Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TATARCZYK Tomasz | Stos, 1986 r.

Tomasz TATARCZYK (1947-2010)

Stos, 1986 r.

tempera/papier, 140 x 200 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMASZ TATARCZYK | 1986 | STOS'

WYSTAWIANY:
- Soho Center for Visual Artists, Nowy Jork, USA, 1988


Czas w którym powstała prezentowana w katalogu praca, był początkiem dynamicznie rozwijającej się kariery artystycznej Tomasza Tatarczyka. Będąc pięć lat po studiach na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (w 1981 roku uzyskał dyplom w pracowni Jana Tarasina), do 1986 roku pełnił funkcję Asystenta na Wydziale Malarstwa macierzystej uczelni.

Zadebiutował w 1984 roku, wiążąc się z Galerią Foksal i prezentując w jej siedzibie swoje prace zarówno na wystawie indywidualnej, jak i zbiorowej pt. "Artyści Galerii Foksal" (obie wystawy odbyły się w 1984 roku). Trzy lata później, również w siedzibie Galerii Foksal, w 1987 roku, po raz pierwszy zaprezentowane zostały szerokiej publiczności wielkoformatowe tworzone od 1986 prace z cyklu "Stos". Były to zarówno obrazy na płótnach, jak i na papierze. Wszystkie przedstawiały monumentalne płaszczyzny, których przestrzeń zorganizowana była poprzez różnorakie układy chrustu. Czasami statyczne, kiedy chrust ułożony był w tytułowe stosy, czasami mocno dynamiczne, jak w przypadku prezentowanej w katalogu pracy. Ze względu na przestrzenne ograniczenia nie udało się zaprezentować wszystkich "Stosów" w 1987 roku w Galerii Foksal. Udało się je jednak pokazać w szerszej odsłonie za oceanem, gdzie w rok później (1988) odbyły się dwie wystawy, na których prezentowane były prace Tomasza Tatarczyka. Obie miały miejsce w Nowym Jorku. Pierwsza w Frank Bustamante Gallery, druga (na której zaprezentowana została praca z katalogu) w Soho Center for Visual Artists.

Stosy Tatarczyka interpretowane były często jako wyrok lub też, być może, zapowiedź przemiany. Artysta wydobywał z chaosu elementy składowe i porządkował je na dużych, 2-3-metrowych płaszczyznach, na jednostajnym kolorystycznie tle malowanym krótkimi pociągnięciami pędzla. Monumentalnego "Stosu" (140 x 200 cm) prezentowanego na aukcji nie obowiązują żadne z praw rządzących światem. Elementy składowe obrazu nie podlegają ani działaniu grawitacji (wydaje się jakby opadały bezwładnie), ani światła (nie ma w nich konsekwentnego zastosowania światłocienia). Nie dziwi to jednak, kiedy patrzymy po latach na sztukę tworzoną przez Tomasza Tatarczyka. Tu, podobnie jak w wielu jego pracach, kompozycję organizuje jeden, zwyczajny motyw - a właściwie jego wycinek. W tym przypadku jest to garść chrustu. W innym mógłby być to fragment bramy, łodzi, wzgórza czy drogi. Artysta przez lata z zamiłowaniem prezentował światu tylko niewielkie wycinki rzeczywistości. Ukazywał je w sposób syntetyczny, używając z zamiłowaniem czerni (przez historyków sztuki artysta zwany jest często "badaczem czerni"), bieli oraz niewielkiej ilości kolorów, które w niezwykle delikatny sposób mienią się na płaszczyznach obrazów.


Swoje życie dzielił pomiędzy Warszawę, a dom pod Kazimierzem. Natura i pejzaż były jego naturalnym środowiskiem i inspiracją. Studiował w warszawskiej ASP, wcześniej ukończył studia na Politechnice. Jego twórczość jest efektem wnikliwej obserwacji wybranych z otoczenia i wielokrotnie powtarzanych motywów: zamknięte bramy, drogi, wzgórza, wąwozy, woda i unoszące się na jej powierzchni łodzie lub brodzące w niej psy. Od 1984 roku współpracował z Galerią Foksal w Warszawie. Jego prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych m.in. w : Galerii Foksal, galerii BWA w Lublinie, Galerii Awangarda we Wrocławiu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii 86 w Łodzi, w Galerii Zachęta w Warszawie, Soho Center for Visual Arts w Nowym Jorku, Galerie Ucher, Kolonia. Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych. W 1999 roku został laureatem Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Rysunku we Wrocławiu. Był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w N owym Jorku; Fundacji Sorosa w USA i Fundacji Rockefellera we Włoszech. W ostatnim czasie walczył z chorobą, malował mniej. W 2009 roku uhonorowany został za 2008 rok nagrodą im. Jana Cybisa przyznawaną wybitnym malarzom przez Związek Polskich Artystów Plastyków za całokształt twórczości.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TATARCZYK Tomasz
Urodził się w Katowicach, w 1972 roku ukończył Politechnikę Warszawską, a w latach 1976-81 studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, na której do 1986 roku był asystentem. Od roku 1985 współpracował z warszawska Galerią Foksal.
 
Prace w zbiorach:
Muzeum Sztuki, Łódź
Muzeum Narodowe, Poznań
Muzeum Narodowe, Warszawa
Muzeum Górnośląskie, Bytom
Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz
Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom
Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Galeria Foksal, Warszawa
Galeria Studio, Warszawa
Biblioteka Narodowa, Warszawa
Moderna Museet, Sztokholm, Szwecja
Everson Museum of Art, Syracuse, N.Y., USA
Glynn Vivian Art Gallery and Museum, Swansea, Walia, W. Brytania
Aldrich Museum of Contemporary Art, Ridgefield, Ct., USA
Muzeum w Vukovarze, Chorwacja
Aidekman Arts Center, Medford, MA, USA
Kolekcja Davida Andersona, Buffalo, USA
Fundacja Konrada Adenauera
Bank PKO BP, Centrum Puławska, Warszawa
Fundacja Sztuki Polskiej ING, Warszawa
ABN-AMRO Bank, Warszawa
Pomorskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Gdańsk
Stowarzyszenie „ Zachęta Sztuki Współczesnej ” , Szczecin
Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych , Lublin
Kolekcja sztuki Grażyny Kulczyk,
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Kolekcja Josefa Kloppenborga, Berlin
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl