Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
RIJN van Hermensz Rembrandt | Kobieta w drzwiach rozmawiająca z mężczyzną i dziećmi [Nauczyciel / Lirnik korbowy], 1641

van Hermensz Rembrandt RIJN (1606-1669)

Kobieta w drzwiach rozmawiająca z mężczyzną i dziećmi [Nauczyciel / Lirnik korbowy], 1641

Akwaforta z retuszowanej oryginalnej płyty Rembrandta (odbitka z lat 1807-1826), papier czerpany; wym.: 950 x 630 mm; grafika przycięta do kompozycji. Do grafiki dołączona obszerna ekspertyza autorstwa Krzysztofa Krużla z 2000 roku.

Rembrandt wykonał tę akwafortę w dojrzałym okresie swojej twórczości, kiedy koncentrował się zwłaszcza na tematyce krajobrazowej, portrecie i scenach religijnych. Pośród powstałych w tym roku kompozycji graficznych jest to jedyna impresja z codziennego życia, scena rodzajowa, która jednocześnie stanowi początek eksperymentów artysty z tonacją nokturnową. Motyw spotkania przy półotwartych drzwiach, tzw. "sąsiedzkiej pogawędki" w sztuce niderlandzkiej pojawiał się często. Pośród badaczy twórczości Rembrandta spór wywoływała dokładna interpretacja poszczególnych postaci. Jednak w świetle ostatnich ustaleń, grafika, tytułowana do niedawna mylnie jako "Nauczyciel", przedstawia ociemniałego, starego muzyka z lirą korbową, którego słuchają z przyjemnością kobieta w drzwiach i gromadka dzieci. Jak zauważa Krzysztof Krużel: "Wizerunki kalek, wędrownych muzyków i ludzi z gminu są charakterystyczne dla ikonografii Rembrandta". W przeciwieństwie jednak do współczesnych sobie malarzy niderlandzkich, Rembrandt ukazywał ich bez cienia zlośliwości, realistycznie, skupiając uwagę zwlaszcza na ładunku emocjonalnym. W bogatym, XVII-wiecznym Amsterdamie, rozwój ekonomiczny miasta i szybkie bogacenie się warstw drobnomieszczańskich potęgowały jednocześnie rozwarstwienie społeczne oraz niechęć wobec najuboższych i kalekich. Nie mniej jednak, źródła pisane i ikonograficzne z tego czasu pokazują, iż kategorie moralne ubóstwa, jego wpływ na rozwój duchowy oraz różnice między "prawdziwymi"i "fałszywymi" żebrakami, były częstym tematem rozważań teoretycznych wyrafinowanych umysłów.
Lit.: A. Bartsch, Catalogue raisonné de toutes les estampes qui forment l’oeuvre de Rembrandt, et ceux de ses principaux imitateurs, Vienna 1797, poz. 128.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl