Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MAKOWSKI Tadeusz | SCENA Z FERMY, 1924

Tadeusz MAKOWSKI (1882 Oświęcim -1932 Paryż)

SCENA Z FERMY, 1924

olej, płótno (dublowane)
41,3 x 64,3 cm
na odwrocie, na krośnie:
- na listwie górnej napis długopisem: Dublowany przez | p. Marię Markową z M.N. Kraków | Sukiennice.
- na listwie dolnej nalepka (mpis) o treści: Tadeusz Makowski | Scena z fermy ok. 1924 | Nr kat. 384 | (Szkic do Farandoli)

Pochodzenie: ze spuścizny po Tadeuszu Makowskim, obraz oznaczony numerem „mak. 326“; w latach 50. XX w. zdeponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie wraz z zespołem ok. 400 prac artysty. W dokumentacji muzealnej określony tytułami Scena z fermy lub Na folwarku; przyjęty i przechowywany był w tece, jako luźne, nie nabite na krosna płótno (stąd różnice w wymiarach). Wydany spadkobiercom artysty, został następnie zakonserwowany (zdublowany i naciągnięty na krosna) w pracowni Muzeum Narodowego w Krakowie.

Obraz wymieniony i opisany:
- W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław - Warszawa - Kraków 1964, s. 173, 176 oraz s. 344, nr kat. 384. (porównaj Farandola - Danse de paysans, il. 95 na s. 179);
- Porównaj także: T. Makowski, Pamiętnik, [oprac. W. Jaworska], Warszawa 1971, s. 292-296, 397.

Scenę z fermy malował Tadeusz Makowski latem 1924 r. podczas pobytu w małej nadmorskiej wiosce bretońskiej Thumiac-en-Arzon (dep. Morbihan). Pobyt ten opisał w swoim „Pamiętniku“: „Jestem u znajomych w wiosce maleńkiej. Kolega mój malarz ma tu domek i pracownię na strychu prowizorycznie urządzoną ... Lud miły ... Stare domki z kamienia w srebrzystym szarym kolorze zabarwiają krajobraz i wesołą nutę wprowadzają w ogólny koloryt letni. Wieś w ruchu i prastarych zwyczajach podobna do polskiej... Wypoczynek letni daje zapomnienie wielkiego miasta i jego gorączkowego życia. Urok wsi i jej błoga poezja dają wytchnienie i uciechę swobody, bez której wszystko wydaje się szarym. Maluję wspomnienie tej wioski bretońskiej ... maluję z werwą i uciechą na podstawie licznych pomocniczych studiów“ (T. Makowski, Pamiętnik...).

Monografistka artysty, prof. Władysława Jaworska, pisząc o tych letnich wakacjach Makowskiego zauważa: Bretońska wieś przemówiła na nowo swym urokiem do malarza. Bruegel, widziany na żywo w ciosanych sylwetkach chłopów, w strojach kobiet, w prostocie i naiwności ruchów - porusza czułe na taki widok struny i pobudza wyobraźnię plastyczną. W Thumiac-en-Arzon powstaje tego lata obraz zatytułowany przez artystę „Farandole - Danse de paysans.“

Prezentowana Scena z fermy jest właśnie studium do owej Farandoli, dziś zaginionej i znanej tylko z czarno-białej fotografii. Studium to, daje pojęcie o kolorycie Farandoli i przedstawia zgrupowane na podwórzu postacie nie biorące udziału w tańcu - dwóch wieśniaków przy wozie z sianem, kobietę z grabiami oraz „krępego wyrostka zalecającego się do zażywnej świętoszki“.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MAKOWSKI Tadeusz
Urodził się w 1882 r w Oświęcimiu, zmarł w 1932 r w Paryżu. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. Od 1908 r na stałe w Paryżu. Uprawiał malarstwo sztalugowe, rysunek , akwarelę i techniki graficzne. Od kubistów przejął zgeometryzowaną formę i zwartą konstrukcję obrazu. Ulegał wpływom impresjonistów, ostatecznie, pod koniec lat 20-tych wypracował własny styl, maksymalnie uprościł kształty sprowadzając je do trójkątów, walców i stożków. Stworzył świat groteskowej egzystencji wypełniony dziećmi-pierrotami, półludźmi - marionetkami, kukiełkami. Statyczne, zastygłe w bezruchu sylwetki zapełniają tajemniczą scenę, na której niewątpliwie rozgrywa, lub rozegra się dramat. Artysta wielokrotnie wystawiał swoje prace w ramach prezentacji polskiej sztuki na świecie. Przez krytykę zaliczany do najwybitniejszych polskich malarzy XX wieku.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży (w tym zawarty jest podatek VAT i droit de suite).
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna w wys. 26% (w tym zawarty jest podatek VAT, droit de suite i podatek graniczny).

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl