Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
HOFMAN Wlastimil | WIOSNA, 1929

Wlastimil HOFMAN (1881 - 1970)

WIOSNA, 1929

Olej, tektura; 37,5 x 46,1 cm
Sygnowany p. g.: 1929 | Wlastimil Hofmann
Na odwrocie: napis ołówkiem: Wiosna. Powyżej stempel:... ALEKSANDROWICZ KRAKÓW BASZTOWA 11 oraz DR FR SCHOENFELD & CO
Na oprawie prostokątna, częściowo zdarta nalepka: alon Sztuki "Achilleion" | Biała ob. Bielska, 11-go Listopada L. 8. | Oryginały malarzy polskich | i zagranicznych | jakoteż reprodukcje religijne i krajobrazy | Skład przyborów piśmiennych i malarskich. | Oprawa obrazów we własnym warsztacie.

Andrzej Holeczko-Kieh, Muzeum Śląskie w Katowicach: "Kim był Hofman i jaka była jego sztuka? Sam o sobie mówił, iż był malarzem myśli i przeżyć, nie był ani secesjonistą, ani ekspresjonistą. Twórczość Wlastimila to także doskonała ilustracja epoki, w której żył - okresu wielkich poszukiwań, jaka ma być sztuka: czy figuratywna, czy nieprzedstawiająca, programowa, czy też kultywująca tradycje stylów przeszłości, czy też negująca tradycję i jej system wartości. Tych pytań jest nieskończenie wiele. W przypadku Hofmana niezwykle ważnym była w kształtowaniu się jego sztuki kwestia tożsamości narodowej. Sam artysta twierdził, iż z Czecha, którym miał być z wyboru rodziców, stał się Polakiem i Polska była jego Ojczyzną. (…). Obok kwestii ojczyzny niezwykle istotne w zrozumieniu sztuki artysty były marzenia o odrodzeniu sztuki monumentalnej, romantyczne fascynacje (Słowacki, Norwid), przesycenie praktycznie każdego dzieła pierwiastkiem mistycznym, elementem religijnym, programowe odwołanie się do tradycji sztuki średniowiecznej i ludowej. Niezwykle bogaty kontekst znaczeniowy twórczości artysty wbrew powszechnym sądom nie był li tylko kontynuacją i powielaniem wzorców i schematów ustanowionych przez jego nauczyciela, Jacka Malczewskiego. Wszystkie dzieła Hofmana - bez względu czy są to obrazy o tematyce religijnej, narodowo-patriotycznej czy portrety, krajobrazy przepełnione są nie tylko liryzmem, lecz i specyficznie pojmowanym kryterium czasu. Połączenie to ilustruje zestawienie w całość elementów realistycznych np. portret własny artysty, postać człowieka z elementami symbolicznymi (np. faun), na tle umownego, nierealistycznego, niedopowiedzianego tchnącego schematycznością pejzażu. Cechą charakterystyczną kompozycji artysty jest centralność, podkreślanie środka i symetrii. Twórca przywiązuje także różną uwagę do kształtowania różnych partii dzieła. Najważniejszy jest temat bez rozróżnienia czy jest to kompozycja figuralna, portret czy pejzaż".
Prezentowany obraz, zatytułowany Wiosna należy do bardzo częstych w twórczości artysty przedstawień młodych dziewcząt. Ujęte są na tle sadu z kwitnącymi drzewami. Jedna z nich ma wianek z białych i żółtych kwiatków na głowie. Obraz malowany gładko, w typowej dla Hofmana stylistyce, pełen jest wdzięku i poetyki właściwej temu twórcy.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
HOFMAN Wlastimil

HOFMAN Wlastimil - także: Hofmann, Hoffman, Hoffmann; Vlastimil, Wlastimil
Urodził się w Karlinie (obecnie dzielnica Pragi). W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyckiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J.L. Gerôme`a. Od 1901 roku kontynuował naukę w macierzystej uczelni w pracowni L. Wyczółkowskiego. Należał do Towarzystwa Artystów Czeskich "Manes" i Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Był współzałożycielem Grupy Pięciu i Grupy Zero. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl