osobistego waloru – dojrzałe owoce mej pracy… Obrazy stały się bardziej moje, bardziej mi bliskie. Praca twórcza zaczęła wchodzić w życie i z nim się ściśle kojarzyć. Dyskusja nad tym, co robię, zaczęła się żywa, bo zaczęła interesować otoczenie pierwiastkiem ludzkim, silniej z mych płócien się wyłaniającym”. W tym samym czasie Makowski całą energię twórczą skupia na kompozycjach poświęconym dzieciom. Jednak grupy uśmiechniętych pierrotów, grajków czy małych aktorów również uległy przemianie. Artysta w prostych, wręcz naiwnych kompozycjach oddaje uniwersalny symbol skomplikowanego życia duchowego człowieka zaklętego w figurce zamyślonego dziecka. Oglądając prezentowaną pracę, jak aktualna jest refleksja skreślona w 1928 roku: „Dziwny to (i jak bardzo pociągający) jest ten świat zaludniony istotami stworzonymi przez Makowskiego. (…) Powiedźcie mi, czy przyjrzawszy się im, nie zazdrościcie im w pełni serca? Ich roztropność, ich niewinność, miny poważne i skupione czyż nie przypominają pełni i siły przeżyć własnego dzieciństwa? Jest pewne, że gdy bliżej i z uwagą przyjrzeć się obrazowi, odkryje się tu nie sprecyzowaną, ale uporczywą nutę melancholii, dokonamy tutaj samej głębi dzieciństwa, bo czyż większość tych małych istot nie jest dotknięta jakąś nostalgią utraconego raju? A poza tym Makowski nie maluje dzieci chowanych w luksusie, zna on obawy, potrzeby, pragnienia tej dzieciarni, nieświadomie obciążonej już atawizmem trosk i niepokoju (…) Jakieś nieuchwytne dno cierpienia – oto co wyraża Makowski – i tu przerasta on sztukę malarstwa, jeżeli rzeczywiście malować znaczy nie tylko harmonijnie umieszczać pewną ilość kolorów i form li tylko dla przyjemności oka. Ponieważ jego dzieła są ludzkie, noszą stygmaty bólu, ale nie ma w nich śladów złośliwości. Może być co najwyżej pewna szorstkość, pod którą łatwo odgadnąć pewną tłumioną żarliwość (…).
Ale nie wystarczy mówić tylko o temacie, a nie widzieć w dziełach Makowskiego wysokiej rangi malarstwa. Jego płótna żyją przede wszystkim dziwnym światłem, które je ożywia, światłem tajemniczym, feerycznym, świadczącym o mądrej technice, precyzyjnym warsztacie, o pracowitych i owocnych rozmyślaniach malarza nad wszystkimi środkami i możliwościami, nad wiecznym cudem koloru”.

Tadeusz Makowski jest jednym z najwybitniejszych artstów polskich 1 połowy XX wieku. Był malarzem, grafikiem i rysownikiem. W latach 1903-08 uczył się w Akademii krakowskiej u Józefa Unierzyskiego, Józefa Mehoffera i Jana Stanisławskiego; jednocześnie studiował filologię na Uniwersytecie Jagiellońskiem. W roku 1908, przez Monachium, wyjechał do Paryża, gdzie zamieszkał na stałe. Stamtąd wyjeżdżał na letnie sezony do Bretanii, Owerni oraz na południe Francji. Odbył też podróż artystyczną do Holandii i Belgii (1921). W Paryżu przyjaźnił się z wieloma znakomitymi malarzami, pisarzami oraz marszandami. Utrzymywał żywe kontakty z artystami polskimi przebywającymi we Francji i był prezesem paryskiego "Towarzystwa Artystów Polskich". Swoje prace wystawiał w kraju - w Krakowie i Warszawie (od 1907) i Lwowie (1910) oraz za granicą: w Paryżu, Barcelonie, Wiedniu, Budapeszcie i Amsterdamie. Malował kompozycje figuralne, pejzaże, martwe natury i portrety, zwłaszcza dzieci. Eksperymentując z malarstwem kubistycznym wypracował swój indywidualny styl. Formą, kolorem i światłem, a także pewną deformacją budował pełne liryzmu choć czasami nie pozbawione pewnej ironii czy drwiny kompozycje malarskie.

Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MAKOWSKI Tadeusz
Urodził się w 1882 r w Oświęcimiu, zmarł w 1932 r w Paryżu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. Od 1908 r na stałe w Paryżu. Uprawiał malarstwo sztalugowe, rysunek , akwarelę i techniki graficzne. Od kubistów przejął zgeometryzowaną formę i zwartą konstrukcję obrazu. Ulegał wpływom impresjonistów, ostatecznie, pod koniec lat 20-tych wypracował własny styl, maksymalnie uprościł kształty sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków. Stworzył świat groteskowej egzystencji wypełniony dziećmi-pierrotami, półludźmi - marionetkami, kukiełkami. Statyczne, zastygłe w bezruchu sylwetki zapełniają tajemniczą scenę, na której niewątpliwie rozgrywa, lub rozegra się dramat. Artysta wielokrotnie wystawiał swoje prace w ramach prezentacji polskiej sztuki na świecie. Przez krytykę zaliczany do najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl