Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
HOFMAN Wlastimil | Pallas Atena Polska, 1957 r.

Wlastimil HOFMAN (1881 - 1970)

Pallas Atena Polska, 1957 r.

olej/sklejka, 40 x 55 cm
sygnowany l.d. 'Wlastimil Hofman | 1957'

Symbolistyczne w stylu malarstwo, silnie inspirowane twórczością Jacka Malczewskiego, Wlastimil Hofman uprawiał od początku kariery, więc pierwszej dekady XX stulecia, do jej końca w latach 60. Społeczne przemiany świata w pierwszej połowie wieku, spowodowane konfliktami wojennymi oraz przeobrażeniami politycznymi, oraz awangardowe rebelie w sztuce nie nakazały nigdy przeformułować artyście swojego malarskiego języka. Po II wojnie światowej, osiadłszy w Szklarskiej Porębie, konsekwentnie uprawiał sztalugowe malarstwo, wypowiadając się w symbolistycznym stylu i posługując się literacką metaforą. Konserwatyzm jego sztuki szedł w parze z konsekwencją trwania przy jednym zbiorze symbolicznych odniesień. W prezentowanej pracy artysta odsyła widza do dramatu Stanisława Wyspiańskiego "Noc listopadowa" (wyd. 1904). Wyspiański, konstruując sceny dotyczące wybuchu powstania listopadowego, splótł je z odniesieniami do historii mitologicznej. Pallas Atena, która pojawia się już w pierwszej scenie dramatu, nawołuje boginie Nike - patronki konkretnych bitew antycznych i współczesnych - do stawienia się na jej rozkaz. Postaci mitologiczne podkreślają tragizm powstańców - nie tylko ich wolę zwycięstwa, lecz także dramat porażki. Hofman umieścił klasyczny profil zwycięskiej bogini na tle Wawelu spowitego ciemnymi chmurami. Nad zamkiem unosi się biała gołębica - symbol Ducha Świętego - a w literaturze Wyspiańskiego symbol czynu narodowego (Hymn "Veni Creator"). Toteż "Pallas Atena Polska" jest refleksją na temat narodowego wysiłku ku niepodległości sytuowaną w bezczasowej perspektywie. Trudno jednak ocenić, czy towarzyszy jej nadzieja sprzed 1918 roku czy nowa energia państwowotwórcza okresu II Rzeczpospolitej. Być może powstaniu obrazu akompaniowały przemyślenia bardziej współczesne. Obraz namalował Hofman w 1957 roku, więc kto wie, czy za "Pallas Ateną Polską" nie kryje się entuzjazm związany z przemianami czasów odwilży?

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
HOFMAN Wlastimil

HOFMAN Wlastimil - także: Hofmann, Hoffman, Hoffmann; Vlastimil, Wlastimil
Urodził się w Karlinie (obecnie dzielnica Pragi). W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyckiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J.L. Gerôme`a. Od 1901 roku kontynuował naukę w macierzystej uczelni w pracowni L. Wyczółkowskiego. Należał do Towarzystwa Artystów Czeskich "Manes" i Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Był współzałożycielem Grupy Pięciu i Grupy Zero. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl