Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TATARCZYK Tomasz | Trzech Artystów, 1985

Tomasz TATARCZYK (1947-2010)

Trzech Artystów, 1985

olej, płótno; 120 x 170 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: TOMASZ TATARCZYK / "TRZECH ARTYSTÓW" - "THREE ARTISTS" / VERNANAS 1985.

Pochodzenie:
- Kolekcja prywatna, Polska;
- Drouot Richelieu, Post War & Contemporain, Marsylia, 1 czerwca 2018, pozycja 45.;
- Vente Runfeldts Auktioner AB, Lund, Szwecja, styczeń1996, pozycja 50.;
- Kolekcja prywatna, Belgia;
- Collection Fondation Matsson, Szwecja.

Tomasz Tatarczyk był absolwentem Politechniki Warszawskiej oraz stołecznej ASP w pracowni Jana Tarasina w 1981 roku. Przez kolejnych niemalże osiem lat był asystentem na Wydziale Malarstwa w macierzystej uczelni. Współpracował z Galerią Foksal, gdzie debiutował w 1984 roku, a następnie z Galerią Wizytującą. W 2008 roku otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa. Mieszkał i tworzył w Męćmierzu, którą to wieś nieopodal Kazimierza Dolnego uczynił swoją małą ojczyzną. Miejscem, z którego obserwował otoczenie, naturę, przyrodę, jej elementy oraz przedmioty życia codziennego. Artysta przywiązywał ogromną wagę do tematu, który podejmował, jak również do emocji, jakie wzbudzały w nim zaobserwowane obrazy zaczerpnięte z najbliższego otoczenia. Niezwykle ważnym dla Tatarczyka był również sam proces malowania, budowania formy, struktury i faktury obrazu.
Drugorzędnym zagadnieniem, w mniemaniu malarza był kolor, którego gama została znacznie ograniczona niemalże do czerni i bieli. Jednakże i w tych dwóch prostych barwach można, zdaniem Tatarczyka, odnaleźć różne tony, ciepłe i zimne, czy odcienie o czym wspomina malarz w rozmowie z Elżbietą Dzikowską: „ED: Nie lubi Pan koloru…? / TT: Nie chcę go używać tylko dla epatowania barwą. W pewnym sensie moje kolory są ukryte, także dosłownie. Na monochromatyczną z pozoru powierzchnię moich obrazów składa się wiele warstw farby. Jak się dobrze przyjrzeć nawet bielom - widać, że mogą być one różne: ciepłe, zimne, wchodzące w błękit, błyszczące, matowe. Tak samo czernie: czasem chcę, żeby dobijały światło, innym razem żeby były głuche. Dodaję różne komponenty, to kuchnia malarska. / ED: Ta samo różna u pana faktura. / TT: One też służą działaniu malarskiemu. Lubię kiedy jest chropawa.” (Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa. Elżbieta Dzikowska, [Warszawa, 2011], s. 257) Brak koloru, jak również użycie skomplikowanej, mozolnie wypracowanej faktury płótna, miały za zadanie skupić uwagę odbiorcy na temacie przedstawienia, percepcji czy ostatecznie idei jaka pchnęła malarza do wykreowania konkretnego wizerunku równocześnie dając poczucie pewnego rodzaju wyciszenia, tajemniczości czy intymności w szczególności w kontakcie z naturą.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TATARCZYK Tomasz
Urodził się w Katowicach, w 1972 roku ukończył Politechnikę Warszawską, a w latach 1976-81 studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, na której do 1986 roku był asystentem. Od roku 1985 współpracował z warszawska Galerią Foksal.
 
Prace w zbiorach:
Muzeum Sztuki, Łódź
Muzeum Narodowe, Poznań
Muzeum Narodowe, Warszawa
Muzeum Górnośląskie, Bytom
Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz
Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom
Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Galeria Foksal, Warszawa
Galeria Studio, Warszawa
Biblioteka Narodowa, Warszawa
Moderna Museet, Sztokholm, Szwecja
Everson Museum of Art, Syracuse, N.Y., USA
Glynn Vivian Art Gallery and Museum, Swansea, Walia, W. Brytania
Aldrich Museum of Contemporary Art, Ridgefield, Ct., USA
Muzeum w Vukovarze, Chorwacja
Aidekman Arts Center, Medford, MA, USA
Kolekcja Davida Andersona, Buffalo, USA
Fundacja Konrada Adenauera
Bank PKO BP, Centrum Puławska, Warszawa
Fundacja Sztuki Polskiej ING, Warszawa
ABN-AMRO Bank, Warszawa
Pomorskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Gdańsk
Stowarzyszenie „ Zachęta Sztuki Współczesnej ” , Szczecin
Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych , Lublin
Kolekcja sztuki Grażyny Kulczyk,
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Kolekcja Josefa Kloppenborga, Berlin
Informacje dla kupujących:

Prezentujemy Państwu kolejną wakacyjną ofertę Domu Aukcyjnego Rempex – wystawę wybitnych dzieł sztuki i antyków „Silent Selling”.

Wystawa tych prac trwać będzie w dniach: 12 lipca – 24 sierpnia 2019 r. w siedzibie DA Rempex, przy ul. Karowej 31 w Warszawie.


W katalogu wystawy wartość przedstawionych obiektów prezentujemy w formie estymacji.

W trakcie ekspozycji zbierane będą oferty na zakup poszczególnych prac.

Oferty będą przedstawiane właścicielom obiektów, a ich sprzedaż nastąpi po ewentualnej akceptacji proponowanych cen przez właścicieli.

Istnieje możliwość – po uzyskaniu zgody właściciela – wcześniejszej sprzedaży obiektu (podczas trwania wystawy).


Przypominamy, że zgodnie z generalnie obowiązującą w Domu Aukcyjnym Rempex zasadą, do zaoferowanych cen będzie doliczana opłata organizacyjna w wysokości 18%.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl