akwarela na papierze, 18,9 x 22,5 cm sygnowana p.d.: "Tadé Makowski"
Makowski zaliczany jest do największych indywidualności sztuki polskiej XX wieku. W latach 1903-1908 studiował w krakowskiej ASP w pracowni J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. Naukę w Akademii ukończył z wyróżnieniem. Po otrzymaniu dyplomu wyjechał za granicę. Po krótkim pobycie w Monachium przyjechał do Paryża. Tam uległ początkowo wpływom Puvis de Chavannesa, poznał i zaprzyjaźnił się z grupą poznanych w pracowni Le Fauconniera "kubistów z Montparnasse`u", do której należeli m.in. Gleizes, Metzinger, Léger oraz Mondrian. Znajomość z awangardowymi malarzami wpłynęła na zainteresowanie się kubizmem. Fascynacja nowym prądem w sztuce, choć krótkotrwała, nie pozostała bez znaczenia dla późniejszej twórczości artysty. Można śmiało powiedzieć, że to właściwie spożytkowana lekcja kubizmu pomogła mu w rozszerzeniu wizji formy, jej możliwości i rytmu. Na tle różnorakich motywów podejmowanych przez Makowskiego, najbogatszym i najbardziej godnym uwagi wydaje się być ciąg portretowych studiów dziecięcych. Zagadnienie przedstawienia dziecka, wcześniej rzadko pojawiające się w jego sztuce, zaczyna artystę fascynować około roku 1918. Makowski zaczyna wtedy malować w sposób bliski twórczości malarzy niedzielnych. Poprzez coraz silniejsze zgeometryzowanie i zgaszenie palety barwnej osiąga możliwość wyrażania emocjonalnych przeżyć. Charakterystyczną cechą tych studiów psychiki dziecięcej jest skupienie małych modeli starających się wyglądać nad wiek poważnie. I taki też - pełen szacunku i powagi dla dziecięcego świata - jest stosunek Makowskiego do portretowanych dzieci.
MAKOWSKI Tadeusz
Urodził się w 1882 r w Oświęcimiu, zmarł w 1932 r w Paryżu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. Od 1908 r na stałe w Paryżu. Uprawiał malarstwo sztalugowe, rysunek , akwarelę i techniki graficzne. Od kubistów przejął zgeometryzowaną formę i zwartą konstrukcję obrazu. Ulegał wpływom impresjonistów, ostatecznie, pod koniec lat 20-tych wypracował własny styl, maksymalnie uprościł kształty sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków. Stworzył świat groteskowej egzystencji wypełniony dziećmi-pierrotami, półludźmi - marionetkami, kukiełkami. Statyczne, zastygłe w bezruchu sylwetki zapełniają tajemniczą scenę, na której niewątpliwie rozgrywa, lub rozegra się dramat. Artysta wielokrotnie wystawiał swoje prace w ramach prezentacji polskiej sztuki na świecie. Przez krytykę zaliczany do najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl