Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CZACHÓRSKI Władysław | BLASK KLEJNOTU, 1897

Władysław CZACHÓRSKI (Lublin 1850 - Monachium 1911)

BLASK KLEJNOTU, 1897

olej, płótno dublowane
55,5 x 76 cm
sygn. l.g.: Czachórski | 1897

Proweniencja:
Pierwszym właścicielem Blasku klejnotu, który pozyskał obraz od samego Artysty, był Zdzisław Dębicki (1871-1931), młodopolski poeta, pamiętnikarz, krytyk, publicysta, który - w latach 1918-1929 pełnił, m.in. funkcję redaktora naczelnego "Tygodnika Ilustrowanego". Dębicki był także zamiłowanym bibliofilem, w swym warszawskim mieszkaniu zgromadził wspaniałą bibliotekę. Po jego śmierci - aż do chwili obecnej - obraz pozostawał w zbiorach rodzinnych w Warszawie, następnie w Trójmieście. Przetrwał Powstanie Warszawskie - wycięty z ramy i wyniesiony z gruzów.
Po wojnie poddany został konserwacji w pracowni prof. Bohdana Marconiego.

Autor obrazu - Władysław Czachórski - był artystą sławnym, uznanym i wysoko cenionym za mistrzostwo swej sztuki. "Respekt wobec natury, radość świata i przedmiotów, a także niezmordowana sumienność zbliżały go do mistrzów niderlandzkich, których dzieła były mu niedoścignionym pierwowzorem. Nie było żadnej kokieterii w jego płynnych, swobodnych pociągnięciach pędzla, które przy całej pewności zachowały subtelną świeżość. Dążył do doskonałej jedności formy i koloru, a wychodząc zawsze od najdokładniejszego, szczegółowego opanowania formy, gardził w swym niezależnym mistrzostwie wszystkimi tanimi, wizualnymi efektami. Charakteryzowała go radość świadomego smakowania przy wyborze motywu, który zawsze odpowiadał poważnej wytworności jego własnej osobowości. Miał klasę i elegancję nierozdzielną ze swą osobowością nie tylko artystyczną.
Te damy [...] z niedbałą miękką gracją wtulone w bujające fotele, połysk atłasów, prawdziwe koronki i tkane złotem brokaty ich sukien, biżuteria i kwiaty swobodnie trzymane w dłoni - to wszystko malować i znów na nowo malować, w niewiele różniących się, ale pełnych wdzięku wariantach, było dla tego artysty zadaniem i przyjemnością jego życia." 1
Czachórski malował stosunkowo niewiele; "z pracowni jego co roku wychodziło kilka obrazów zaledwie, gdyż chęć doprowadzenia każdego z utworów do możliwej doskonałości znacznie opóźniała pracę. [...] większość dzieł jego była wnet po ukończeniu nabyta..." 2

1 A. Braun, Władysław Czachórski; cyt. za: H. Stępień, M. Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914. Materiały źródłowe, Warszawa 1994, s. 92);
2 H. Piątkowski; patrz niżej wykaz literatury; s. 17.

Obraz opisany i reprodukowany:

- H. Piątkowski, Władysław Czachórski, Monografie Artystyczne, Tom XI, Nakład Gebethnera i Wolffa, Warszawa 1927, il. tabl. nlb. 15;
- A. Staszewska, Rola kostiumu historycznego w malarstwie Władysława Czachórskiego, [w:] Ateny nad Izarą. Malarstwo monachijskie. Studia i szkice, (red. E. Ptaszyńska), Suwałki 2012, s. 241-267 (o Blasku klejnotu na s. 264).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CZACHÓRSKI Władysław
W latach 1866-1867 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie oraz w Akademii w Dreźnie. Naukę kontynuował w latach 1869-1873 w ASP w Monachium u H. Anschütza, A. Wagnera i K. Piloty`ego. W 1879r. zamieszkał w Monachium, gdzie wykładał w tamtejszej ASP. Wystawiał m.in. w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i TZSP w Warszawie. Przyjaźnił się z W. Szernerem. Pozostawał pod wpływem monachijskiego akademizmu. Tworzył kompozycje figuralne o tematyce buduarowo-salonowej. Malował sceny rodzajowo-historyczne, pejzaże, portrety, martwe natury, kwiaty oraz obrazy o tematyce szekspirowskiej.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży (w tym zawarty jest podatek VAT i droit de suite).
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna w wys. 26% (w tym zawarty jest podatek VAT, droit de suite i podatek graniczny).

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl