Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WOJTKIEWICZ Witold | Komedianci , 1905 r.

Witold WOJTKIEWICZ (1879-1909)

Komedianci , 1905 r.

akwarela/papier, 52,5 x 66 cm ( w świetle oprawy)
sygnowany i datowany p.d.: 'Witold Wojtkiewicz | 1905'
na odwrociu papierowe nalepki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i Muzeum Narodowego w Krakowie

POCHODZENIE:
- kolekcja Edwarda Lipińskiego (1888-1986), Warszawa
- kolekcja prywatna, Krakow

WYSTAWIANY:
- Witold Wojtkiewicz 1879-1909, Muzeum Narodowe w Krakowie, 1976
- Witold Wojtkiewicz - Wystawa Pośmiertna, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, 6-31 października 1909
- Wystawa Nieustająca Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (Pierwsza wystawa nowopowstałej Grupy Pięciu), Pałac Sztuki, Kraków, 1905


LITERATURA:
- Ceremonie. Witold Wojtkiewicz 1879 - 1909, kat. wyst., Musée de Grenoble, 5 marca - 31 maja 2004, Muzeum Narodowe w Warszawie, lipiec - sierpień 2004, s. 58
- Witold Wojtkiewicz 1879 - 1909, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1976, t. 1, poz. 144, s. 107 (il.), t. 2, wzmiankowany w kalendarium (1905)
- J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław [i in.] 1969, s. 411
- Ze sztuki, "Kurier Warszawski" 1909, nr 241, s. 2; nr 277, s. 3; nr 290, s. 3 (il.)
- katalog Wystawa pośmiertna Witolda Wojtkiewicza, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1909, poz. 9
- Sprawozdanie Dyrekcji Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z czynności za rok 1905, Kraków 1906, s. 24, poz. 1063
- katalog Wystawa Nieustajaca Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie w sierpniu MCMV roku, Kraków 1905, s. 10, poz. 32

Wczesną twórczość Witolda Wojtkiewicza silnie znaczy ironiczny stosunek do rzeczywistości, społeczna satyra oraz drapieżna groteska. Wskazane elementy z łatwością odnaleźć można w pracach malarskich, rysunkowych oraz ilustracjach prasowych tworzonych od początku XX stulecia po obrazy rewolucji lutowej 1905 roku. Wskazana data stanowi najważniejszą cezurę w twórczym dorobku malarza, kiedy to krzepła ekspresyjna formuła jego malarstwa, jak również ostatecznie formował się symboliczny świat wyobrażony malarza. Wojtkiewicz począł wówczas uprawiać wizyjne, symbolistyczne w charakterze malarstwo, w którym odrzucał potoczną, pozytywną wiedzę o świecie. Zaprzątała go, podobnie jak innych twórców epoki, wędrówka w odmęty ludzkiej psychiki, uniwersalne wyobrażenie skrytych pragnień i lęków. W malarskim języku posługiwał się po wielokroć figurą lalki czy marionety, chcąc obdarzyć aktorów swoich malarskich dramatów uniwersalnym językiem. Kierował się w stronę świata dzieci, które jawiły się modernistom jako zawieszone pomiędzy naturą a kulturą oraz działające w zgodzie z podświadomością. Często melancholiczne, lecz spontaniczne i uczuciowe realizowały ideał nowego człowieczeństwa.
Prezentowana akwarela "Komedianci" pochodzi z 1905 roku, podobnie jak kluczowe dla dzisiejszej recepcji twórczości malarza "Podmuchy wiosenne", "Korowód dziecięcy" czy "Krucjata dziecięca" (Muzeum Narodowe w Warszawie). Stałe podejmowanie przez Wojtkiewicza określonych tematów, mimo braku narracyjnego powiązania scen, pozwala łączyć obrazy malarza w cykle. Oprócz "Cermonii" i "Z dziecięcych póz", najważniejszy z nich stanowi "Cyrk" (1905-07). Należą doń litografie, obrazy olejne, temperowe i akwarele, a "Komedianci" stanowią jeden z pierwszych akordów serii. W około rok po powstaniu akwarela posłużyła za szkic kompozycyjny do olejnego obrazu "Przed teatrzykiem" (1906-07, Muzeum Narodowe w Warszawie).
Latem 1905 roku Wojtkiewicz wraz z kolegami Leopoldem Gottliebem, Vlastimilem Hofmanem, Mieczysławem Rembowskim i Mieczysławem Jakimowiczem założył artystyczny falanster, mający stanowić opozycję dla wystaw Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", które pokoleniu moderny kojarzyło się z konserwatywnym i elitarnym modelem sztuki. Wymienieni progresywni artyści połączyli się pod sztandarem "Grupy Pięciu". Mimo braku określonego programu estetycznego, krytycy krakowscy odnotowali istniejący w ich twórczości głęboko humanistyczny pierwiastek oraz próbę penetracji tego, co ukryte pod powłoką zjawisk. Fascynacją ówczesnej awangardy krakowskiej stała się postać i twórczość Cypriana Kamila Norwida. Romantyczny wieszcz na przełomie wieków stał się ideałem artysty wizjonera i indywidualisty, który łamie reguły i myślą wyprzedza swoje czasy. Do promotorów dzieła Norwida należał m. in. Zenon Miriam Przesmycki, który publikował fragmenty jego twórczości w miesięczniku "Chimera". W całej twórczości Wojtkiewicza przenikliwie dźwięczą słowa poety: "Malować tylko procent od uczucia i kontemplacji" (List Norwida do Marii Trembickiej, Nowy Jork, 29 lipca 1857, "Chimera", 8: 1904, z. 22/23/24, s. 413). Grupa "Norwid", bo tak w 1906 roku nazwali się jej członkowie, swoje pierwsze wystąpienie miała późnym latem 1905 roku podczas Wystawy Nieustającej w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. W sposób sformalizowany działała do 1908 i w tym czasie artyści wystawiali właśnie w Krakowie, lecz także we Lwowie, Wiedniu, Berlinie, Düsseldorfie, Kolonii i Warszawie. Współcześnie działalność pięciu krakowskich modernistów zalicza się do najważniejszych manifestów modernizmu w sztuce polskiej, które poprzedzały wystawy ekspresjonistów i formistów drugiej i trzeciej dekady XX stulecia. Na pierwszej wystawie "Grupy Pięciu" Wojtkiewicz eksponował 6 obrazów, a wśród nich znajdowali się "Komedianci".
Prezentowana kompozycja opiewa świat błaznów, kuglarzy czy clownów i stanowi osobistą wizję ludowego teatrzyku. Na pierwszym planie dwóch przebierańców w cudacznych maskach radośnie przybiera dziwaczne figury taneczne. Jeden z nich, dmąc w trąbę, zachęca clowna z prawej strony kompozycji do wyłonienia się zza kurtyny. Skrajnie sytuowane postaci otwierają przestrzeń sceny dla wzorku widza. W oddaleniu, przy stole zasiadają trzy postaci - dorosły w kapeluszu na głowie, sprzedawca marionetek oraz dwoje uśpionych w letargu dzieci. W tle plamy akwareli szkicowo zarysowują ludzką sylwetkę, a u góry majaczą błyszczące lampiony i intensywnie czerwone festony. Wojtkiewicz zaskakująco miesza ze sobą porządki - komedianci zachowują się w sposób bardziej żwawy niźli ludzie. Animizuje więc jarmarczne maski, nasycając je żywiołem życia i emocją, a ludzkiej egzystencji nadaje cechy martwoty. Przestrzeń życia i przestrzeń teatru zamienia ze sobą, wskazując, że prawdziwsze życie uwydatnione odnaleźć można na scenie, w przestrzeni sztuki. Mistrzowsko używana akwarela podkreśla wizyjność kompozycji. Artysta, uzyskując efekt miękkości i przejrzystości plamy, dematerializuje przedmioty, a za sprawą intensywnych akcentów błękitu i czerwieni tworzy z ciał aktorów, ich masek oraz dekoracji sceny żywe symbole. "Komedianci", jak i inne obrazy Wojtkiewicza, nie są podatne na łatwe odczytania. Już współcześni dostrzegali, że ich artystyczna forma bliska jest innym formom sztuki: "Z obrazów tych patrzyła dusza poety. Dusza śmiertelnie smutna, przytłoczona zagadką bytu i znużona nią, [...] są to same niedomówienia, oderwane słowa, anakoluty, które mają raczej budzić pewien nastrój dźwiękiem i grą fantazji na tle dalekich asocjacji uczuciowych, niż perorować o czymś konkretnym. Ze względu na psychologię widza są raczej muzyką, jak poezją" (W. Noskowski, Witold Wojtkiewicz, "Czas" 1909, nr 190).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WOJTKIEWICZ Witold
Był przedstawicielem polskiego modernizmu. Naukę rozpoczął prawdopodobnie w Klasie Rysunkowej w Warszawie. Naukę kontynuował w krakowskiej uczelni m.in. u L. Wyczółkowskiego, T. Axentowicza. Był współzałożycielem Grupy Pięciu, a od 1908r.członkiem towarzystwa "Sztuka". Swoje prace wystawiał w Warszawie i Krakowie. W swoich obrazach łączył elementy tragizmu, liryki, groteski i patosu, nadając im sens filozoficzny. W jego twórczości można zauważyć wpływ symbolizmu, ekspresjonizmu, secesji i nadrealizmu. Stosował głównie technikę olejna i temperę. Oprócz malarstwa zajmował się też projektowaniem pocztówek oraz ilustracjami m.in. do pism satyrycznych.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl