Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
HERBIG Wilhelm | PORTRET KOBIETY (BARONOWEJ BERTHY VON LöTZOW), 1821

Wilhelm HERBIG (1787 - 1861)

PORTRET KOBIETY (BARONOWEJ BERTHY VON LöTZOW), 1821

Olej, płótno, 55,5 x 46 cm
Sygnowany l. d.: WHerbig | 1821

Za ekspertyzą p. Iwony Danielewicz
Wilhelm Herbig, niemiecki malarz związany z dworem berlińskim. Studiował w akademii berlińskiej, w 1823 został jej członkiem, a w 1829 wykładowcą. Od 1833 prowadził własną klasę malarstwa. Był członkiem senatu tej uczelni i jej wicedyrektorem. Malował sceny historyczne, dekoracje do rezydencji królewskich i portrety. W swoim czasie był znanym i cenionym artystą, już w 1841 Atanazy Raczyński nakreślił jego sylwetkę w swej Geschichte der neueren deutschen Kunst (T. III, Berlin 1841, s. 51-52). Osobą portretowaną miałaby być Bertha von Lützow, z domu Laroche, żona Adolfa von Lützowa (1782-1834), pruskiego generała i działacza patriotycznego, dowódcy słynnego korpusu. Lützow zorganizował w 1813 oddział ochotników, rekrutujących się głównie z młodzieży studenckiej, który odznaczył się w walkach z wojskami napoleońskimi i stał się w Prusach symbolem oporu wobec francuskiego najeźdźcy. Obraz był do 1910 w zbiorach rodziny von Lützow.
Kobieta została sportretowana na tle ufortyfikowanego zamku, wzdłuż lewej krawędzi płótna widać wijący się bluszcz, symbol nieśmiertelności, ale też miłości małżeńskiej. Bluszcz spotykamy często w portretach niemieckich okresu romantyzmu, jako wyraz chrześcijańskiego przywiązania i stałości uczucia. Obraz wyrasta z tradycji malarstwa nazareńskiego, szczególnie bliski jest portretom Wilhelma von Schadowa. Schadow powrócił do Berlina w 1819, a rok później zorganizował w swej pracowni pokaz dzieł wykonanych w Rzymie. Herbig przejął od nazareńczyków ich sposób kompozycji, zainteresowanie portretem, ale przede wszystkim upodobanie do prostoty, ograniczenie środków ekspresji malarskiej, redukcję barw, wzorem wczesnorenesansowego malarstwa włoskiego i niemieckiego. Ten typ wizerunku stał się niezwykle popularny, w całych Niemczech, od lat dwudziestych XIX stulecia. Obraz odznacza się wysokim walorami artystycznymi i należy do cennych przykładów niemieckiego portretu romantycznego.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl