Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ŁOŚ Włodzimierz | U przewozu, 1881

Włodzimierz ŁOŚ (1849 Sławuta na Wołyniu - 1888 Monachium)

U przewozu, 1881

olej, płótno dublowane;
31,5 x 63 cm;
sygnowany i datowany po lewej stronie u dołu: Włodzimierz Łoś 1881 | Monachium;
na krośnie nalepki: (...) lodimir Łoś | Prahmlandungsplatz | in der Ukraina | 1881 |(verkleinertversion; na górnej listwie odręczny napis: Włodzimierz Łoś; w innym miejscu: dubliert

Włodzimierz Łoś studia malarskie rozpoczął, dzięki prywatnemu stypendium R. Sanguszki, w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1870-1872 uczył się pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza. W roku 1972 wyjechał do Monachium i tam początkowo studiował w akademii u O. Seitza, a później od 1874 w prywatnej pracowni J. Brandta. W Monachium pozostał już na stałe i stał się tam znaną postacią w polskim środowisku artystycznym. Malował głównie sceny rodzajowe na tle pejzażu Podola i Ukrainy. Prawie zawsze umieszczał w tych scenach konie. Były to jarmarki, epizody myśliwskie i podróżni ukazani w drodze oraz sceny batalistyczne, które malował wyłącznie na zlecenie. Ze względu na tematykę swoich prac i ich dekoracyjność Łoś cieszył się popularnością wśród publiczności niemieckiej, a także wśród Amerykanów. Zajmował się także ilustratorstwem. Współpracował z "Tygodnikiem Ilustrowanym", z "Kłosami", z "Tygodnikiem Powszechnym" i z "Wędrowcem". Swoje prace malarskie wystawiał w monachijskim Kunstverein, a od roku 1873 przysyłał obrazy także na wystawy krajowe, do Krakowa, do Lwowa i do Warszawy.
Jednym z motywów, które pojawiły się w jego kompozycjach niejednokrotnie, była przeprawa przez rzekę. Płótno zatytułowane U przewozu było wymieniane jako jedno z ważniejszych i bardziej znanych dzieł artysty obok Czumaków, Nad Dnieprem, Na jarmarki czy Na pastwisku. Być może popularność tej kompozycji sprawiła, że artysta powtórzył ją przynajmniej trzykrotnie. Czy i czym różniły się poszczególne wersje, oprócz wymiarów, nie możemy już dzisiaj ustalić
ze względu na brak materiałów ikonograficznych. Wiadomo, że wystawiony w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w roku 1879, obraz zatytułowany U przewozu miał najmniejsze wymiary (12 x 17 cali, tj. ok. 28,8 x 40,8 cm) i został zakupiony przez Zachętę, a następnie wylosowany przez Marię Miaskowską. Drugi, prezentowany w 1893, także w Zachęcie i pod takim samym tytułem był większy (14 x 32 cale tj. ok. 33,6 x 76,8 cm) zarówno od tego wystawionego czternaście lat wcześniej w Zachęcie, jak i od przedstawionego do ekspertyzy płótna, powstałego w 1881 (31,5 x 63 cm). Nalepka w języku niemieckim na listwie krosna opisywanego obrazu głosi, że (...) jest "pomniejszoną wersją" (verkleinertversion). Można więc mniemać, że (...) jest albo "pomniejszoną" wersją dzieła wystawionego w TPSP w 1893 r. (obraz mógł powstać znacznie wcześniej a na wystawę trafić dopiero w 1893) albo istniała jeszcze jedna nieznana z literatury kompozycja (...), która była pierwowzorem omawianej "pomniejszonej wersji". (cytat z ekspertyzy) Jeszcze jedną pracę Łosia o tym samy motywie wymienia E. Świeykowski, w Pamiętniku TPSP w Krakowie, jako prezentowaną na wystawie Towarzystwa w roku 1881. Może być tożsama z omawianą pracą lub być jeszcze jedną wersją tego tematu.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ŁOŚ Włodzimierz
Włodzimierz Łoś studia malarskie rozpoczął, dzięki prywatnemu stypendium R.Sanguszki, w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w l. 1870-1872 uczył się pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza. W roku 1972 wyjechał do Monachium i tam początkowo studiował w Akademii u O. Seitza, a później od 1874 w prywatnej pracowni J. Brandta. W Monachium pozostał już na stałe i stał się tam znaną postacią w polskim środowisku artystycznym zwracając uwagę swoim malowniczym kozackim strojem i gwałtownym temperamentem. Malował głównie sceny rodzajowe osadzone w pejzażu Podola i Ukrainy, w których niemal zawsze umieszczał konie. Były to jarmarki, epizody myśliwskie i podróżne oraz malowane wyłącznie na zlecenie sceny batalistyczne. Ze względu na tematykę, prace te znajdowały łatwo nabywców, wiele z nich trafiło do Ameryki. Był także ilustratorem a jego rysunki były zamieszczane w "Tygodniku Ilustrowanym", "Kłosach", "Tygodniku Powszechnym" i w "Wędrowcu". Swoje prace wystawiał w monachijskim Kunstvereinie, a od roku 1873 jego obrazy pojawiały się także na wystawach krajowych: w Krakowie, we Lwowie i w Warszawie.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl