olej, płótno, 46,2 x 34,3 na rewersie napis: Teresa Rudowicz / 59/48
Studia artystyczne rozpoczęła w l. 1948-1950 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie i kontynuowała w l. 1950-1954 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Z. Pronaszki i H. Rudzkiej-Cybisowej. W 1957 wstąpiła do reaktywowanej Grupy Krakowskiej i uczestniczyła w II Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W 1959 Rudowicz wyjechała do Rzymu, gdzie wzięła ślub z Marianem Warzechą. Rzym odwiedziła ponownie w 1969. W 1971 przebywała jako stypendystka The Kościuszko Foundation w Stanach Zjednoczonych. Głębokich przeżyć duchowych dostarczyła jej podróż do Izraela w 1992. Swe prace eksponowała wielokrotnie na zbiorowych pokazach polskiej sztuki za granicą, m. in. w paryskiej Galerie Lambert (1959), rzymskiej Galleria l`Obelisco (1960), nowojorskim Museum of Modern Art (1961) i meksykańskim Museo d`Arte Moderna (1966). Uczestniczyła ponadto w wystawach urządzanych w Detroit (1962), Los Angeles (1962), Pittsburgu (1965, 1967), Sztokholmie (1966), Nancy (1966), Helsinkach (1967), Kopenhadze (1967), Nowym Jorku (1969, 1970) i Paryżu (1971, 1994). Pierwsza wystawa indywidualna artystki odbyła się w krakowskim Domu Plastyka w 1958. Kolejne prezentacje twórczości Rudowicz miały miejsce w krakowskiej Galerii Krzysztofory (1964, 1967), Galerii Desa (1977, 1981) i Galerii ZPAP - ART (1979), a także w Bielsko-Białej (1979) i Częstochowie (1981). Artystka regularnie uczestniczyła w ekspozycjach Grupy Krakowskiej; jej prace włączone zostały do retrospektywnych wystaw ugrupowania zorganizowanych w krakowskim Pałacu Sztuki w 1993 i w warszawskiej Zachęcie w 1994. W 1991 jej sztuka prezentowana była na wystawie monograficznej galerii Krzywe Koło zorganizowanej w Muzeum Narodowym w Warszawie. Prace Rudowicz zakupione zostały przez tak znaczące muzea jak Galeria Nationale d`Arte Moderna w Rzymie, Museum Boymans van Beuvingen w Rotterdamie, Museum der Kunst XX Jahrhunderts w Wiedniu i Alcoa Collection of Contemporary Art w Pittsburgu. Oferowany kolaż jest reprezentatywny dla dojrzałej twórczości artystki z późnych lat 1950. i 1960.; Rudowicz wypracowała wówczas oryginalne środki ekspresji wpisujące się w nurt abstrakcji wyrastającej z doświadczeń francuskiego kubizmu. Porzucając rozmach i żywiołowość gestu taszystowskiego malarstwa skupiła się na tworzeniu kolaży o wąskiej, wysmakowanej gamie brązów, ewokujących nostalgiczną atmosferę wspomnień i poetyckich skojarzeń. Wymiar przeszłości, znaki pamięci wprowadzają tu wklejone w malarską materię stare fotografie, fragmenty listów, wycinki manuskryptów, kawałki koronki, gipsowe reliefy i bezużyteczne bilety pozostałe po dawno odbytych podróżach. Fragmentaryczność tych przedmiotów, ich pozornie chaotyczne i przypadkowe skupiska uzmysławiają destrukcyjne działanie czasu. Do tej serii wycinków "muzeum wyobraźni" budowanych na śladach historii należy prezentowany kolaż, w którym pasy pomiętego, zapisanego i zadrukowanego papieru, postrzępione, miejscami szczątkowe, skontrastowane są z jednorodną kolorystycznie, neutralną emocjonalnie płaszczyzną płótna.
RUDOWICZ Teresa
Studia w latach 1948-50 w PWSSP w Gdańsku (z siedzibą w Sopocie), następnie na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie, który ukończyła w 1954, uzyskując dyplom w pracowni Czesława Rzepińskiego. W listopadzie 1956 była w gronie współzałożycieli Stowarzyszenia Artystycznego Grupa Krakowska. Brała udział w większości wystaw Grupy Krakowskiej w kraju i za granicą. W latach 50. malowała i tworzyła litograficzne kompozycje w duchu abstrakcji informel. Od początku lat 60. powstawały najbardziej dla niej charakterystyczne collages, porównywane niekiedy z równoległymi tendencjami malarstwa materii i assemblages. Artystka budowała swe prace z wyraźnym estetycznym upodobaniem dla autentyczności używanych elementów (narażając się nawet na zarzuty części krytyki, że „psuje” starodruki, oryginalne ryciny czy elementy zdobnicze). Jej prace, częściowo dzięki tej autentyczności, częściowo wskutek zabiegów malarskich, odznaczają się szlachetną, ciepłą patyną.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl