olej na desce, 26,9 x 19 cm, na odwrocie (na desce) ryte "Makowski / N 204. / Paris"
Po studiach w krakowskiej ASP, m.in. u J. Stanisławskiego, od 1909 r. do końca życia Makowski mieszkał z krótkimi przerwami w Paryżu. W okresie paryskim jego twórczość przechodziła kolejne etapy począwszy od fascynacji malarstwem P. Puvisa de Chavannes, poprzez m.in. kubizm "cezannowski" aby w końcu odnaleźć własną drogę. W latach 1913-1917 Makowski stopniowo porzucał kubizm. Jak pisze Urszula Makowska "W obrazach pierwszej fazy tego przełomu, od jesieni 1913 do wiosny 1915, widoczny jest jeszcze pomocniczy wykres geometryczny "podtrzymujący" kompozycję [...]. Następny etap poszukiwań obrazują kompozycje z bukietami kwiatów, odznaczające się subtelnym kolorem, bliskie malarstwu Ślewińskiego [...] i Odilona Redona [...], a także martwe natury [...]" (U. Makowska, SAP, t. 5, s. 259). W latach 1914-1915 artysta przebywał w Bretanii, najpierw w Do`lan u Władysława Ślewińskiego i jego żony, a później w 1915 r. we wsi Le Pouldu u rodziny Kerhuel. W tej drugiej miejscowości malował m.in. kwiaty. Cykl kompozycji kwiatowych kontynuował też później w Paryżu. Były to skromne, a zarazem bardzo nastrojowe bukiety złożone z polnych kwiatów, anemonów, astrów, cynii itd. Stanisław Ledóchowski uważa, że "O kwiatach Makowskiego można by napisać osobne studium. Ujawnił w nich artysta, bodajże po raz pierwszy, tak znamienny dla dojrzałego okresu swej sztuki genre poetyckiej nastrojowości, wynikający nie tylko ze świadomej i ukierunkowanej "reżyserii" malowidła, lecz także pewnych tendencji do syntezy formy, będącej w tym wypadku przejawem "wielkiego stylu". Tak powszechnie dostrzegany urok kwiatów Makowskiego ma wiele wspólnego z motywami roślinnymi średniowiecznych ołtarzy. [...] Kwiaty te są czasem jak z kolorowych bibułek, czasem jak z gotyckich ogrodów, a zawsze wprowadzają nas w tkliwy i nostalgiczny nastrój" (S. Ledóchowski, Tadeusz Makowski, Warszawa 1984, s. 18-19). Przykładami obrazów z kwiatami malowanych przez Makowskiego i znajdujących się w polskich zbiorach publicznych są: Kwiaty polne i Koszyk z kwiatami - oba z ok. 1916 r. (Muzeum Narodowe w Krakowie), Kwiaty w zielonym wazonie z ok. 1923 r. oraz Astry i cynie w glinianym dzbanku z 1917 r. (Muzeum Narodowe w Warszawie).
MAKOWSKI Tadeusz
Urodził się w 1882 r w Oświęcimiu, zmarł w 1932 r w Paryżu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. Od 1908 r na stałe w Paryżu. Uprawiał malarstwo sztalugowe, rysunek , akwarelę i techniki graficzne. Od kubistów przejął zgeometryzowaną formę i zwartą konstrukcję obrazu. Ulegał wpływom impresjonistów, ostatecznie, pod koniec lat 20-tych wypracował własny styl, maksymalnie uprościł kształty sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków. Stworzył świat groteskowej egzystencji wypełniony dziećmi-pierrotami, półludźmi - marionetkami, kukiełkami. Statyczne, zastygłe w bezruchu sylwetki zapełniają tajemniczą scenę, na której niewątpliwie rozgrywa, lub rozegra się dramat. Artysta wielokrotnie wystawiał swoje prace w ramach prezentacji polskiej sztuki na świecie. Przez krytykę zaliczany do najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl