Olej, płótno dublowane 120 x 93 Na dnie beczułki monogram wiązany ZS
Ekspertyza Marii Kluk Obraz jest powtórzeniem części dzieła Jacopa da Ponte zw. Bassano (1510/18 - 1592) zatytułowanego Lato, które powstało ok. 1574-75 r., obecnie znajdującego się w wiedeńskim Kunsthistorisches Museum. Przed dużym, drewnianym budynkiem gospodarczym przedstawiono zgromadzoną przy posiłku rodzinę. Mężczyzna stojący z kijem w ręku, do którego przywiązane są dwa upolowane koguty, to Jakub. Przed nim siedzą jego żony (siostry Lea i Rachela). Starsza, niekochana Lea podaje synowi naczynie z zupą (Bóg wynagrodził płodnością brak miłości męża). Młodsza, ukochana Rachela, klęczy pochylona i nalewa chochla zupę z miedzianego kociołka do miski. Jest pokorna i uniżona, bowiem nie posiada (jeszcze) potomstwa. Z lewej strony widzimy owce: 2 białe i 2 łaciate. W tle przed dużym budynkiem widzimy scenę młócki. W głębi kolejny budynek i grupa drzew. Drzewa i zieleń zdradzają wpływy twórczości artystów niderlandzkich. Układ tkanin, futro owiec, karnacja ciał, modelunek twarzy bliższe są szkoły weneckiej - kręgowi rodziny Bassanów. Jacopo Bassano działał głównie w Bassano lecz nie był artystą prowincjonalnym. Jego dzieła dowodzą ciągłego i żywego kontaktu z Wenecją. Z czasem stworzył wielki warsztat, w którym pracowali również jego synowie. Charakterystyczne dla jego twórczości jest rodzajowe ujęcie tematów religijnych, często przedstawianych na tle włoskiego pejzażu. Ogromny warsztat stał się wytwórnią seryjną cenionych tematów. Do takich zalicza się cykl Pory roku, który był najczęściej kopiowany. W pierwotnej kompozycji z r. 1574/75 badacze upatrują największy współudział Francesca Młodszego. Obrazy Bassanów były chętnie kopiowane zwłaszcza na zlecenie płynące z kręgu dworu Habsburgów. Format omawianego powtórzenia nie jest oryginalny. Drobne zmiany świadczą o indywidualnym i swobodnym podejściu kopisty. Brak wozu i postaci zbierających snopy oraz dodanie łat na części owiec świadczą o tym, że zleceniodawca miał określone wymagania. Zainteresowany był wzmocnieniem treści religijnej i redukcją rozbudowanego pejzażu w tle. Dodanie łat owieczkom powoduje, że do sceny właściwej dodany został wątek dotyczący dalszych losów rodziny. Ciepły przesycony słońcem kolor zieleni w tle, złoto zboża i ciepły brąz drewnianych budynków został skontrastowany z żywymi barwami strojów postaci na pierwszym planie. Jednak czerwień, amarant i błękity są mniej "ostre" i nasycone niż w pierwowzorze. Z tego też powodu należy przyjąć, że powtórzenie jest dziełem naśladowcy, który jednak tworzył na podstawie oryginału, nie zaś grafiki (w takim przypadku kompozycja byłaby odwrócona). Widoczny w sposobie malowania drzew wpływ mistrzów niderlandzkich skłania do przypuszczenia, że kopia mogła powstać w Brukseli przed 1659 r., gdy pierwowzór znajdował się w kolekcji arcyksięcia Leopolda Wilhelma. Obrazy Bassanów cieszyły się wielką popularnością ze względu na swą dekoracyjność. Cykle pór roku wzbogacone o dodatkową treść religijną lub mitologiczną idealnie nadawały się do zdobienia reprezentacyjnych komnat zamkowych czy salonów rezydencji skromniejszych nawet rodów lub duchowieństwa.
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl