olej/blacha 50 x 40 cm sygnowany i datowany p. d.: `TERESA ROSZKOWSKA | 1928` UWAGI KONSERWATORSKIE: Praca pierwotnie dwustronna, rozdzielona. Na odwrocie notatka konserwatorska z zabiegu.
Tadeusz Pruszkowski i jego uczniowie, w latach 30-tych XX w. rządzili niepodzielnie warszawską Akademią Sztuk Pięknych. To w jego pracowni kształcili się najzdolniejsi studenci, skupieni na wzór średniowiecznych cechów w grupy, z których najbardziej znane było Bractwo św. Łukasza. W prezentowanym obrazie obserwujemy powrót do malarstwa XV-wiecznego, gdy doskonałość rzemiosła była miarą sztuki. Obraz nawiązuje do tego przełomowego czasu w środkowej Europie, gdy malarstwo już zaczynało posługiwać się perspektywą, ale jeszcze nie wyzwoliło się z hieratycznegooconego tła. Był to fascynujący czas ścierania się średniowiecznego malarstwa cechowego z renesansową sztuką wyzwoloną. Artystka w pełni pokazała swoje malarskie umiejętności. Na neutralnymotym tle, zgodnie z dawną sztuką posłużyła się temperami, aby wyczarować świat, który wybijając się ponad tamte czasy nowoczesną perspektywą i proporcjami, przenosi nas w odrębną fantazyjną krainę. Na pierwszy rzuty oka mamy do czynienia z widokiem na dawne wschodnie miasto, z górującymi nad nim kopułami cerkwi i przechadzającą się na pierwszym planie parą, ubraną w tradycyjne stroje. Jednak od razu spostrzegamy przymrużenie oka. W tle - mężczyzna spaceruje z dzieckiem trzymając ulatujące balony, dalej widać całkiem nowoczesny wózek z dzieckiem, a na pierwszym planie pies ujada na kota. Mamy tu więc do czynienia z udaną próbą mariażu nowoczesności z dawną malarską sztuką. To bardzo interesująca kompozycja autorki, która niezmiernie rzadko gości na rynku sztuki. Studiowała w Warszawie: w latach 1924-1930 w Konserwatorium Muzycznym w klasie fortepianu, równocześnie w Szkole Sztuk Pięknych, w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego. Często brała udział w plenerach malarskich w Kazimierzu Dolnym, podczas jednego z nich, w 1926 r. powstał film amatorski z jej udziałem w reżyserii Pruszkowskiego pt. "Szczęśliwy wisielec czyli Kalifornia w Polsce". Pierwszą wystawę indywidualną miała już w 1930 r. w Paryżu, pó¼niej m.in. w Genui (1931 r.), Brukseli (1935 r. - nagrodzoną), Bostonie, Chicago, Toronto, Paryżu (1937 - Grand Prix w dziedzinie sztuki dekoratorskiej), Rapperswillu, Nowym Jorku, Sztokholmie, Londynie (1939 r.). Brała też udział w wystawach krajowych. W latach 1934-1936 studiowała scenografię na wydziale sztuki reżyserskiej Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej. Projektowała scenografie do sztuk dramatycznych i oper, współpracowała z najwybitniejszymi reżyserami, m.in. Leonem Schillerem, Aleksandrem Zelwerowiczem, Edmundem Wiercińskim, pó¼niej Bohdanem Korzeniewskim. Była też autorką znakomitych prac scenograficznych do spektakli operowych i baletowych w Operze warszawskiej. Po 1978 roku poświęciła się całkowicie malarstwu. Jej bogaty dorobek artystyczny był w okresie powojennym wielokrotnie prezentowany na wystawach indywidualnych i zbiorowych zarówno w kraju, jak i poza granicami, m. in. w Londynie, w Pradze, w Wenecji, Nancy, Nicei, Mediolanie i NRD, Moskwie, Leningradzie, Oslo, Neuchtel. Teresa Roszkowska zmarła tragicznie, zamordowana w swojej willi na Saskiej Kępie.
ROSZKOWSKA Teresa
Uczennica T. Pruszkowskiego w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1924-1930), równocześnie kształciła się w Konserwatorium. Interesowała się także scenografią teatralną i w latach 1934-1936 studiowała w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej w Warszawie. Należała do ugrupowania „Szkoła Warszawska” i brała udział we wszystkich krajowych i zagranicznych wystawach tej grupy. Wystawiała także w warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki i wspólnie z Blokiem ZPAP. W roku 1937 na Międzynarodowej wystawie Sztuka i Technika w Paryżu została uhonorowana Złotym Medalem za projekty scenografii i kostiumy do baletu Baśń krakowska. Po wojnie nadal zajmowała się filmową i teatralną scenografią oraz wiele malowała. W ulubionej technice tempery tworzyła, swoiście stylizowane sceny rodzajowe, pejzaże. Wielokrotnie wyjeżdżała na studia plenerowe do Włoch i Francji. W kraju ulubionym miejscem plenerów był dla niej Kazimierz.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl