Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TATARCZYK Tomasz | Czarne Wzgórze (tryptyk), 1988 r.

Tomasz TATARCZYK (1947-2010)

Czarne Wzgórze (tryptyk), 1988 r.

olej/płótno, 180 x 390 cm
sygnowany i opisany na odwrociu części środkowej: 'TOMASZ TATARCZYK | CZARNE WZGÓRZE'

POCHODZENIE:
- kolekcja Dario i Stefanii Piga
- Desa Unicum, 2014
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Tomasz Tatarczyk, "Dipinti", Galeria Spicchi dell'Est, Roma 3.06-30.09.1991
LITERATURA:
- Tomasz Tatarczyk, katalog wystawy "Dipinti" [teksty: Mario de Candia, Jaromir Jedliński], Galeria Spicchi dell'Est, Roma 3.VI - 30.IX.1991, Rzym 1991, s. 22 (il.)

Kompozycja "Czarne wzgórze", namalowana przez Tomasza Tatarczyka w 1988, przedstawia mroczny, nieco abstrakcyjny krajobraz. Ciemny zarys zalesionego pagórka należy do najważniejszych motywów w pracach artysty. Wzniesienie, malowane krótkimi, wyraźnymi liniami, stanowi zamkniętą, niemalże jednolitą przestrzeń. Monumentalny, tajemniczy nastrój potęguje pozorna oszczędność środków ekspresji. I choć przy bliższej obserwacji obraz urzeka feerią odcieni, historycy sztuki i krytycy nazywali jego autora "wirtuozem czerni", wskazując na poniekąd typową u malarzy fascynację bogactwem jednego koloru. Ale dzieła te to nie tylko barwa - to też niepowtarzalna i niemożliwa do pomylenia faktura, której obserwacja ujawnia nie żywą ekspresję, lecz pietyzm i kontemplację.
Tomasz Tatarczyk był samotnikiem, mieszkał wraz z żoną w Mięćmierzu niedaleko Kazimierza nad Wisłą, z dala od wielkomiejskiego szumu. "Moja pracownia znajduje się w miejscu oddalonym od zgiełku wielkiego miasta - wyznawał artysta. - Jest tutaj szeroka rzeka, są wzgórza, lasy, pola, wąwozy i urwiska, dzikie i oswojone zwierzęta, dobrzy i źli ludzie oraz miejsca i rzeczy naznaczone ich obecnością, a także zmieniające się pory roku i dnie niepodobne do siebie. Wszystko tu odczuwa się z większą intensywnością niż w mieście. Jednocześnie mam świadomość tego, że przynależę do tak zwanego świata cywilizacji. Stwarza to swoisty chaos, w którym, kiedy maluję, staram się znaleźć pewien porządek, niejako przefiltrowany przez to, co wiem, i to, co czuję; znaleźć porządek, kiedy patrzę na fragment jakiejś całości, na detal oczyszczony z reszty i tego detalu magnetyzm". Główną inspiracją Tatarczyka było najbliższe otoczenie. Przenosił na płótno obiekty zaobserwowane w naturze, przepuszczone przez filtr własnej wrażliwości i sposobu widzenia świata. W jednym z wywiadów mówił o wątkach pojawiających się w jego pracach: "Rodzą się czasami przypadkowo. Chodzę, krążę wokół tematu, wokół wycinków rzeczywistości, która na mnie szczególnie oddziałuje - i mam coraz wyraźniejszą, mocniejszą potrzebę, żeby coś z tym zrobić. Wtedy zaczynam pracować i rozwijam temat w cykl, aby przyjrzeć mu się z różnych stron. Oczywiście, na wybór tematu ma też wpływ stan mojego ducha, a także muzeum wyobraźni - dzieła sztuki, sceny z dzieciństwa, nawet kadry z filmu. Na przykład z filmów Jarmuscha, czarno-białych, tchnących pustką i zagubieniem" ([cyt. za:] Artyści mówią. Z Tomaszem Tatarczykiem rozmawia Elżbieta Dzikowska, www.rosikonpress.com).
Sięganie do klasycznego motywu pejzażowego wpisuje dorobek Tomasza Tatarczyka w konwencję malarstwa romantyzmu, otwartego na interpretację symboliczną. Nie unika tego sam artysta, tytułujący swoje obrazy "Brama Caspara Davida Friedricha" lub "Archanioł". Dorota Monkiewicz pisała: "Chodzi wszak o transcendencję, o nasycony pierwiastkiem duchowym spektakl natury, z którym stapia się postrzegający podmiot. Wydaje się, że z Malarstwem, które tu rozważamy i które być może nie jest 'sztuką', problem transcendencji jest immanentnie związany. Jednakże - w przypadku twórczości Tomasza Tatarczyka - odczytanie go ze względu na romantyczną symbolikę odczuwam jako zbyt 'szybkie' i całkowicie niesatysfakcjonujące" (Dorota Monkiewicz, Wyświetlone. O twórczości Tomasza Tatarczyka, www.tugaleria.pl).
Obrazy Tomasza Tatarczyka to przepełniona ciszą apoteoza świata. Artysta opowiada nam o rzeczach najprostszych, ulotnym pięknie życia, ukazując to, co skrywa ukryte piękno - odbicie światła w wodzie, słońce zachodzące za wzgórzem, psa brodzącego w nurcie rzeki. Nie sili się na skomplikowaną symbolikę, działa bez znamion autorytaryzmu, najprostszymi środkami opowiada bieg istnienia, a także jego nieuchronny koniec. Prace twórcy są nie formą moralitetu, lecz raczej próbą ukazania natury rzeczy i zachętą do jej kontemplacji. Według nauk buddyjskich gdy uświadamiamy sobie istotę bytu, zyskujemy egzystencjalny spokój. Podobna nauka płynie z obcowania z dziełami Tomasza Tatarczyka.

Studiował w warszawskiej ASP. Jego twórczość jest efektem wnikliwej obserwacji wybranych z otoczenia i wielokrotnie powtarzanych motywów: zamknięte bramy, drogi, wzgórza, wąwozy, woda i unoszące się na jej powierzchni łodzie lub brodzące w niej psy. Od 1984 r. współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Jego prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych m.in. w : Galerii Foksal, galerii BWA w Lublinie, Galerii Awangarda we Wrocławiu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii 86 w Łodzi, w Galerii Zachęta w Warszawie, Soho Center for Visual Arts w Nowym Jorku, Galerie Ucher, Kolonia. Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych. W 1999 r. został laureatem Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Rysunku we Wrocławiu. Był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku; Fundacji Sorosa w USA i Fundacji Rockefellera we Włoszech.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TATARCZYK Tomasz
Urodził się w Katowicach, w 1972 roku ukończył Politechnikę Warszawską, a w latach 1976-81 studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, na której do 1986 roku był asystentem. Od roku 1985 współpracował z warszawska Galerią Foksal.
 
Prace w zbiorach:
Muzeum Sztuki, Łódź
Muzeum Narodowe, Poznań
Muzeum Narodowe, Warszawa
Muzeum Górnośląskie, Bytom
Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz
Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom
Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Galeria Foksal, Warszawa
Galeria Studio, Warszawa
Biblioteka Narodowa, Warszawa
Moderna Museet, Sztokholm, Szwecja
Everson Museum of Art, Syracuse, N.Y., USA
Glynn Vivian Art Gallery and Museum, Swansea, Walia, W. Brytania
Aldrich Museum of Contemporary Art, Ridgefield, Ct., USA
Muzeum w Vukovarze, Chorwacja
Aidekman Arts Center, Medford, MA, USA
Kolekcja Davida Andersona, Buffalo, USA
Fundacja Konrada Adenauera
Bank PKO BP, Centrum Puławska, Warszawa
Fundacja Sztuki Polskiej ING, Warszawa
ABN-AMRO Bank, Warszawa
Pomorskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Gdańsk
Stowarzyszenie „ Zachęta Sztuki Współczesnej ” , Szczecin
Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych , Lublin
Kolekcja sztuki Grażyny Kulczyk,
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Kolekcja Josefa Kloppenborga, Berlin
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl