Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TATARCZYK Tomasz | Bez tytułu, 1988 r.

Tomasz TATARCZYK (1947-2010)

Bez tytułu, 1988 r.

akryl/papier, 108 x 148 cm

Tomasz Tatarczyk to malarz, którego artystyczna droga rozpoczęła się stosunkowo późno. Kształcenie na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął on dopiero w wieku 30 lat, wcześniej ukończywszy studia na Warszawskiej Politechnice. Malarstwa uczył się w latach 1976-81, w pracowni Jana Tarasina, którego obok Zbigniewa Gostomskiego wymienia się, jako twórcę mającego największy wpływ na późniejszy styl Tatarczyka. I rzeczywiście jego zainteresowanie mocnymi kontrastami i wręcz graficzną organizacją przestrzeni płótna, jest wyraźną reminiscencją, stylu jego mistrza.
Artysta był samotnikiem, mieszkał wraz z żoną w Mięćmierzu, niedaleko Kazimierza nad Wisłą, z dala od wielkomiejskiego szumu. Główną inspiracją dla jego malarstwa stało się otoczenie. Doświadczenia codziennego życia były jego środkami do realizacji artystycznych ambicji. Syntetyczne krajobrazy i przedmioty to często powtarzane motywy, które rozwijał i twórczo interpretował. Tworząc kierował się intuicją, nie narzucał sobie sztywnych zasad. Malował szerokimi impastami tworząc zróżnicowane faktury. W jego obrazach jak u Marka Rothki widać fascynację bogactwem jednego koloru. Przyjaciele podkreślali, że potrafił wytworzyć kilkanaście odcieni czerni, każdy diametralnie różniący się od poprzedniego.
Koncentrował się na dbałości o szczegóły i mimo, że jego prace były minimalistyczne kolorystycznie to kolory były zarówno matowe jak i błyszczące zależnie, od jego zamierzeń. Artysta kierował swoją sztukę do wąskiego, niszowego kręgu odbiorców, które rozumiało surowy, indywidualny charakter jego twórczości. Profesor ASP w Warszawie, Waldemar Baraniewski, pisał o jego obrazach jako o "medium między życiem a śmiercią".
Ich wyjątkowość tkwi w ulubionej, wąskiej kolorystyce i skromnych środkach formalnych jakich używał. Przestrzeń obrazu budował za pomocą płaszczyzn rozdzielonych zdecydowanymi kontrastami czerni i bieli, skupiając się na prostych formach. Kurator Anna Król z Centrum Kultury Japońskiej Manggha w Krakowie, gdzie prezentowane były jego prace uważa, że "jego obrazy są pomostem w stronę ascetycznej kultury duchowej japońskiej".
Prezentowany obraz z 1988 należy do cyklu pejzaży podobnych kompozycyjnie i podejmujących ten sam temat – pejzaż górski. Z uwagi na niespotykaną wnikliwość kolorystyczną Tomasza Tatarczyka nazywany był przez historyków "badaczem czerni’’. Miał bardzo ciekawy, w pewien sposób ekstrawagancki styl malowania. Wstępne szkice tworzył zazwyczaj węglem w ciszy, a dalej malował już przy muzyce klasycznej. To wprowadzało go w odpowiedni nastrój. Prezentowana praca to czysto artystyczna kontemplacja form natury. Wyjątkowość tej pracy zamyka się w detalach i subtelności duktu pędzla artysty, uwiecznionego w mięsistych impastach.


Studiował w warszawskiej ASP. Jego twórczość jest efektem wnikliwej obserwacji wybranych z otoczenia i wielokrotnie powtarzanych motywów: zamknięte bramy, drogi, wzgórza, wąwozy, woda i unoszące się na jej powierzchni łodzie lub brodzące w niej psy. Od 1984 r. współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Jego prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych m.in. w : Galerii Foksal, galerii BWA w Lublinie, Galerii Awangarda we Wrocławiu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii 86 w Łodzi, w Galerii Zachęta w Warszawie, Soho Center for Visual Arts w Nowym Jorku, Galerie Ucher, Kolonia. Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych. W 1999 r. został laureatem Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Rysunku we Wrocławiu. Był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku; Fundacji Sorosa w USA i Fundacji Rockefellera we Włoszech.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TATARCZYK Tomasz
Urodził się w Katowicach, w 1972 roku ukończył Politechnikę Warszawską, a w latach 1976-81 studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, na której do 1986 roku był asystentem. Od roku 1985 współpracował z warszawska Galerią Foksal.
 
Prace w zbiorach:
Muzeum Sztuki, Łódź
Muzeum Narodowe, Poznań
Muzeum Narodowe, Warszawa
Muzeum Górnośląskie, Bytom
Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz
Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom
Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Galeria Foksal, Warszawa
Galeria Studio, Warszawa
Biblioteka Narodowa, Warszawa
Moderna Museet, Sztokholm, Szwecja
Everson Museum of Art, Syracuse, N.Y., USA
Glynn Vivian Art Gallery and Museum, Swansea, Walia, W. Brytania
Aldrich Museum of Contemporary Art, Ridgefield, Ct., USA
Muzeum w Vukovarze, Chorwacja
Aidekman Arts Center, Medford, MA, USA
Kolekcja Davida Andersona, Buffalo, USA
Fundacja Konrada Adenauera
Bank PKO BP, Centrum Puławska, Warszawa
Fundacja Sztuki Polskiej ING, Warszawa
ABN-AMRO Bank, Warszawa
Pomorskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Gdańsk
Stowarzyszenie „ Zachęta Sztuki Współczesnej ” , Szczecin
Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych , Lublin
Kolekcja sztuki Grażyny Kulczyk,
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Kolekcja Josefa Kloppenborga, Berlin
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl