Martwa natura z kieliszkiem i jabłkami, ok. 1915 r.
olej, płótno, 38 × 46 cm sygn. l. d.: Makowski Reprodukowany i opisywany: Jaworska W., Tadeusz Makowski, życie i twórczość, Wrocław 1964, Katalog obrazów olejnych Tadeusza Makowskiego, poz. 126. Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, MNW Warszawa, 1992, s. 111. Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina, malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historyczne, Stary Ratusz, Wrocław 1998, s. 37. Pochodzenie: Kolekcja rodziny Góreckich, Paryż Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków, Polska
Tadeusz Makowski nawiązał kontakty z doktorem Ludwikiem Góreckim (wnukiem Adama Mickiewicza) i jego rodziną przez Władysława Ślewińskiego. Ta znajomość okazała się pełna życzliwości i trwała wiele lat. Artysta spędzał w domu państwa Góreckich niemal wszystkie niedziele i święta. Silna więź emocjonalna wywiązała się pomiędzy Makowskim, a synem doktora - Jerzym - wówczas kilkunastoletnim młodzieńcem. Jako jedyny potrafił wywrzeć wpływ na niesfornego chłopca, który darzył malarza dużym szacunkiem i sympatią. Makowski w wolnych chwilach uczył Jerzego niemieckiego, łaciny i matematyki, chłopiec zaś potrafił godzinami przesiadywać w pracowni artysty i przypatrywać się jego pracy. Jerzy był obdarowywany przez malarza wykonanymi przez niego obrazami. Przykładem jest prezentowana "Martwa natura z kieliszkiem i jabłkami" oraz portret Rybaka z fajką, które to studium artysta cenił najwyżej i do którego był bardzo przywiązany. Jak relacjonowała Władysława Jaworska, monografistka twórczości Tadeusza Makowskiego, zachowało się wiele listów z korespondencji pomiędzy malarzem a Jerzym, w których pobrzmiewa tkliwe uczucie między przyjaciółmi. Jerzy Górecki trwał przy artyście w ostatnich chwilach jego życia: "Mój czas - liczony skądinąd na minuty - nie liczy się, jeśli chodzi o mego nieocenionego Przyjaciela, którego uważałem za starszego brata. Powiernik moich młodych lat, "piorunochron" między rodzicami a mną. (...) Tak, byłem naocznym świadkiem pracy makowskiego; lubiliśmy się bardzo, przeżyłem z nim w latach 1912-1932 niezapomniane chwile. Zamknąłem mu oczy i owinąłem go na wieczność w płótno wileńskie, które tak lubił. (...) jego śmierć wyznaczyła dla mnie koniec jakiejś epoki - epoki mojej młodości, wieku dorastania, marzeń młodzieńczych... " Fragment listu Jerzego Góreckiego do Władysławy Jaworskiej Pamiętnik. Śladami Makowskiego - Komentarz do "Pamiętnika", Warszawa 1960, s. 377-379.
MAKOWSKI Tadeusz
Urodził się w 1882 r w Oświęcimiu, zmarł w 1932 r w Paryżu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. Od 1908 r na stałe w Paryżu. Uprawiał malarstwo sztalugowe, rysunek , akwarelę i techniki graficzne. Od kubistów przejął zgeometryzowaną formę i zwartą konstrukcję obrazu. Ulegał wpływom impresjonistów, ostatecznie, pod koniec lat 20-tych wypracował własny styl, maksymalnie uprościł kształty sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków. Stworzył świat groteskowej egzystencji wypełniony dziećmi-pierrotami, półludźmi - marionetkami, kukiełkami. Statyczne, zastygłe w bezruchu sylwetki zapełniają tajemniczą scenę, na której niewątpliwie rozgrywa, lub rozegra się dramat. Artysta wielokrotnie wystawiał swoje prace w ramach prezentacji polskiej sztuki na świecie. Przez krytykę zaliczany do najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza do kwoty wylicytowanej opłatę aukcyjną oraz opłaty dodatkowe wynikające z oznaczeń katalogowych obiektu. Opłata aukcyjna stanowi część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do kwoty 100 000 złotych (włącznie) w wysokości 18%, powyżej kwoty 100 000 złotych w wysokości 15%.
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl