Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
PĄGOWSKA Teresa | Jazz (Negro Spirituals II), 1988 r.

Teresa PĄGOWSKA (1929 Warszawa - 2007 Warszawa)

Jazz (Negro Spirituals II), 1988 r.

olej, tempera/płótno, 151 x 136 cm
sygnowany l.d. monogramem wiązanym: 'TP. 88'
na odwrociu napis: 'TERESA PĄGOWSKA 1988 | NEGRO SPIRITUALS II | 151 x 136 cm'

LITERATURA:
- Maciej Gutowski, Teresa Pągowska, Warszawa 1996, s. 45 (il.)

Gdy oglądamy obrazy Teresy Pągowskiej, uderzająco trafne wydaje się spostrzeżenie Bogusława Deptuły. Sama artystka podkreślała rolę, jaką pełni w procesie twórczym zmaganie się materią - "Mówi się o perfekcji, a mnie fascynuje smak błędów, które można tak spiętrzyć, że tworzą własną siłę. To ja je akceptuję, to mnie stają się posłuszne i dają obrazowi wyraz. (…) Trzeba dużo wiedzieć, by dużo odrzucać. Ciągle się mylę, nie trafiam, walczę z płótnem - moim przyjacielem i wrogiem jednocześnie" (Maciej Gutowski, Teresa Pągowska, Warszawa 1996, s. 7). W każdej z jej prac wszystkie formy konstytuują się z absolutną pewnością. Pągowska wydobywała to, co niezbędne. Jej płótna to szczególny mariaż ascezy i frywolności. Niemal nabożny stosunek do szarego płótna pokrywanego, często jedynie fragmentarycznie, transparentną warstwą farby świadczy o jej niezwykłej umiejętności formalnego streszczenia. Mimo że prawem jest tu ruch, to nie ma w nich miejsca na element przypadkowości - każda plama, każda linia ma walor estetyczny i narracyjny. Na tym paradoksie polega urok malarstwa Pągowskiej.

Język, którym posługuje się artystka, jest jednocześnie prosty i wysublimowany. Tak samo jak proste i wysublimowane są historie w jej obrazach. W 1994 roku pisała: "Patrzę, żeby widzieć i opowiedzieć to w obrazie, zafascynowana paradoksalnością sztuki, tajemnicą i osobistą logiką każdego obrazu. Zachwyciło mnie określenie jednego z przyjaciół, że są w mym malarstwie ‘fanaberyjność i nieprzewidywalność’. Ależ tak! To cechy miłości. A jeśli miłość to ciągłe szukanie, niedosyt, zaczynanie wciąż od początku. Rodzaj zapominania jak to się robi, po to, by zostawić wolny teren dla wyobraźni. A więc malarzowi potrzebne są tajemne machinacje, mimo że tajemniczość składa się często ze spraw prostych" (Maciej Gutowski, Teresa Pągowska, Warszawa 1996, s. 7).

Obrazy Pągowskiej wolne są od zawiłej narracji czy niezrozumiałej symboliki. Historie w nich przedstawione mają charakter anegdotyczny, opowiedziane są językiem poetyckiego skrótu. Rolę kluczową odgrywa w nich niemal zawsze figura ludzka, będąca czasem osią wydarzeń, niekiedy tylko ich świadkiem. Pomimo wrażenia enigmatyczności, historie, które opowiada Pągowska, nie są wykoncypowane, artystka unika pompatyczności. Szeroki repertuar zdarzeń obejmuje historie prozaiczne, czasem nostalgiczne, czasem zabawne - spotkanie z białym psem, taniec, sjesta, odlot ptaków, wiosenny deszcz… Nie są to jednak sceny rodzajowe, tak jak malowane przez nią przedmioty nie są martwymi naturami - Pągowska ukuła na nie określenie "portrety przedmiotów". Podobnie zdarzenia w jej obrazach zawsze stanowią o głębszej analizie i przeżyciu emocjonalnym. Przez swoje niedomknięcie, brak cudzysłowu, otwierają przed widzem możliwość wejścia w dialog i budowania własnej narracji. Najdalej w poetyckiej kondensacji treści doszła Pągowska w seriach obrazów przedstawiających przedmioty. W wyabstrahowanej przestrzeni szarego tła umieszczała pojedynczy przedmiot - klucz, butelkę, filiżankę, owoc, krzesło, imbryk… Krytycy postrzegali te prace, jako rodzaj wizualnego haiku - maksymalnie streszczonej formy, wolnej od anegdoty, ale zawsze niosącej ze sobą nastrój zarejestrowanej chwili. Bogusław Deptuła pisał, że były one świadectwem epifanii, feeryczności świata objawiającej się artystce w każdym przedmiocie i istnieniu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
PĄGOWSKA Teresa

Dyplom w zakresie malarstwa uzyskała w roku 1951 w poznańskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie ASP), gdzie studiowała malarstwo i techniki ścienne pod kierunkiem Wacława Taranczewskiego i Eustachego Wasilkowskiego. W okresie studiów była asystentką Jacka Piaseckiego. W latach 1950-1964 była pedagogiem w gdańskiej PWSSP, po czym przeniosła się do Warszawy. Po kilkuletniej przerwie kontynuowała pracę pedagogiczną: w latach 1971-1973 w łódzkiej PWSSP (aktualnie ASP), a następnie przez wiele lat na ASP w Warszawie. W roku 1988 uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. Chociaż uprawiała przede wszystkim malarstwo sztalugowe, w latach 50., podobnie jak wielu innych twórców, zajmowała się również sztuką monumentalną (Starówka gdańska, 1953).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl