Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
PSTRAK WASYLOWICZ Jarosław | Trzy współoprawne szkice

WASYLOWICZ Jarosław PSTRAK (1873 Gwoździec k. Kołomyi - 1916 Charków)

Trzy współoprawne szkice

ołówek/papier, 22,5 x 15 cm (każdy arkusz)
każdy szkic sygnowany p.d.: 'Pstrak'

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
PSTRAK WASYLOWICZ Jarosław
Uważany jest za jednego z najbardziej utalentowanych malarzy z Galicji początku XX wieku. Znanych jest ponad 350 jego obrazów. Jego ojciec Wasyl (Bazyli?) był rzeźbiarzem i snycerzem. Wuj, Mikołaj Lewicki - malarzem. Od 1879 roku mieszkał w Kołomyi. Rysował i malował (olejem i akwarelą) od dzieciństwa. Uczył się malarstwa u ojca, wuja, Waleriana Krycynskiego i odwiedzających jego dom malarzy m in. Kornela Ustianowicza. Dwukrotnie wydalano go z Gimazjum w Kołomyi (złe wyniki w nauce, spowodowane poświęcaniem większości czasu malowaniu oraz za karykatury nauczycieli). Podróżował z ojcem po górskich wsiach malując akwarele przedstawiające życie ich mieszkańców. Z powodu trudnej sytuacji finansowej nie mógł się kształcić i musiał sam się utrzymywać z malarstwa. W roku 1895 przedstawiciele miejscowej inteligencji zebrali pieniądze i ufundowali mu wyjazd na studia do Akademii Monachijskiej. Tam zaintrygowała go technika pastelu, zwłaszcza portret. W roku 1899 po ukończeniu Akademii pojechał do Lwowa. Zasłynął tam zwłaszcza jako portrecista i ilustrator czasopism satyryczno-humorystycznych ("Komar", "Osa", "Nowe słowo"). Był także malarzem scen rodzajowych - rysował sceny uliczne, targowe, kawiarniane, teatralne i typy lwowskie. Zaprzyjaźnił się tam z Iwanem Truszem. Obaj zaczęli malować sceny z życia wiejskich mieszkańców Galicji. W 1901 wyruszył w podróż po Europie, następnie ponownie wrócił do Lwowa, gdzie znów portretował miejscową inteligencję. W tym okresie wykonał malowidła do kilku cerkwi na Huculszczyźnie we wsiach Roztoki, Ilcy, Wierchowina i Żabie, gdzie postacie biblijne noszą stroje ludowe z elementami ubioru huculskiego. Po powrocie z Monachium długo mieszkał we wsi Kornicz pod Kołomyją, gdzie malował portrety wieśniaków, sceny z ich życia oraz pejzaże. Ilustrował gazety ukazujące się w Kołomyi. W 1903 ponownie pojechał na Huculszczyznę (zachowało się wiele prac z tego okresu). W 1907 wrócił do Lwowa, gdzie ponownie ilustrował czasopisma satyryczne oraz literaturę piękną (Gogola, Franko). W ciągu swojej twórczości malował pejzaże Podkarpacia zwłaszcza z zabytkowymi drewnianymi cerkwiami, a także widoki Lwowa. Po raz trzeci artysta pojechał na Huculszczyznę w 1909 i przebywał tam do 1913 (z niewielkimi przerwami). Nadal portretował chłopów, wykonał cykl prac poświęconych zwyczajom ludowym. Po powrocie do Lwowa - nadal malował portrety m.in. wykonał wizerunek Tarasa Szewczenki, rozpropagowany następnie przez pocztówkę z okazji 100 rocznicy urodzin poety. W latach 1912-14 na podstawie jego obrazów zostało wydanych od 120 do 180 pocztówek przez lwowskie wydawnictwo Grzegorza Hanulaka (były wznawiane aż do II wojny światowej). Zachowało się także 7 scen mitologicznych datowanych na 1915 wykonanych w akademickim klasycyzującym stylu. Mimo popularności jego sytuacja finansowa była ciężka. Wielka wojna i ubóstwo wywołały u niego postępujący rozstrój układu nerwowego. Artysta wyjechał ze Lwowa, pod koniec 1915 znalazł się w Charkowie, gdzie umieszczono go w wojskowym szpitalu, w którym zmarł po kilku miesiącach.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl