Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
HASIOR Władysław | Ucieczka, 1961 r.

Władysław HASIOR (1928-1999)

Ucieczka, 1961 r.

ceramika, assemblage/deska, 106 x 158 cm
na odwrociu papierowa nalepka wystawowa z odręcznym opisem pracy w języku szwedzki

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Londyn
- kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
- Wystawa rzeźby Władysłąwa Hasiora, Muzeum Śląskie, Wrocław 1964
- Wystawa rzeźby Władysłąwa Hasiora (Zakopane), Zachęta, Warszawa 1966
- Władysław Hasior, BWA, Lublin 1966
- Władysław Hasior: wystawa rzeźby, BWA "Arsenał", Poznań 1967
- Władysław Hasior, Pawilon Wystawowy BWA, Kraków 1967
- Władysław Hasior, Moderna Museet, Sztokholm 1968
- Władysław Hasior: wystawa rzeźby, Biuro Wystaw Artystycznych Poznań, Stary Rynek "Arsenał", Poznań 1967

LITERATURA:
- Anna Micińska, Władysław Hasior, sztuka naszych czasów, Arkady, 1983, s.47, (il.)
- Władysław Hasior. Europejski Rauschenberg, red. Józef Chrobak, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2014, s. 290 (il) i s.295 (il.)

"Dla mnie podstawowymi i najżywotniejszymi siłami, które rodzą sztukę, są: intuicja, wyobraźnia i fantazja. Gdy dozna się chwili boskiej wolności od przyciągania ziemskiej logiki, znaczy to, że się dysponuje najbardziej twórczą energią, która łamie kanony, wyrywa z przeciętności i trywialności naszych przyzwyczajeń".
WŁADYSŁAW HASIOR

Hasior uczęszczał i kształcił swój warsztat w Liceum Kenara w Zakopanem, a następnie w latach 1952-58 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Mariana Wnuka, po czym wyjechał do Niemiec, Belgii i Paryża, gdzie wpływ miał na niego Ossip Zadkine, u którego pracował jako stypendysta. W l 1957 powrócił do Zakopanego i swej macierzystej uczelni, został wykładowcą (do 1968 roku) w Liceum Technik Plastycznych. Pod koniec lat 60. związał się z Teatrem Polskim we Wrocławiu, dla którego wykonywał scenografie. W 1961 roku został członkiem międzynarodowej grupy artystów i pisarzy Phases skupionej wokół pisma o tej samej nazwie. W 1984 roku powstała Galeria Autorska Władysława Hasiora w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem. W Polsce nazywany był prekursorem pop-artu i sztuki asamblażu, uczniem Warhola i Rauschenberga. Z potrzeby uzyskania jak najwłaściwszej ekspresji w swoich pracach Hasior zaczął wykorzystywać stare, znalezione, kalekie przedmioty, budował człekokształtne wizerunki z drutu, mydła, potłuczonych lusterek, zardzewiałych rur, antropomorfizując rzeczy i tworząc z nich przejmujące metafory ludzkiej egzystencji. Zasłynął jako artysta totalny, działający na pograniczu gatunków sztuki: malarstwa, rzeźby, architektury, rzemiosła artystycznego. Już na przestrzeni lat 60. i 70. stał się artystą "kultowym". Jego twórczość szokowała i zachwycała, wzbudzała skrajne emocje i oceny, swoją kontrowersyjną postawą zmuszał do stawiania pytań o istotę sztuki.

"Używam materiałów, które coś znaczą. Każdy przedmiot ma swój sens, a złożone dają aforyzm. Aforyzm jest bardzo podobny do prawdy, ale nie jest samą prawdą. Działalność artystyczną uważam za prowokację: intelektualną, twórczą".
WŁADYSŁAW HASIOR

Fantazja w rozumieniu Władysława Hasiora to uskrzydlona mądrość. W swoich pracach stara się opowiadać o człowieku w sposób magiczny, ale za pomocą zwykłych przedmiotów. W połowie lat 60. z formuł par excellence rzeźbiarskich Hasior przeszedł na płaszczyznę symbiozy z malarstwem. "Ucieczka" umieszczona na drewnianym panelu, zbita z desek, z której szczelin wychodzą fragmenty tkanin stanowią tło dla kompozycji. Posługując się słownikiem symboli wizualnych Hasiora, prezentowaną pracę możemy odczytać jako swoistą opowieść o ludzkim cierpieniu i próbie ucieczki od niego. Chrystus - niewielkie, srebrne reliefy metalowe, tłoczone seryjnie razem z "INR", nie symbolizuje Chrystusa, tylko istotę ziemską, uwikłaną w mękę istnienia na granicy śmierci. Użyte w pracy elementy metalowe stanowią zagmatwanie, uwikłanie. Gwoździe symbolizują narzędzia do zadawania bólu lub śmierci, a zestawienie ich w kilkanaście ze sobą zapowiada coś mrocznego. Umieszczone w górnej partii dzieła szkło, tafla o nieregularnych brzegach symbolizuje materię duchową. Na dole natomiast artysta umieścił grabie jako agresywne zabezpieczanie, zaporę, a może traktować je jako drabinę? drogę ucieczki? Z prawej drewniane koło obrazuje toczący się los człowieczy, mechanizm, nad którym nie panujemy i który czasami staje się naszym oprawcą. Do pracy artysta za pomocą drutu dodał formę rzeźbiarską wykonaną w glinie o organicznych kształtach, przypominającą nieokreślone kończyny. Wyrażają pamięć o tragicznych zdarzeniach. Element rzeźbiarski oraz otwór ziejący z panelu potęgują dramatyzm kompozycji. Sztuka Hasiora przesycona jest symboliką i kpiną, kpiną ze świata mieszczańskiej dewocji. Fascynacja przedmiotem zwykłym, brudnym, zniszczonym, przedmiotem gotowym zdaje się wychodzić od readymades Marcela Duchampa, ale Hasior idzie dalej, teatralizując swe prace, budując nową formę.
Praca pokazywana była na licznych wystawach w latach 60. Indywidualna wystawa Hasiora w Zachęcie przyciągnęła tłumy publiczności. Relację z wystawy opisał w "Przeglądzie Artystycznym" Jacek Kaczmarski: "Na wernisażu Władysława Hasiora w zachęcie było tłoczno i ciemno, jedynie przed eksponatami płonęły świece i zaimprowizowane lampki. Artysta zaś celebrował spektakl swej sztuki, wprowadzając zebranych gości w misterium ni to Zaduszek, ni to wtajemniczenia. (...) Sztuka Hasiora nie jest zjawiskiem wtórnym, jego zapożyczenia dotyczą zupełnie drugorzędnych spraw. Listopadowa wystawa prac Hasiora pokazuje dorobek artysty w sposób możliwe pełny (...). Głównym jej atutem ciągle jeszcze jest nowość. To ona robi atmosferę wokół Hasiora (...)".

"Hasior to krewny późnośredniowiecznych plastyków-poetów, ewokujących piękny i potworny świat, łączący rzeczywistość z metaforą i zaświatem, mający oczarować człowieka znękanego rzeczywistością i tęskniącego za jej przekroczeniem - epoka Hieronima Boscha, Bruegla, czarownic czy hiszpańskich lubowników męczeństw".
Marek Rostworowski

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
HASIOR Władysław
Urodził się w Nowym Sączu, zmarł w 1999 roku w Zakopanem. Studiował na Wydziale Rżeźby warszawskiej ASP. W latach 1957-68 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem, a w latach 1970-71 jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog tamtejszej PWSSP. Znany jest przede wszystkim jako twórca monumentalnych rzeźb i łączonych wraz z ich realizacją akcji efemerycznych - Słoneczny rydwan, Płomienne ptaki, Ogniste ptaki, Płonące sztandary. Równolegle ze Sztandarami i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. XX wieku tworzył Portrety w technice asamblażu i kolażu. Asamblaże tworzył od 1957 roku. Reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971 roku, Biennale w Wenecji (1970) i wielu innych prestiżowych międzynarodowych wystawach.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl