Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KAWIAK Tomasz | Kurtka dżinsowa Tomka, 2013 r.

Tomasz KAWIAK (ur. 1943)

Kurtka dżinsowa Tomka, 2013 r.

aluminium polerowane pokryte patyną, 63 x 50 x 38 cm
sygnowana, datowana i opisana u dołu na plecach: 'TOMEK | 2/8 2013' oraz znak odlewni

W sztuce Tomka Kawiaka wyroby dżinsowe pojawiają się od początku lat 70., zaraz po emigracji artysty do Paryża. W ceramicznych rzeźbach i odlewach Kawiak imituje dzianinę spodni, wykroje kieszeni, czasem, jak w przypadku prezentowanej pracy, tworzy imitację ubrań. Francuska krytyka artystyczna, z Pierrem Restanym na czele, widziała w dżinsowych rzeźbach Kawiaka osobną, nieco żartobliwą, ale też krytyczną formułę popartu. W jednym z tekstów Restany pisał: "Pamięć zbiorowa zupełnie naturalnie łączy się z obiektem pożądania mas. Rzeźba Tomka całe swoje semantyczne bogactwo wywodzi z relacji między pożądaniem przedmiotu, a pamięcią. Estetyka splata się z moralnością, rozumianą jako filozofia ludzkiego działania". W przypadku sztuki Kawiaka przywołana przez Francuza kategoria konsumpcyjnego obiektu pożądania mas, wydaje się kluczowa. Należy pamiętać, że artysta podobnie jak kilka pokoleń Polaków wyrastał w kulcie błękitnych dżinsów. Za PRL-u dżinsowe spodnie i kurtki były symbolem lepszego świata, nieskrępowanej wolności i amerykańskiego szyku. Ich posiadanie zależało nie tylko od zasobności portfela, ale także szczęścia: pojawienia się w Pewexie w odpowiednim czasie. Wykorzystanie imitacji dżinsów w rzeźbie w momencie, kiedy artysta znalazł się we Francji i skonfrontował wyobrażenie o Zachodzie z rzeczywistością, wydaje się być symptomatyczne. Prezentowana praca jest interesująca również z innego powodu. "Kurtka dżinsowa Tomka" jest bowiem przykładem gry Kawiaka z mitem wielkiego artysty. Łupina zostaje opatrzona nie tylko ironicznym tytułem, ale również wypisanym na plecach logo: "TOMEK". Wystawiając na widok imitację należącego do siebie przedmiotu, Kawiak w przewrotny sposób serwuje widzowi "relikwię". Paradoksalnie, przedmiot uświęcony przez artystyczny gest, utrzymuje nadal swój profaniczny status - jest imitacją produktu masowego. Indywidualność "TOMKA", ściera się z powszechnością wzoru. Siła "Kurtki" wydaje się leżeć właśnie we wspomnianym paradoksie: zawieszeniu między unikatowością i powszechnością, powagą i żartem, sacrum i profanum.

Artysta jest jednym z najbardziej charakterystycznych twórców swego pokolenia. Ukończył malarstwo oraz architekturę wnętrz na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, dyplom uzyskał w 1968. Związany z macierzystą uczelnią, w latach 1968-70 pracował jako asystent w pracowni ceramiki na Wydziale Malarstwa. W 1970 roku zaprezentował akcję "Ból Tomka Kawiaka", podczas której zabandażował okaleczone przez służby miejskie drzewa przy jednej z lubelskich ulic. Tego samego roku wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował artystyczną edukację w Ecole des Beaux-Arts. Znany z oryginalnych działań artystycznych m.in. akcji "cegłowania" (briquetage), polegającej na pozostawianiu przez artystę w miejscach, które odwiedzał podczas swych licznych podróży, jednakowych cegieł wypalanych w czerwonej glinie, o wymiarach 20 x 10 x 3 cm.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl