Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SASNAL Wilhelm | Koszulki, 1999 r.

Wilhelm SASNAL (ur. 1972, Tarnów)

Koszulki, 1999 r.

olej/płótno, 130,5 x 130,5 cm (w świetle oprawy)
sygnowany i datowany na odwrociu: 'WILHELM | SASNAL 1999'

POCHODZENIE:
- zakup od artysty
- kolekcja prywatna, Warszawa
WYSTAWIANY:
- Portret własny, Galeria Okna, Centrum Sztuki
Współczesnej Zamek Ujazdowski Warszawa, 27.05.-15.06.2008
- Wilhelm Sasnal, wystawa dyplomowa, Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 1999
LITERATURA:
- Jakub Banasiak, 15 stuleci. Rozmowa z Wilhelmem Sasnalem, Wołowiec 2017, s. 55 (il.)
- Katarzyna Ujma, Krzysztof Masiewicz and Piotr Bazylko talk about their blog, collections and Artbazaar Records, „Contemporary Lynx”, 5.10.2013 (il.)

„Obraz, na którym cztery razy odbiłem z szablonu zarys swojej głowy i tułowia, a na tym namalowałem koszulki z zespołami – coś jak ubieranie manekina. Na koszulkach znalazły się więc zespoły Stereolab, The Jesus Lizard i The Beatles. Jedna koszulka pozostała bez napisu”. - Wilhelm Sasnal

Można powiedzieć, że rok 1999, z którego pochodzi oferowana praca, był dla Wilhelma Sasnala ważnymi niezwykle aktywnym momentem, w którym artysta stawiał pierwsze kroki w niełatwym świecie sztuki. Najpierw obronił dyplom na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Leszka Misiaka, na jesień został natomiast laureatem Grand Prix na Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”. Natomiast jeszcze w czasach studenckich, zapisał się na artystycznej mapie Polski jako współtwórca krakowskiej grupy „Ładnie”, która z powodzeniem funkcjonowała do 2001. Inicjatywa stworzenia formacji artystycznej połączyła ze sobą Wilhelma Sasnala, Rafała Bujnowskiego, Marcina Maciejowskiego z pokolenia urodzonego w latach 70 oraz starszych artystów – Marka Firka oraz Józefa Tomczyka „Kurosawę”. Artyści poznali się podczas studiów na Wydziale Architektury krakowskiej Politechniki.
Malarstwo Sasnala z przełomu XX i XXI wieku można określić terminem „pop-banalizmu”, w którym artysta odnosi się do powszechnie rozpoznawalnych przedmiotów i motywów prostej codzienności, ale również ważnych wydarzeń politycznych, które opisywano w mediach. Tworząc kronikę współczesnego życia, korzysta z symboli epoki: okładek płyt, komiksowych bohaterów, popularnych nadruków na koszulkach czy nazw ulubionych zespołów. Źródłem inspiracji jest dla Sasnala pop kultura, a obrazy z telewizji, reklamy czy prasy pojawiają są bezpośrednio przemalowywane na płótno. Artysta operuje syntetycznym skrótem, syntetyzuje malowane kształty do prostego, graficznego znaku, czytelnego w formie i treści. Sasnal sam siebie nazywa często „malarzem realizmu”, który redaguje na malarstwo wszystko, co budzi w nim emocje i zaciekawienie. Artysta korzysta zraz już przetworzonego materiału wizualnego pojawiającego się w filmie, telewizji, prasie czy fotografii, bo jak sam twierdzi: „Mój umysł nie jest w stanie wyprodukować fikcji. Zawsze staram się bazować na czymś, co istnieje”.

Malarz, rysownik, autor filmów i komiksów. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej. Absolwent ASP w Krakowie. W latach 1996-2001 działał w "Grupie Ładnie". Jego malarstwo z tego okresu określano terminem "pop-banalizmu". Były to przedstawienia pojedynczych motywów czerpanych z najbliższej ikonosfery: przedmiotów codziennego użytku, reklam, gazet, ulotek, tematów z telewizji. Sceny z życia osobistego stały się tematem komiksu Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001. Po roku 2001, w swoim malarstwie odchodzi od fascynacji codziennością i sięga do tematów odnoszących się do zbiorowej pamięci historycznej (m. in. do czasu Zagłady, przez dialog ze słynnym komiksem Maus Arta Spiegelmana). Zmienił również sposób malowania kładąc grubą warstwę gęstej farby, motywy stają się nieostre i zamglone. Poza malowaniem Sasnal kręci filmy na kamerze 8 mm, niektóre w poetyce teledysków, inne inscenizowane z użyciem zabawkowych figurek i własnych "efektów specjalnych". W ostatnich latach z powodzeniem sięgnął do formy kina fabularnego.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SASNAL Wilhelm
Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-1994), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-1999), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie".

Ważniejsze wystawy indywidualne:
1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków
1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa

Ważniejsze wystawy zbiorowe:
1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix)
2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl