Olej na płótnie 33 x 55 cm Sygnowany p.d. - "T. Makowski" Obraz opisany na odwrocie - "Tad Makowski / Lapins / Paris"
Literatura - W. Jaworska, Tadeusz Makowski, życie i twórczość, Wrocław-Warszawa 1964, s. 185 i pozycja katalogowa 465. Ekspertyza - prof. W. Jaworska, 2000 r.
Tadeusz Makowski (właściwie Józef Tadeusz) studiował równolegle na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego i w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowniach J. Unierzyskiego, J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. W 1909 r. wyjechał do Monachium, skąd udał się do Paryża, by pozostać tam do końca życia. Początkowo malował widoki miejskie oraz kompozycje inspirowane twórczością Puvis de Chavannesa. Ok. 1910 r. zaprzyjaźnił się z kubistami - A. Gleizesem, J. Metzingerem, A. Archipenką, co miało wpływ na jego malarstwo. Około 1913 r. odszedł od geometryzacji przedstawień i zainteresował się "materialną stroną przedmiotów w obrazie". Wyjechał do Bretani, gdzie gościł u Wł. Ślewińskiego (1914-1915). Zaczął malować kwiaty, martwe natury, pejzaże oraz sceny z życia miejscowych chłopów. W 1918 r. pojawił się główny motyw jego dalszej twórczości - postać dziecka. Pod koniec lat 20-tych ukształtował się dojrzały styl artysty. Obraz Tadeusza Makowskiego oferowany na aukcji pochodzi z pobytu malarza w Breuilpont, miejscowości w Departamencie Eure. O mistrzowskim kunszcie malarskim zawartym w tym dziele i kilku innych z tego okresu w sposób przenikliwy pisze w swej monografii Tadeusz Makowski - życie i twórczość, prof. Władysława Jaworska: ŇFinezja formy, rozwiązanie problemu światła, znakomite walory plastyczne w oddaniu fascynującej widać artystę fakturze drzewa, w porąbanych sążniach czy w deskach płotu, wzruszający urok króliczych klatek (É) - wszystko to zdaje się być potwierdzeniem estetycznego credo artysty, wypowiedzianego w rozmowie z kolegą Marcinem Samlickim: "Mierzysz sztukę materialnym metrem anatomii i perspektywy, a tymczasem tu decyduje wyższy czynnik, tj. wzruszenie, w jakim dzieło się narodziło".
MAKOWSKI Tadeusz
Urodził się w 1882 r w Oświęcimiu, zmarł w 1932 r w Paryżu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. Od 1908 r na stałe w Paryżu. Uprawiał malarstwo sztalugowe, rysunek , akwarelę i techniki graficzne. Od kubistów przejął zgeometryzowaną formę i zwartą konstrukcję obrazu. Ulegał wpływom impresjonistów, ostatecznie, pod koniec lat 20-tych wypracował własny styl, maksymalnie uprościł kształty sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków. Stworzył świat groteskowej egzystencji wypełniony dziećmi-pierrotami, półludźmi - marionetkami, kukiełkami. Statyczne, zastygłe w bezruchu sylwetki zapełniają tajemniczą scenę, na której niewątpliwie rozgrywa, lub rozegra się dramat. Artysta wielokrotnie wystawiał swoje prace w ramach prezentacji polskiej sztuki na świecie. Przez krytykę zaliczany do najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl