tusz/papier, 21,5 x 27,5 cm (w świetle passe-partout) sygnowany i datowany l.d.: 'Witold Wojtkiewicz | 1908 Kraków' na odwrociu papierowa nalepka Muzeum Narodowego w Krakowie
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Kraków - kolekcja Edwarda Lipińskiego, Warszawa
LITERATURA: - Witold Wojtkiewicz, katalog wystawy z 1976 roku, MNK, oprac. B. Domańska, Kraków 1989 (sic!), s. 114-115, poz. 163
Umieszczenie przez Wojtkiewicza w lewym dolnym rogu pracy, tuż obok sygnatury, informacji o miejscu jej wykonania: 'Kraków' jest rozwiązaniem symptomatycznym. Wojtkiewicz szczerze nienawidził bowiem Warszawy, w której przyszło mu spędzić młodość, a Kraków był dla niego uosobieniem wolności twórczej i najszczęśliwszego etapu jego życia. Już na samym początku pobytu w Galicji artysta pisał do matki: "w Warszawie człowiek czuł się zerem, zabitą słusznie jednostką; tutaj, mimo wrodzonej mi skromności, jako artysta dojrzewam i gdyby i gromy niebieskie zaprzeczały talentu, powiedziałbym: huczcie mi bodaj do zgonu, ja przy swoim zostanę". Nic więc dziwnego, że również w 1908, kiedy kończył się pobyt artysty w Paryżu, twardo pisał on, że o powrocie do Warszawy "mowy być nie może" i wybrał po raz kolejny Kraków. Zamieszkał sam. Wiadomo, że w 1908 roku regularnie odwiedzał go młody Witkacy i Roman Jaworski. Wojciech Weiss miał zwracać się do Wojtkiewicza, uświęconego już wówczas paryskimi sukcesami, "Wielmożny Panie". W tym czasie artysta kontynuował cykl "Cyrkowców", ale - ze względu na drastyczne pogorszenie stanu zdrowia - całkowicie porzucił malarstwo olejne. Z tego okresu pochodzą nieliczne akwarele i rysunki tuszem. Prezentowana praca powstała ledwie kilka miesięcy przed przedwczesną śmiercią artysty i operuje stylistyką typową dla późnego okresu jego twórczości. Równocześnie trudno dla ikonograficznego aspektu "Zaduszek" znaleźć w oeuvre Wojtkiewicza wyraźne analogie: postać samotnego włóczęgi, zjawa w powłóczystej białej szacie czy poprzekrzywiane krzyże wiejskiego cmentarza rzadko pojawiają się na jego rysunkach, choć wiadomo, że w ostatnich miesiącach swojego życia Wojtkiewicz był niemal owładnięty obsesją śmierci. Kontekstów dla prezentowanego rysunku szukać można zarówno w młodopolskim, zainteresowanym symbolizmem Krakowie (zaginione "Zaduszki" Podkowińskiego), jak i w grafice francuskiej początku XX wieku, którą Wojtkiewicz miał okazję dobrze poznać w pierwszych miesiącach 1908 roku.
Był przedstawicielem polskiego modernizmu. Naukę rozpoczął prawdopodobnie w Klasie Rysunkowej w Warszawie. Studia kontynuował w krakowskiej uczelni m.in. u Leona Wyczółkowskiego, Teodora Axentowicza. Był współzałożycielem Grupy Pięciu, a od roku 1908 członkiem towarzystwa "Sztuka". Swoje prace wystawiał w Warszawie i Krakowie. W swoich obrazach łączył elementy tragizmu, liryki, groteski i patosu, nadając im sens filozoficzny. W jego twórczości można zauważyć wpływ symbolizmu, ekspresjonizmu, secesji i nadrealizmu. Stosował głównie technikę olejna i temperę. Oprócz malarstwa zajmował się też projektowaniem pocztówek oraz ilustracjami m.in. do pism satyrycznych.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
WOJTKIEWICZ Witold
Był przedstawicielem polskiego modernizmu. Naukę rozpoczął prawdopodobnie w Klasie Rysunkowej w Warszawie. Naukę kontynuował w krakowskiej uczelni m.in. u L. Wyczółkowskiego, T. Axentowicza. Był współzałożycielem Grupy Pięciu, a od 1908r.członkiem towarzystwa "Sztuka". Swoje prace wystawiał w Warszawie i Krakowie. W swoich obrazach łączył elementy tragizmu, liryki, groteski i patosu, nadając im sens filozoficzny. W jego twórczości można zauważyć wpływ symbolizmu, ekspresjonizmu, secesji i nadrealizmu. Stosował głównie technikę olejna i temperę. Oprócz malarstwa zajmował się też projektowaniem pocztówek oraz ilustracjami m.in. do pism satyrycznych.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl