olej/płótno, 40,5 x 50,5 cm sygnowany na odwrociu: `P. POTWOROWSKI`
Rok 1958 jest w twórczości Piotra Potworowskiego jedną z najważniejszych dat. Po osiemnastu latach spędzonych na emigracji artysta postanowił skorzystać z politycznej odwilży w kraju. Wziął urlop w Bath Academy of Art, gdzie był profesorem malarstwa, i wrócił do Polski. Przywiózł ze sobą ponad 60 obrazów, które posłużyły za rdzeń jego monograficznych wystaw w Poznaniu, Krakowie, Sopocie, Wrocławiu i Szczecinie. Wystawy zaprezentowane od wiosny 1958 roku okazały się wielkim sukcesem. Managerem kariery Potworowskiego został ówczesny dyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu, Zdzisław Kępiński. Chwilowo Potworowski zamieszkał nawet w oficynie gmachu muzeum przy alei Marcinkowskiego. Miesiące wakacyjne spędził razem z Janem Cybisem w Łagowie niedaleko Świebodzina, gdzie tworzył studia plenerowe. W kolejnych miesiącach podróżował po Polsce, na nieco dłużej zatrzymał się u swojego brata w Kazimierzu Dolnym. W 1958 roku nawiązał też przyjacielskie relacje z Teresą Pągowską. Postanowił zostać w Polsce na stałe jako wykładowca na poznańskiej i gdańskiej ASP. W 1960 roku, kiedy reprezentował Polskę na Biennale w Wenecji, zdobył główną nagrodę, co - jeśli wierzyć entuzjastycznym głosom krytyki - przypieczętowało jego wysoką pozycję w rodzimym środowisku artystycznym.
Prezentowany "Pejzaż z Kornwalii" powstał na krótko przed tryumfalnym powrotem Potworowskiego do Polski, zapewne w pierwszych miesiącach 1958 roku. Obraz jest reprezentatywnym i interesującym przykładem jego malarstwa. Już sama zasada ujęcia kompozycji w namalowaną, owalną ramę zdradza wyraźnie pokrewieństwo pejzażu z innymi pracami Potworowskiego z przełomu lat 50. i 60. (np. "Akt owalny", "Owalna kompozycja", "Pejzaż owalny z Kornwalii"). W kompozycji widać również typowy dla Potworowskiego zmysł kompozycyjny. Artysta kształtował swoje płótna za pomocą kilku zestawionych ze sobą barwnych pół. Niewątpliwy jest wpływ, jaki wywarła na Potworowskiego sztuka postkubistyczna (m.in. Fernand Léger). Potworowskiego odróżnia jednak od postkubistów sposób, w jaki używa plamy barwnej. Pola tworzące jego kompozycje nie są nigdy bryłami, a kontur stosowany jest niezwykle rzadko. Jak widać wyraźnie na "Pejzażu z Kornwalii", komórki barwy w obrazach Potworowskiego kształtowane są wyłącznie płaszczyznowo. To, co jest najważniejszym walorem prezentowanej pracy, to mistrzowsko rozegrane układy plam barwnych. Kolorystyczna dekoracyjność pozwala widzieć w artyście spadkobiercę postimpresjonistów. Polski malarz doprowadza ich koncepcje do swoistego ekstremum - jego sztuka balansuje na granicy malarstwa abstrakcyjnego. Krajobraz nie jest dla Potworowskiego jedynie tematem do odtworzenia, ale częściej pretekstem do zbudowania nowej, niezależnej kompozycji. Analityczny stosunek do natury czyni z Potworowskiego artystę kierującego się raczej twórczym zamysłem aniżeli mimetycznym ideałem.
Urodził się w 1898 r w Warszawie, zmarł w 1962 tamże. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Pankiewicza. Wraz ze swoim mistrzem i grupą tworzącą Komitet Paryski w 1924 r wyjechał do Paryża, do kraju wrócił w 1933 r. W czsie wojny przedostał się do Szwecji, a stąd w 1943 r do Anglii. ty też miał swoją pierwszą wystawę indywidualną w 1946 r w londyńskiej Redfern Gallery. W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii - do 1958 r prowadził działalność dydaktyczna i artystyczną. Po powrocie do Polski otrzymał profesurę w PWSSP w Gdańsku i Poznaniu. Uprawiał głównie malarstwo, przeszedł stopniowo od malarstwa przedstawieniowego do abstrakcji, zachowując istotę polskiego koloryzmu. Twórczość powojenna artysty uznawana jest za jedną z najwybitniejszych w polskim dorobku artystycznym.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl