Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WOJTKIEWICZ Witold | Kwiat wiosenny, 1904 r.

Witold WOJTKIEWICZ (1879-1909)

Kwiat wiosenny, 1904 r.

kredka, tusz/papier, 28 x 40 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany i datowany p.g.: 'Witold Wojtkiewicz | 1904'

POCHODZENIE:

- kolekcja Edwarda Lipińskiego, Warszawa
- kolekcja Ignacego Betta

WYSTAWIANY:
- TPSP, Kraków, maj 1904
- Witold Wojtkiewicz, MNK, Kraków, wrzesień-październik 1976

LITERATURA:
- Sprawozdanie TPSP, Kraków 1904, s. 14, poz. 444
- Z. Nowakówna. Witold Wojtkiewicz. Życie i twórczość. Sztuka i Krytyka, 1956. s. 115
- W. Juszczak , Wojtkiewicz i nowa sztuka, Warszawa 1965, il. 25
- Witold Wojtkiewicz, katalog wystawy z 1976 roku, MNK, oprac. B. Domańska, Kraków 1989 (sic!), s. 102-103, poz. 131.
- J. Ficowski, Witold Wojtkiewicz, Łowicz 1996, s. 160
- W. Juszczak, Wojtkiewicz i nowa sztuka, Kraków 2000, s. 128 (il. czarno-biała)

Choć na pierwszy rzut oka może się to wydać niejasne, prezentowany rysunek Wojtkiewicza gra nie tylko z typowym dla pierwszych lat XX wieku zainteresowaniem japonizmem i grafiką awangardową, lecz także - jeśli nie przede wszystkim - z tradycją polskiego malarstwa 2 połowy XIX stulecia. Wojtkiewicz musiał bowiem znać zarówno "Śmierć Barbary Radzwiłłówny" Józefa Simmlera, jak i "Śmierć Ellenai" Jacka Malczewskiego. Obie te prace, często reprodukowane w czasach Wojtkiewicza i uznawane ówcześnie za arcydzieła polskiej sztuki, operują podobnym co "Kwiat wiosenny" schematem kompozycji - na łóżku z umierającą postacią siedzi drugi, melancholijny i zamyślony bohater. Wydaje się, że dopiero poprzez przywołanie kontekstu monumentalnych płócien Simmlera i Malczewskiego, jasne staje się znaczenie rysunku Wojtkiewicza. Artysta rozprawia się bowiem z tradycją polskiego historyzmu i symbolizmu w charakterystyczny sposób: w zupełności rezygnuje w swojej sztuce z kostiumu "wielkiej narracji" i narodowego heroizmu. To, co interesowało Wojtkiewicza, i co trafnie wydobyli piszący o nim krytycy (m.in. André Gide), to zagadnienia egzystencjalne, emocjonalne, czy wreszcie język czystych form.

Na tle innych dzieł Wojtkiewicza, grających z tradycją polskiej sztuki, prezentowany rysunek wydaje się być pracą nietypowo poważną. Wychodzi przez to z ram cyklu określanego zazwyczaj jako "Szkice tragikomiczne", operującego ironią, groteską i karykaturą. "Wiosennemu kwiatu" bliżej za to do melancholijnych scen, takich jak "Dwoje dzieci", "Noc księżycowa", czy "Zakochany" (wszystkie z lat 1903-04). Rozpatrując związek prezentowanego rysunku z jego ikonograficznym kontekstem, warto zaznaczyć, że cytowanie klasyków polskiej sztuki było w przypadku Wojtkiewicza częstym zabiegiem. W 1905 roku z inicjatywy kabaretu Zielony Balonik artysta opublikował osobny album parodii obrazów uznanych krakowskich mistrzów. Wcześniej, bo w 1902 roku, eksponował w Warszawie swoje rysunki à la Fałat. Na początku swojej kariery parodiował też Boznańską, Wyspiańskiego, Wyczółkowskiego, Stanisławskiego czy Ruszczyca. Dopiero z czasem te malarskie żarty i kpiny przekształciły się w twórczą polemikę. Współcześnie Wojtkiewicza uznaje się nie tylko za jednego z najwybitniejszych artystów swoich czasów, lecz także za twórcę intelektualnego programu stanowiącego przeciwwagę dla młodopolskiej gorączki.


Był przedstawicielem polskiego modernizmu. Naukę rozpoczął prawdopodobnie w Klasie Rysunkowej w Warszawie. Studia kontynuował w krakowskiej uczelni m.in. u Leona Wyczółkowskiego, Teodora Axentowicza. Był współzałożycielem Grupy Pięciu, a od roku 1908 członkiem towarzystwa "Sztuka". Swoje prace wystawiał w Warszawie i Krakowie. W swoich obrazach łączył elementy tragizmu, liryki, groteski i patosu, nadając im sens filozoficzny. W jego twórczości można zauważyć wpływ symbolizmu, ekspresjonizmu, secesji i nadrealizmu. Stosował głównie technikę olejna i temperę. Oprócz malarstwa zajmował się też projektowaniem pocztówek oraz ilustracjami m.in. do pism satyrycznych.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WOJTKIEWICZ Witold
Był przedstawicielem polskiego modernizmu. Naukę rozpoczął prawdopodobnie w Klasie Rysunkowej w Warszawie. Naukę kontynuował w krakowskiej uczelni m.in. u L. Wyczółkowskiego, T. Axentowicza. Był współzałożycielem Grupy Pięciu, a od 1908r.członkiem towarzystwa "Sztuka". Swoje prace wystawiał w Warszawie i Krakowie. W swoich obrazach łączył elementy tragizmu, liryki, groteski i patosu, nadając im sens filozoficzny. W jego twórczości można zauważyć wpływ symbolizmu, ekspresjonizmu, secesji i nadrealizmu. Stosował głównie technikę olejna i temperę. Oprócz malarstwa zajmował się też projektowaniem pocztówek oraz ilustracjami m.in. do pism satyrycznych.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl