Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MUSIAŁ Tomasz |

Tomasz MUSIAŁ (ur. 1974, Częstochowa)

"Orzeł biały" (6), 2014-15 r.

akryl/płótno, 150 x 150 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘TOMASZ MUSIAŁ | ORZEŁ BIAŁY VI 2014/15 | AKRYL 150 x 150’
Do pracy dołączona jest płyta DVD z zapisem powstawania obrazu w autorskiej technice biczowania płótna skórzanym rzemieniem.

WYSTAWIANY:
- Tomasz Musiał, Orzeł Biały / Orzeł Czerwony, Galeria Olimpus, Łódź, 12.2014-02.2015


Obrazy Tomasza Musiała przedstawiają architekturę ulegającą destrukcji, dramatycznemu rozpadowi. Są odzwierciedleniem osobistych przeżyć artysty związanych z chorobą, próbą oswojenia problemu śmierci. Ich emocjonalny charakter widoczny jest w zastosowaniu ekspresyjnej techniki biczowania płótna skórzanym rzemieniem. Jest to malarstwo zawieszone pomiędzy taszyzmem a action painting; malarstwo kontrolowanego gestu, poprzedzonego wieloma próbami robionymi na papierze, dotyczącymi kierunku, koloru, siły, z jaką artysta dotyka potem płótna. Paweł Jagiełło tak pisał o jego twórczości: „Podejście Tomasza Musiała do samego procesu kreacji wykazuje wyraźne powinowactwa z szeroko pojętym malarstwem akcji – duża siła ekspresji, pewien stopień kontrolowanego przypadku, horyzontalne położenie płótna w czasie pracy czy performatywność aktu twórczego, uwypuklona przez dokumentację filmową. Zapewne dlatego tak ważnym aspektem cyklu, o czym wspomina sam autor, jest przekazanie odbiorcom pewnej dawki energii, towarzyszącej powstaniu tych prac. Nie jest to bowiem działanie finezyjne (w sensie manualnym), lecz siłowe – przypominające, że sztuka przefiltrowuje różnego rodzaju emocje, nie tylko te pozytywne i że posługuje się również przemocą. Z tego też powodu integralnym składnikiem cyklu, ewidentnie podbijającym siłę przekazu, są filmy, ujawniające proces powstawania prac. Na jednym widać artystę, bezlitośnie smagającego płótna maczanym w farbie skórzanym rzemieniem, na innym płótno filmowane jest z góry i widać tylko śmignięcia pasa, niekiedy następujące po sobie w przyspieszonym tempie. Po każdym ciosie obraz zyskuje kolejną bliznę, aż do uformowania się znajomego kształtu. Drugi z tych filmów, gdy są ku temu bardziej sprzyjające warunki, artysta woli pokazywać w sposób jak najbardziej zbliżony do warunków, w jakich dzieło powstaje: rzutując go z góry na ekran w postaci leżącego na podłodze płótna. Daje to widzowi namiastkę uczestnictwa w tym burzyliwym akcie. Szkoda, że tym razem nie było to możliwe. Niebagatelne znaczenie ma też ścieżka dźwiękowa w postaci odgłosów 'tortur', jakie autor zadaje dziełu. W przestrzeni galeryjnej co chwila rozbrzmiewa głośny huk spadającego na podobrazie ciosu. Słychać pogłos charakterystyczny dla dużej, pustej przestrzeni. Dźwięki potęgują agresywną wymowę obrazów – jest w tym coś z batożenia, brakuje tylko jęków ofiary. Przy okazji można uzmysłowić sobie, jakiej krzepy wymaga cały proces. Artysta wspomniał przy którejś okazji, że przed 'biczowaniem' musi zrobić sobie rozgrzewkę, inaczej narazi się na kontuzję barku. Jakoś mimowolnie przypomniałem sobie też zdyszanych oprawców Chrystusa z 'Pasji' Gibsona” (Paweł Jagiełło, Nie tylko dla orłów, [w:] Format, nr 70, 2014-15, s. 130).

Tomasz Musiał ukończył studia na Wydziale Edukacji Wizualnej w ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2000 roku obronił dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa prof. Ryszarda Hungera. Obecnie jest asystentem w Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz w ASP w Łodzi. W 2010 r. uzyskał stopień doktora. Został laureatem kilku prestiżowych międzynarodowych nagród, m.in w 2006 roku nagrodzony przez Alexander S. Onassis Public Benefit Foundation w Atenach w 1st International Competition for the Composition of Original Painting. Ponadto nagrody na XII Ogólnopolskim Salonie Plastyki „EGERIA 2004” (2004), Nagrodę Rektora ASP w Łodzi (2004), Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”(2008) oraz Festiwalu Sztuki Młodych „Przeciąg” w Szczecinie (2009).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MUSIAŁ Tomasz
Ukończył studia na Wydziale Edukacji Wizualnej w ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2000 r. obronił dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa prof. Ryszarda Hungera. Obecnie jest asystentem w Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz w ASP w Łodzi. W 2010 r. uzyskał stopień doktora. Został laureatem kilku prestiżowych międzynarodowych nagród. W 2006 r. nagrodzony przez Alexander S. Onassis Public Benefit Foundation w Atenach w 1st International Competition for the Composition of Original Painting. Ponadto nagrody na XII Ogólnopolskim Salonie Plastyki „EGERIA 2004” (2004), Nagroda Rektora ASP w Łodzi (2004), Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”(2008) oraz Festiwalu Sztuki Młodych „Przeciąg” w Szczecinie (2009).

Był uczestnikiem wystaw Sotheby's w Nowym Jorku i Izraelu, związanych z aukcją International Young Art – The Elizabeth Foundation for the Arts – Nowy Jork, USA, 2001 r. oraz International Young Art. - SOTHEBY’S - Tel Aviv, Izrael, 2001 r.. Wielokrotnie prezentował swa twórczość na wystawach indywidualnych oraz zbiorowych. Do najważniejszych z nich zaliczyć można:
„Oblicza Solidarnosci. Solid Art” w Parlamencie Europejskim w Bruksela oraz Museu d'Història de Catalunya, Barcelona (2005r.); „Przeklęci w Haus Schwarzenberg”, Galerie Neurotitan, Berlin (2005r.); „ST’ART” International Art Fairs – Strasbourg (2006r.); Biennale Sztuki Młodych “Rybie Oko 5″, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Ustka; 2 Moscow Biennale for Young Art, Moskwa (2010).

Obrazy Musiała przedstawiają architekturę ulegającą destrukcji, dramatycznemu rozpadowi. Są odzwierciedleniem osobistych przeżyć artysty związanych z chorobą, próbą oswojenia problemu śmierci. Ich emocjonalny charakter widoczny jest w zastosowaniu ekspresyjnej techniki biczowania płótna skórzanym rzemieniem. Jest to malarstwo zawieszone pomiędzy taszyzmem a action painting; malarstwo kontrolowanego gestu, poprzedzonego wieloma próbami robionymi na papierze, dotyczącymi kierunku, koloru, siły, z jaką artysta dotyka potem płótna.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl