Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ZAKRZEWSKI Jan Włodzimierz | Dyptyk geometryczny, 1983 r.

Jan Włodzimierz ZAKRZEWSKI (ur. 1946)

Dyptyk geometryczny, 1983 r.

kredka, ołówek/papier, wymiary każdej z dwóch części: 20 x 20 cm (x2); wymiawy w świetle oprawy: 35 x 60 cm
sygnowany, datowany i opisany u dołu lewej części: '9. 4. 1983 20 x 20 WZakrzewski' i u dołu prawej częsci: '3. 4. 1983 - 6 20 x 20 WZakrzewski'

POCHODZENIE:
- dar od artysty, lata 80.

"O charakterze twórczości decyduje często splot okoliczności i wyzwań, z jakimi twórca musi się zmierzyć, by dotrzeć do jądra artystycznej prawdy i by odnaleźć właściwy język artykulacji. Włodzimierz Jan Zakrzewski został postawiony wobec kilku znaczących faktów, zanim jeszcze został artystą. Najważniejsze, jak się okazało po latach, było dziedzictwo nazwiska, związane z osobą ojca, także Włodzimierza, także malarza, obciążonego udziałem we wdrażaniu socrealizmu. Wydaje się, że odnalezienie się wobec tego dziedzictwa wyczuliło młodego adepta warszawskiej ASP nie tylko na kwestie stylu i samego sensu podejmowania malarskiego trudu, ale też na kwestie społecznego funkcjonowania artysty. Od samego początku jego twórczość nacechowana była namysłem nad językiem malarstwa, skoncentrowana na dyskursywnym myśleniu o zagadnieniach formy i polskiego dziedzictwa spod znaku awangardy. Sprzyjały temu niewątpliwie toczące się wokół spory konceptualne i procesy 'czyszczenia języka sztuki', podejmowane w Polsce od połowy lat 60. Wszystkie te procedury dystansowały młodego twórcę wobec potocznej rzeczywistości mimo wyraźnego akcesu po stronie 'Solidarności'. Refleksja porządkująca emocje, analiza znaczeń pierwotnego malarskiego gestu, dekonstrukcja obrazu ujawniająca poszczególne warstwy formalne i procesualne, wszystko ułożone w wieloelementowe sekwencje - to najbardziej charakterystyczne cechy jego twórczości uprawianej po opuszczeniu kraju na początku lat 80. Z czasem jednak do jego malarskiego świata zaczynają się wkradać nowe elementy, być może związane ze statusem przybysza w obcym kraju, z potrzebą oswojenia się 'gdzie indziej' i określenia własnej tożsamości na tamtym terenie. Pojawiają się zatem ślady pamięci - nałożone na siebie fragmenty pejzaży z różnych miejsc świata. Równolegle - komentarze do wydarzeń w świecie, najczęściej odległym i nieznanym, a także szukanie czynników dookreślających tożsamość artysty przez sięganie do barw narodowych nieznanych dziadków. Wreszcie - konieczne po latach - spojrzenie na osobiste relacje z ojcem i malarskie odwołania do twórczości Zakrzewskiego seniora. Znajdzie się tam zarówno parafraza ojcowskiego rysunku 'Włodek na balkonie', jak i wmontowany we własną kompozycję 'Obraz ojca'. Zanurzenie we wspomnieniach w sposób naturalny dosięgło czasów dzieciństwa, a zaraz po nim - wczesnej twórczości. Przyszedł czas rozliczeń i czas 'luk w pamięci' zsynchronizowany z decyzją powrotu do Polski po dwóch dekadach spędzonych w USA. I powtórny proces asymilacji, tym razem w poznawanym na nowo własnym kraju. Artysta podejmuje decyzję wyjścia poza dotychczas uprawiane malarstwo i rysunek, zaczyna tworzyć złożone układy przestrzenne poddane rygorowi czasu, uzupełnione o dźwięk i światło. To spiętrzenie form wydaje się konieczne, by zobrazować problemy wykraczające daleko poza jednostkowe doświadczenie artysty i człowieka, sięgające spraw tożsamości narodów i czynników określających ich egzystencję".
Anda Rottenberg, Dziedzictwo i tożsamość, tekst przygotowany dla magazynu "Dobre Wnętrze " w 2006 roku, maszynopis z archiwum autorki

W latach 1964-70 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, dyplom uyzskał w pracowni prof. Krystyny Łada-Studnickiej. Artysta wyjechał z Polski w 1981 roku i zamieszkał w USA w stanie Nowy Jork. Od 1990 roku dzielił swój czas pomiędzy Nowym Jorkiem a Warszawą. Od 2001 roku mieszka i pracuje w Warszawie. Pochodzi z artystycznej rodziny: ojciec, Włodzimierz Zakrzewski, był znanym malarzem i plakacistą, a matka, Elżbieta Owsepian-Zakrzewska, malarką. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in.: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Museum Bochum w Bochum, Galerii Zachęta w Warszawie, Galerii Foksal w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w Toruniu, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Brooklyn Museum w Nowy Jorku, Haags Gemeentemuseum w Hadze, De Pont Foundation w Tilburgu w Holandii.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ZAKRZEWSKI Jan Włodzimierz

Urodzony w 1946 roku w Łodzi. Studiował malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni Juliusza Studnickiego i Krystyny Łady-Studnickiej a kompozycję w pracowni Romana Owidzkiego. W latach 1981 - 2000 mieszkał w USA.
Pobyty rezydenckie: 1978/79 i 1982 - Amsterdam, na zaproszenie Stedelijk Museum; 1994 - Amsterdam, na zaproszenie de Pont Foundation; 1995/96 - Berlin, Künstlerhaus Bethanien.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl