tempera/płótno naklejone na sklejkę, 100 x 118 cm sygnowany i datowany l.d.: `gmerk autorski | TERESA | ROSZKOWSKA | 1938` ODWROCIE: naklejka depozytowa z Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem `DM 733` WYSTAWIANY: Instytut Propagandy Sztuki, prawdopodobnie X Salon IPS, 5 XI - 5. XII. 1938
Artystka znana głównie ze swojej działalności scenograficznej zarówno teatralnej jak i filmowej. Wykształcenie zdobywała w latach 1934 - 36 w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej w Warszawie. Nieco wcześniej - w latach 1924-1928 studiowała w Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego, którego koncepcja nowego realizmu w malarstwie wywarła znaczący wpływ na charakterystyczny styl malarki. Razem z innymi artystami z kręgu Pruszkowskiego regularnie wyjeżdżała na plenery malarskie do Włoch, Francji i Kazimierza Dolnego. Po zakończeniu drugiej wojny światowej uległa, jak kilku innych polskich malarzy, urokowi malowniczego, położonego w górach Szlembarku. Z okresu tej fascynacji pochodzi prezentowane przez nas płótno, powstałe w 1938 roku. Pochodzące z tego okresu pejzaże cechuje wpływ wspomnianej już koncepcji nowego realizmu, który zakładał technologiczny (malowanie temperą) i stylistyczny powrót do konwencji włoskiego renesansu i holenderskiej sztuki siedemnastego wieku. Dla prac z okresu plenerów w Szlembarku i Kazimierzu charakterystyczne jest budowanie perspektywy przypominającej widok z lotu ptaka, której iluzję przestrzeni konstruują zachodzące na siebie kolejne plany przypominające swoim układem scenografię teatralną. Taki sposób ujęcia pejzażu przywodzi na myśl płótna Pietera Bruegla (starszego), którego wpływ można dostrzec również w nieco groteskowo ukazanych niewielkich scenach rodzajowych (czasem kilku rozgrywających się niezależnie w ramach jednej kompozycji) wpisanych w scenerię miasta.
ROSZKOWSKA Teresa
Uczennica T. Pruszkowskiego w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1924-1930), równocześnie kształciła się w Konserwatorium. Interesowała się także scenografią teatralną i w latach 1934-1936 studiowała w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej w Warszawie. Należała do ugrupowania „Szkoła Warszawska” i brała udział we wszystkich krajowych i zagranicznych wystawach tej grupy. Wystawiała także w warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki i wspólnie z Blokiem ZPAP. W roku 1937 na Międzynarodowej wystawie Sztuka i Technika w Paryżu została uhonorowana Złotym Medalem za projekty scenografii i kostiumy do baletu Baśń krakowska. Po wojnie nadal zajmowała się filmową i teatralną scenografią oraz wiele malowała. W ulubionej technice tempery tworzyła, swoiście stylizowane sceny rodzajowe, pejzaże. Wielokrotnie wyjeżdżała na studia plenerowe do Włoch i Francji. W kraju ulubionym miejscem plenerów był dla niej Kazimierz.
Informacje dla kupujących:
Do każdego niesprzedanego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "POAUKCYJNE ZGŁOSZENIE KUPNA". Więcej informacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl