Gwasz, karton; 50, 4 x 75 cm Sygnowany i datowany p. d.: Steinlen/ 12 Na odwrocie naklejka antykwariatu Brunona Wenzla z Wrocławia.
Za opinią Anny Kozak
Szkic pochodzi z 1912 roku - z późnego okresu twórczości Steinlena, co tłumaczy wyraźną w nim obecność elementów ekspresjonistycznych. Są one widoczne w dosadnie nakreślonych, niekiedy na pograniczu karykatury, jak w przypadku mężczyzny w cylindrze po lewej stronie, postaciach widzów, obwiedzionych mocnym konturem, a także w kolorystyce, opartej na kontrastach błękitów i żółcieni i sprowadzonym do abstrakcyjnych zarysów ujęciu postaci drugiego planu. Choć okres ten jest stosunkowo mało znany w twórczości artysty i trudno wskazać bliższe analogie stylistyczne do szkicu z czasu jego powstania, to można się ich dopatrzyć już w nie-których pracach powstałych około 1900 roku, zwłaszcza o tematyce robotniczej, które ukazują ten sam typ postaci, grubo ciosanych, nacechowanych wewnętrznym dynamizmem, o pospolitych rysach twarzy. Niezależnie od tych związków, w gwaszu można rozpoznać szereg cech typowych dla całej twórczości Steinlena. Dotyczy to przede wszystkim typu twarzy przedstawionych postaci, jej modelowania za pomocą skontrastowanych plam światła i cienia, sposobu budowania bryły zamaszystymi, energicznymi kreskami czy też charakterystycznego dla artysty wyobrażenia robotnika w zrolowanych spodniach i butach o poddartych noskach. Sygnatura nie budzi wątpliwości. Mieści się w granicach rozbieżności, jakie wykazuje podpis artysty na różnych jego dziełach. Gwasz W cyrku jest niewątpliwym dziełem Théophile`a-Alexandre`a Steinlena, a jego wartość podnosi fakt, iż prace tego artysty są rzadkością na naszym rynku antykwarycznym. Są też słabo reprezentowane w zbiorach publicznych, w których znajdują się jedynie pojedyncze ryciny Steinlena.
STEINLEN Théophile-Alexandre
Théophile-Alexandre Steinlen - słynny grafik, malarz i rzeźbiarz francuski pochodzenia szwajcarskiego, kronikarz Montmartre`u, uważany jest za najwybitniejszego, obok Toulouse - Lautreca, przedstawiciela ilustratorstwa francuskiego epoki fin-de-siÝcle`u. Studiował na uniwersytecie w Lozannie, a następnie pracował jako projektant w fabryce tekstylnej w Miluzie. W 1881 wyjechał do Paryża, gdzie pozostał do końca życia (w 1901 otrzymał obywatelstwo francuskie), stając się jednym z głównych animatorów życia artystycznego w tym mieście, a popularność jaką się cieszył wśród publiczności, zwłaszcza w latach 80-tych i 90-tych, przewyższała sławę Toulouse - Lautreca. Zawdzięczał ją w głównej mierze ilustracjom zamieszczanym w takich pismach, jak "Le Chat Noir", "Le Mirliton", "Le Rire", "Le Gil Blas illustré" i w książkach, których autorami byli często jego przyjaciele, jak np. znany piosenkarz i poeta - Aristide Bruant, czy też Anatole France, piszący z kolei o twórczości artysty w katalogach jego wystaw. Twórczość Steinlena w tej dziedzinie, obejmująca ponad 2000 ilustracji, była tylko jedną ze sfer jego działalności jako rytownika. Stworzył ponadto około 500 litografii, ponad 100 akwafort i szereg plakatów, wnosząc wielki wkład w rozwój każdego z tych gatunków w sztuce. Także w malarstwie pozostawił dzieła godne uwagi, czego przykładem może być prezentowany tu gwasz "W cyrku", w którym zręczny rysunek, charakterystyczny dla formacji ilustratorów fin de si? cle`u, łączy się z typowym już dla nowych kierunków w sztuce, głównie fowizmu, podejściem do formy i koloru. Steinlen nie podejmował wprawdzie w swojej twórczości tematu cyrku. Był to jednak motyw niezwykle popularny w sztuce francuskiej końca XIX wieku. Przedstawiali go m. in. Daumier, do którego Steinlen nawiązywał pod wieloma względami, Manet, Renoir, Toulouse-Lautrec i Degas, a także artyści młodszej generacji, tacy jak Picasso, Matisse, Leger, Raoul Dufy, Kees van Dongen, Georges Rouault, Max Jacob, dlatego też zainteresowanie się nim przez Steinlena wydaje się całkiem naturalne.
[źródło: Anna Kozak]
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl