Od przełomu lat 50. i 60. artystka tworzy niezwykłej urody kolaże, w których z malarskim spoiwem łączyła drobne object trouve, znaki pamięci i małe precjoza. Widać w nich niezwykłą czułość wobec materiału. W pracy 22 widać jeden z jej ulubionych - fragmenty łacińskich manuskryptów (artystka skupowała je u włoskich antykwariuszy na Piazza Borghese). Z ledwie widocznych śladów, ułomków, "szrapneli i wyrw" tworzy prywatną mitologię, ulotne pismo intymnej pamięci. Elegancję kaligrafii manuskryptu Rudowicz podważa, stosując ekspresyjny efekt liszajowatych zmian, sugerując tym samym, że świat który opiewa, osuwa się nieubłaganie w przeszłość.
Urodzona w 1928 roku w Toruniu, zmarła w 1994 w Krakowie, jedna z bardziej śmiałych i oryginalnych postaci w krakowskim środowisku artystycznym. Studia rozpoczęła w 1948 roku w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (obecnie ASP), a kontynuowała w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w okresie 1950-54 pod kierunkiem Zbigniewa Pronaszki (dyplom w pracowni Hanny Rudzkiej-Cybisowej). Później krótko pracowała w Muzeum Historycznym w Sanoku, a w roku 1957 wróciła do Krakowa. Razem z mężem, artystą Marianem Warzechą, przebywała czasowo we Włoszech (od 1959 roku); była też na stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w Stanach Zjednoczonych (1971/1972); podróżowała po Izraelu (1992) i Francji (1994). Należała do grona współzałożycieli i członków reaktywowanej po drugiej wojnie światowej Grupy Krakowskiej (Grupy Krakowskiej II); wielokrotnie uczestniczyła w wystawach zbiorowych jej członków, a także pokazywała swoje prace indywidualnie w firmowanej przez siebie Galerii Krzysztofory. Razem z Grupą Krakowska brała między innymi udział w 2 Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1957 roku. Po raz pierwszy jej twórczość została pokazana w krakowskim Domu Plastyków w roku 1958. Potem wielokrotnie wystawiała za granicą - zazwyczaj razem z Marianem Warzechą. Dwie jej prace zostały zaprezentowane podczas Pierwszego Paryskiego Biennale Młodego Malarstwa, które odbyło się w Paryżu w 1959 roku (Siedmiu młodych malarzy polskich, Galeria Lambert, październik 1959).
RUDOWICZ Teresa
Studia w latach 1948-50 w PWSSP w Gdańsku (z siedzibą w Sopocie), następnie na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie, który ukończyła w 1954, uzyskując dyplom w pracowni Czesława Rzepińskiego. W listopadzie 1956 była w gronie współzałożycieli Stowarzyszenia Artystycznego Grupa Krakowska. Brała udział w większości wystaw Grupy Krakowskiej w kraju i za granicą. W latach 50. malowała i tworzyła litograficzne kompozycje w duchu abstrakcji informel. Od początku lat 60. powstawały najbardziej dla niej charakterystyczne collages, porównywane niekiedy z równoległymi tendencjami malarstwa materii i assemblages. Artystka budowała swe prace z wyraźnym estetycznym upodobaniem dla autentyczności używanych elementów (narażając się nawet na zarzuty części krytyki, że „psuje” starodruki, oryginalne ryciny czy elementy zdobnicze). Jej prace, częściowo dzięki tej autentyczności, częściowo wskutek zabiegów malarskich, odznaczają się szlachetną, ciepłą patyną.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl