Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MUSIAŁ Tomasz | Orzeł czarny, 2014

Tomasz MUSIAŁ (ur. 1974, Częstochowa)

Orzeł czarny, 2014

akryl, płótno; 150 x 150 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: TOMASZ MUSIAŁ / ORZEŁ CZARNY 2014 / AKRYL 150 x 150 cm;
na krośnie malarskim nalepka z wystawy:
TOMASZ MUSIAŁ ORZEŁ BIAŁY / ORZEŁ CZERWONY, Galeria Olimpus, Łódź 2014/2015;

Do obrazu dołączone DVD z zapisem powstania dzieła.

Obraz eksponowany na wystawie:
Orzeł Biały/Orzeł czerwony, Galeria Olimpus, Łódź, 2015.


W latach studiował 1995-2000 w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W 2010 roku obronił tytuł doktora. Obecnie prowadzi Pracownię Rysunku na Wydziale Malarstwa i Rysunku w ASP w Łodzi.
Swoje prace wystawiał m.in. na wystawach: "Orzeł Biały/Orzeł czerwony", Galeria Olimpus, Łódź (2015); "Polnische kunst heute", Glasbau (2014); "Dezintegracja pozytywna", Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź (2013); "Thymós. Sztuka gniewu 1900-2011", Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń (2011); "Nord Art.", Budelsdorf (2010); Moscow Biennale for Young Art, Qui vive?, Moskwa (2010); "Strong man&Strange man", Miejska Galeria Sztuki 13 Muz, Szczecin (2010); "Pamiętniki pokolenia tamagochi", Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa (2008); "Przeklęci w Haus Schwarzenberg", Galerie Neurotitan, Berlin (2005); "Bielska Jesień", Galeria Bielska BWA (2003); "International Young Art.", Sotheby’s, Tel-Aviv, The Elizabeth Foundation for the Arts, Nowy Jork (2001).
W 2006 r. Fundacja im. Alexandra S.Onassisa w Atenach nagrodziła obraz "Whipping", który był jedną z czterech równorzędnych najlepszych prac na International Competition for the Composition of Original Painting. Ponadto otrzymał nagrody na XII Ogólnopolskim Salonie Plastyki "EGERIA 2004" (2004), Biennale Sztuki Młodych "Rybie Oko" (2008) oraz na Festiwalu Sztuki Młodych "Przeciąg" w Szczecinie (2009).
(źródło: asp.lodz.pl, tomaszmusial.com)

"(...) Można powiedzieć, że autorska technika biczowania, znalazła w orłach swój pełny wyraz i dopełnienie konceptualne. Wcześniejsze "biczowana" nie tworzyły konkretnego wizerunku, lecz egzekwowane były na malowanych z pełną swobodą ekspresji sylwetkach (człowiek przy pręgierzu), czy pejzażach. Już wówczas zwracały uwagę siłą oddziaływania, jednak z perspektywy czasu można powiedzieć, że naturalną konsekwencją zastosowanej metody twórczej było dojście do odpowiedniego tematu i dopiero "Orły" stały się wątkiem w pełni konstytuowanym przez wymierzane podłożu malarskiemu razy.
Podejście Tomasza Musiała do samego procesu kreacji wykazuje wyraźne powinowactwa z szeroko pojętym malarstwem akcji - duża siła ekspresji, pewien stopień kontrolowanego przypadku, horyzontalne położenie płótna w czasie pracy, czy performatywność aktu twórczego, uwypuklona przez dokumentację filmową. Zapewne dlatego tak ważnym aspektem cyklu, o czym wspomina sam autor, jest przekazanie odbiorcom pewnej dawki energii, towarzyszącej powstaniu tych prac. Nie jest to bowiem działanie finezyjne (w sensie manualnym), lecz siłowe - przypominające, że sztuka przefiltrowuje różnego rodzaju emocje, nie tylko te pozytywne i że posługuje się również przemocą. Z tego też powodu integralnym składnikiem cyklu, ewidentnie podbijającym siłę przekazu, są filmy, ujawniające proces powstawania prac. (...)
Tomasz Musiał, biczując orły, bez wątpienia kieruje nasze myśli ku naznaczonej dobrowolnym poświęceniem historii narodu polskiego i bolesnej karty jaką ten kraj ma w relacjach z różnymi sąsiadami. Z drugiej strony, tworząc tak prosty i nośny symbol, nie pozwala zamknąć się w jednoznacznej interpretacji. Trudno oprzeć się wrażeniu, że artysta z pewną dozą ironii podchodzi do modelu polskości, który realizuje się w masochistycznym rozdrapywaniu ran, czy wręcz "syndromie ofiary", w ramach którego poczucie patriotyzmu funduje się na kultywowaniu pamięci o wzniosłych wydarzeniach, jednakowoż będących klęskami. To dwojakie odczytanie cyklu "Orłów" zyskuje jeszcze bardziej na aktualności teraz, kiedy po 2010 roku weszliśmy w tzw. "okres smoleński".
(Tekst opublikowany w piśmie artystycznym Format, nr 70)

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MUSIAŁ Tomasz
Ukończył studia na Wydziale Edukacji Wizualnej w ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2000 r. obronił dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa prof. Ryszarda Hungera. Obecnie jest asystentem w Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz w ASP w Łodzi. W 2010 r. uzyskał stopień doktora. Został laureatem kilku prestiżowych międzynarodowych nagród. W 2006 r. nagrodzony przez Alexander S. Onassis Public Benefit Foundation w Atenach w 1st International Competition for the Composition of Original Painting. Ponadto nagrody na XII Ogólnopolskim Salonie Plastyki „EGERIA 2004” (2004), Nagroda Rektora ASP w Łodzi (2004), Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”(2008) oraz Festiwalu Sztuki Młodych „Przeciąg” w Szczecinie (2009).

Był uczestnikiem wystaw Sotheby's w Nowym Jorku i Izraelu, związanych z aukcją International Young Art – The Elizabeth Foundation for the Arts – Nowy Jork, USA, 2001 r. oraz International Young Art. - SOTHEBY’S - Tel Aviv, Izrael, 2001 r.. Wielokrotnie prezentował swa twórczość na wystawach indywidualnych oraz zbiorowych. Do najważniejszych z nich zaliczyć można:
„Oblicza Solidarnosci. Solid Art” w Parlamencie Europejskim w Bruksela oraz Museu d'Història de Catalunya, Barcelona (2005r.); „Przeklęci w Haus Schwarzenberg”, Galerie Neurotitan, Berlin (2005r.); „ST’ART” International Art Fairs – Strasbourg (2006r.); Biennale Sztuki Młodych “Rybie Oko 5″, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Ustka; 2 Moscow Biennale for Young Art, Moskwa (2010).

Obrazy Musiała przedstawiają architekturę ulegającą destrukcji, dramatycznemu rozpadowi. Są odzwierciedleniem osobistych przeżyć artysty związanych z chorobą, próbą oswojenia problemu śmierci. Ich emocjonalny charakter widoczny jest w zastosowaniu ekspresyjnej techniki biczowania płótna skórzanym rzemieniem. Jest to malarstwo zawieszone pomiędzy taszyzmem a action painting; malarstwo kontrolowanego gestu, poprzedzonego wieloma próbami robionymi na papierze, dotyczącymi kierunku, koloru, siły, z jaką artysta dotyka potem płótna.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.

Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl