Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MAKOWSKI Tadeusz | Latawce (Les cerfs-volants), 1928 r.

Tadeusz MAKOWSKI (1882 Oświęcim -1932 Paryż)

Latawce (Les cerfs-volants), 1928 r.

olej/płótno, 81 x 100 cm
datowany i sygnowany p.d.: '28 | Tadé Makowski'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Tadé | MAK | OW | SK | I.' oraz 'Les cerfs-volants | 1928 | Paris', papierowa nalepka z opisem pracy oraz nalepki przewozowe

POCHODZENIE:
- kolekcja p. Ryzynskiego, Paryż
- dom aukcyjny Boscher-Studer-Fromentin, Paryż, czerwiec 2007
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- wystawa monograficzna artysty, Galerie Berthe Weill, Paryż, 5-18 listopada1928
LITERATURA:
- Tadé Makowski. Peintures du 5 au 18 Novembre 1928, Bulletin de la Galerie B. Weill Nr 70, tekst Louis Leon-Martin, Paryż 1928, poz. kat. 10, nlb. (il.)
- Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław, Warszawa, Kraków 1964, poz. 487, s. 352
- porównaj: "Troje dzieci z balonem i latawcem", około 1928, rysunek węglem, Muzeum Narodowe w Warszawie; reprodukowany w: Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski. Polski malarz w Paryżu, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1976, nr kat. 139, nlb. (il.)

W 1928 roku odbyła się druga wystawa Tadeusza Makowskiego w Galerii Berty Weill przy rue Laffitte. Z galerią łączyło go wiele, ponieważ właśnie w niej odbyła się pierwsza indywidualna wystawa artysty. Właścicielka galerii, pani Weill, "lubiła jego zabawne figurki, jego dzieci" (Per Krogh, List do Władysławy Jaworskiej, 20 stycznia 1958, cyt: Władysława Jaworska, "Tadeusz Makowski. Życie i twórczość", Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Wrocław, Warszawa, Kraków 1964, s. 212). Drugą wystawę artysta wspominał równie sentymentalnie. Z relacji przyjaciół wiadomo, że dobrze się czuł na wernisażu, na który licznie przybyli francuscy i polscy znajomi. Puszczano muzykę, zapamiętaną przez artystę jako dziewiątą symfonię Beethovena. Winszowano sukcesu. W swoim pamiętniku Makowski pisał: "Wydaje mi się, że moja osobowość wyzwala się coraz bardziej, i mam nadzieję, że posunę znacznie dalej ostrość mojej malarskiej wizji" (Tadeusz Makowski, Pamiętnik, 6 listopada 1928, s. 310). Pośród czternastu obrazów artysty wystawiono także prezentowany Les Cerf-volants (Władysława Jaworska, dz. cyt., s. 215, il.). Praca przedstawia trójkę dzieci w nieokreślonej przestrzeni. W dłoniach trzymają wspięte na długich sznurkach latawce. Snop światła padający na trzymane przez dzieci lampiony, oświetla od wewnątrz kompozycję. Na tę właściwość zwracał już uwagę przyjaciel artysty Tytus Czyżewski dodając, że "w tym leży siła Makowskiego jako malarza" (Tytus Czyżewski, Tadeusz Makowski malarz dzieci, gruszek i jabłek, "Życie Polskie", 10 II 1924). W prezentowanej pracy Makowski kontynuuje tematykę dziecięcą, obecną od początku lat 20. XX wieku, upraszcza jednak formę i sprawia, że dzieci zaczynają przypominać ludowe kukiełki lub przebierańców. Na szczególną uwagę zasługują fikuśne kapelusze przypominające nieregularne bryły. Okrągłe twarze postaci, o płaskim modelunku, zdobią oczy zredukowane do dwóch czarnych punkcików. Twarze dzieci nie zmieniają się jeszcze w maski, który to element będzie powszechnie obecny w późniejszej twórczości artysty (pierwszym krokiem ku akcentowaniu tego, co tajemnicze, a czasem makabryczne, jest zapewne prezentowana na tej samej wystawie "Maskarada" obecnie znajdująca się w Muzeum Narodowym w Poznaniu). Prezentowana praca jest jasnym i lekkim ujęciem rzeczywistości, która z czasem nabierze egzystencjalnego ciężaru.

Tadeusz Makowski jest jednym z najwybitniejszych artstów polskich 1 połowy XX wieku. Był malarzem, grafikiem i rysownikiem. W latach 1903-08 uczył się w Akademii krakowskiej u Józefa Unierzyskiego, Józefa Mehoffera i Jana Stanisławskiego; jednocześnie studiował filologię na Uniwersytecie Jagiellońskiem. W roku 1908, przez Monachium, wyjechał do Paryża, gdzie zamieszkał na stałe. Stamtąd wyjeżdżał na letnie sezony do Bretanii, Owerni oraz na południe Francji. Odbył też podróż artystyczną do Holandii i Belgii (1921). W Paryżu przyjaźnił się z wieloma znakomitymi malarzami, pisarzami oraz marszandami. Utrzymywał żywe kontakty z artystami polskimi przebywającymi we Francji i był prezesem paryskiego "Towarzystwa Artystów Polskich". Swoje prace wystawiał w kraju - w Krakowie i Warszawie (od 1907) i Lwowie (1910) oraz za granicą: w Paryżu, Barcelonie, Wiedniu, Budapeszcie i Amsterdamie. Malował kompozycje figuralne, pejzaże, martwe natury i portrety, zwłaszcza dzieci. Eksperymentując z malarstwem kubistycznym wypracował swój indywidualny styl. Formą, kolorem i światłem, a także pewną deformacją budował pełne liryzmu choć czasami nie pozbawione pewnej ironii czy drwiny kompozycje malarskie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MAKOWSKI Tadeusz
Urodził się w 1882 r w Oświęcimiu, zmarł w 1932 r w Paryżu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. Od 1908 r na stałe w Paryżu. Uprawiał malarstwo sztalugowe, rysunek , akwarelę i techniki graficzne. Od kubistów przejął zgeometryzowaną formę i zwartą konstrukcję obrazu. Ulegał wpływom impresjonistów, ostatecznie, pod koniec lat 20-tych wypracował własny styl, maksymalnie uprościł kształty sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków. Stworzył świat groteskowej egzystencji wypełniony dziećmi-pierrotami, półludźmi - marionetkami, kukiełkami. Statyczne, zastygłe w bezruchu sylwetki zapełniają tajemniczą scenę, na której niewątpliwie rozgrywa, lub rozegra się dramat. Artysta wielokrotnie wystawiał swoje prace w ramach prezentacji polskiej sztuki na świecie. Przez krytykę zaliczany do najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl