Ołówek zacierany na papierze; wym.: 31 x 22 cm; sygn. na odwrocie: Tade M/ak/ow/sk/i. Szkic do obrazu "Dziewczynka w kapeluszu". Dołączona ekspertyza prof. Władysławy Jaworskiej z 1995 roku.
Szkicowy portret dziewczynki w wieku ok. 8 lat, nakreślony subtelnym, delikatnie roztartym, ołówkowym konturem, pomimo minimalizmu środków jest skończony. Nie ma tu ani jednej zbytecznej kreski czy cieniowania. Władysława Jaworska w monografii artysty wspomina o poważnym i pełnym szacunku stosunku malarza do kilkuletnich modeli: "Na tle różnorakich motywów, podejmowanych przez Makowskiego (...), najbogatszym i najbardziej godnym uwagi wydaje się ciąg portretowy studiów dzieci". W innym miejscu czytamy: "(...) w miarę upływu lat możemy śledzić jak gdyby wzrastającą sympatię do małego modela, coraz żywsze zainteresowanie jego życiem i psychiką (...)". Przedwojenny krytyk sztuki, kustosz Muzeum Warszawy Antoni Wieczorkiewicz uważał, iż "patrząc na dziecko, stara się on [Makowski] i na świat patrzeć oczami dziecka, oczami rozszerzonymi ciekawością świata i bogactwem dziecięcej wyobraźni." W ekspertyzie prof. Jaworska zaznacza, iż "artysta traktował je [rysunki głów dzieci] często jako dokładny »przekalkowywany « szkic do późniejszych portretów olejnych. Największa ilość podobnych rysunków znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie. (Por. katalog wystawy Makowskiego w Muzeum Narodowego w Warszawie, 1960, cz. II)". Lit.: W. Jaworska, Tadeusz Makowski, Wyd. Ryszard Kluszczyński, Kraków 1999, s. 15.; A. Wieczorkiewicz, Obrazy Tadeusza Makowskiego w Warszawie, "Polska Zbrojna" 28 X 1936.
MAKOWSKI Tadeusz
Urodził się w 1882 r w Oświęcimiu, zmarł w 1932 r w Paryżu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. Od 1908 r na stałe w Paryżu. Uprawiał malarstwo sztalugowe, rysunek , akwarelę i techniki graficzne. Od kubistów przejął zgeometryzowaną formę i zwartą konstrukcję obrazu. Ulegał wpływom impresjonistów, ostatecznie, pod koniec lat 20-tych wypracował własny styl, maksymalnie uprościł kształty sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków. Stworzył świat groteskowej egzystencji wypełniony dziećmi-pierrotami, półludźmi - marionetkami, kukiełkami. Statyczne, zastygłe w bezruchu sylwetki zapełniają tajemniczą scenę, na której niewątpliwie rozgrywa, lub rozegra się dramat. Artysta wielokrotnie wystawiał swoje prace w ramach prezentacji polskiej sztuki na świecie. Przez krytykę zaliczany do najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl