akwarela, ołówek, papier, 40,2 x 47,3 (w świetle passe partoput) sygn. p. d.: W Roguski
Studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Szkole Rysunkowej u J. Kauzika i M. Kotarbińskiego; naukę kontynuował w l. 1912-14 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i J. Pankiewicza. Był współzałożycielem grupy warszawskich Formistów, z którymi wystawiał w Warszawie, Krakowie i Paryżu. Uczestniczył w salonach warszawskiego IPS i TZSP. Prezentował swe prace za granicą: w Wenecji (1920), Paryżu (1921), Rzymie (1925), Brukseli (1929) i Padwie (1932). Należał do poznańskiej grupy Świt (1921-26) oraz do Grupy Artystów Wielkopolskich Plastyka (od 1926). W 1922 został członkiem ugrupowania Rytm. W okresie 1922-39 piastował stanowisko kierownika Wydziału Tekstylnego Państwowej Szkoły Sztuk Zdobniczych w Poznaniu. Indywidualne wystawy artysty odbyły się w Poznaniu (1927, 1931, 1933, 1934) i Warszawie (1930). Sylwetkę artysty przypomniała ostatnio wystawa "Stowarzyszenie Artystów Polskich Rytm 1922-1932" (Muzeum Narodowe w Warszawie 2001). Stylizowany archaizm obrazów Roguskiego reprezentował umiarkowany typ warszawskiego formizmu. Prócz nowej formy wyzwolonej z reguł akademizmu, artysta poszukiwał środków wyrazu dla narodowych treści. Inspiracje czerpał zarówno ze sztuki quattrocenta, z freskowego malarstwa florenckiego i sieneńskiego, jak i z osiemnastowiecznych podhalańskich malowideł na szkle. Element folklorystyczny przejawiał się w rytmizacji uproszczonych form, hieratycznej kompozycji i wprowadzeniu elementów zdobniczych, wycinankowych palmet i kwiatów. Od surowej, prymitywnej sztuki ludowej odróżniał prace Roguskiego poprawny rysunek i bogatsza kolorystyka. Swe kompozycje artysta najczęściej wykonywał na desce; stosował technikę tempery i akwareli, którą pokrywał werniksem. W okresie przynależności do Rytmu malował sceny rodzajowe nie pozbawione humoru i zmysłu obserwacji; przykładem tego rodzaju pracy jest oferowany rysunek o dekoracyjnych walorach i sielankowej wymowie.
ROGUSKI Władysław
Studia w warszawskiej Szkole Rysunkowej u J.Kauzika i M.Kotarbińskiego, kontynuował w krakowskiej ASP pod kierunkiem J.Mehoffera i J.Pankiewicza. W czasie I wojny światowej służył w Legionach, co znalazło odbicie w jego obrazach (Pochód legionistów, Na wedecie). Od 1911 r. wystawiał w TZSP w Warszawie. W latach 1920-1922 wystawiał z grupą Formistów, później m.in. ze Stowarzyszeniem „Rytm” i poznańską grupą „Plastyka”. Kilkakrotnie uczestniczył w wystawach sztuki polskiej za granicą. Od 1922 r. był profesorem w Szkole Sztuk Pięknych w Poznaniu. Malował portrety, obrazy o tematyce rodzajowej i religijnej. W wizerunkach Madonny z Dzieciątkiem nawiązywał do, przetworzonego i swoiście stylizowanego, ludowego malarstwa na szkle.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl