Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
FANGOR Wojciech | Kompozycja abstrakcyjna, 1990/2008 r.

Wojciech FANGOR (1922 Warszawa - 2015 Warszawa)

Kompozycja abstrakcyjna, 1990/2008 r.

technika mieszana/płótno, 86 x 120,5 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'Fangor 90-08'

WYSTAWIANY:
- "Wojciech Fangor. Palimpsest", Galeria aTAK, Warszawa, styczeń-luty 2010

LITERATURA:
- Wojciech Fangor. Palimpsest, katalog wystawy w galerii aTAK, Warszawa 2010

W serii obrazów zaprezentowanych na wystawie "Palimpsest" Wojciech Fangor zreinterpretował swoje prace, powstałe głównie w latach 90. W katalogu galerii aTAK Stefan Szydłowski pisał: "swe dawne rysunki Fangor przeistoczył w obrazy nie tylko w poszanowaniu tego, co niegdyś zanotowała jego ręka. On uczynił coś więcej: przekornie oddał pierwszeństwo studiom na papierze, każąc malarstwu pokornie się im podporządkować. Artysta odwrócił porządek rzeczy, narzucił malowidłom charakterystyczny dla rysunku kostium. Czarna farba olejna i pędzel składają hołd kreskom flamastra, zaś kolorowe olejne plamy, czy elementy kolażu, odzwierciedlają posłusznie takież partie rysunku wykonane pastelowymi kredkami lub akwarelą. To naciąganie nowej, malarskiej skóry na stare rysunki, ten ‚artystyczny lifting’, dały asumpt do zatytułowania wystawy jednym słowem: palimpsest, wskazujący na dokonany w tych pracach proces odnowy, na zacieranie i częściowe przesłanianie dawnej treści, nową".

Fangor, który był bardzo świadomym obserwatorem własnej twórczości, zabieg powrotu do swych wczesnych prac wykorzystywał wielokrotnie, za każdym razem za cel obierając sobie dołożenie do nich nowej warstwy znaczeniowej, a nie jedynie przemalowanie dawnej kompozycji, aby nadać jej nowy walor estetyczny. W serii "Palimpsestów" wybrane dawne rysunki artysta powiększył i wydrukował na płótnach, na które potem kładł farbę i przyklejał kawałki papieru - kolorował je, uzupełniał, czy może raczej komentował, bo poza efektem wizualnym najistotniejszy jest tu intelektualny koncept. Tytuł wystawy "Palimpsest" sugerował tropy pamięci, powrotu, powtórzenia, dialogu artysty z samym sobą sprzed lat. Fangor powracał często do wizerunków kobiet, czasem do martwych natur, innym razem - tak jak w prezentowanej pracy - do krajobrazów, kiedyś bliskich i codziennych, dziś funkcjonujących wyłącznie jako wspomnienie. Na ten szablon, kliszę nakładał nowe warstwy estetyczne i znaczeniowe - wielobarwne geometryczne kształty czasem pozostają w nierozerwalnym związku z przedstawieniem, dopowiadając je; czasem zderzające się na jego powierzchni formy rządzą się swoją własną logiką i dynamiką. "Obrazy Fangora to powroty i powtórzenia, raczej dowody na ich niemożliwość. To obrazy-świadectwa procesów przypominających o niemożliwym, archeologiczne znaleziska, rozsypujące się po wydobyciu. Przeszłość ma przyszłość jedynie we fragmentach" (Stefan Szydłowski, Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra, Kraków, 2012, s. 340).

Formalnie kolaż różnych technik i plastycznych doświadczeń artysty na przestrzeni kilkudziesięciu lat odczytywany może być także jako odzwierciedlenie przemian zachodzących w naszej kulturze wizualnej. Fangor wniósł do obrazów możliwości, jakie stwarza fotografia - chociażby repetytywność, obrał technikę montażu jako najlepiej odzwierciedlającą intertekstualny charakter współczesnej kultury wizualnej. "Fangorowy palimpsest został zrealizowany w dwóch wymiarach: materiałowym i biograficznym. Materiałowym, bo oto szkice do dawnych obrazów, rysunki studyjne jakby wytarto, pozbawiając je substancjalności przez komputerowe powiększenie i wydruk na płótnie. Zawłaszczono ich osobność i samodzielność do nowej gry z wcześniej nieuwzględnionymi komponentami materialnymi i formalnymi. I biograficznym, bo nakładającym na siebie różne doświadczenia i kody wyobraźni plastycznej autora. (…) Artysta nie robi kopii własnych dzieł, ani dzieł innych autorów, nie powtarza po to, żeby zwracać się ku znakomitej przeszłości, ‚powtarza’, by pytać o przyszłość. Te powtórzenia, to sięganie do siebie i unaocznianie, to wizualizowanie różnicy, której kształt określa nie tylko zmiana, jaka zaszła w autorze i otaczającym świecie, ale i w nas, żyjących pośród znaków" (Stefan Szydłowski, op. cit., s. 347-348).


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
FANGOR Wojciech

Urodził się w 1922 w Warszawie.W czasie wojny studiował prywatnie u T. Pruszkowskiego i F.S. Kowarskiego, w 1946 ukończył warszawską ASP. Jest awangardowym malarzem i grafikiem. Początkowo próbował znaleźć własną formułę realizmu socjalistycznego (Matka Koreanka, 1951). Do 1955 brał udział w oficjalnym życiu artystycznym PRL. Zniechęcony do socrealizmu zwrócił się w stronę plakatu i grafiki, potem szukał własnej formuły plastycznej, malując obrazy o uproszczonych formach. W 1958 w Warszawie wykonał prekursorską wobec environments kompozycję przestrzenną, przy użyciu swoich obrazów (wystawa Studium przestrzeni, wspólnie z S. Zamecznikiem). Wtedy też zaczął malować pulsujące barwami abstrakcyjne obrazy, dające wrażenie ruchu. Na początku lat 60-tych wyjechał za granice i w 1966 zamieszkał na stałe w USA, gdzie eksperymenty abstrakcjonisty łączył z bliskim hiperrealizmowi malarstwem figuratywnym. W roku 1999 powrócił do kraju. Mieszka i tworzy w Błędowie, w połowie drogi między Warszawą a Radomiem.

Wojciech Fangor jest jednym z nielicznych polskich artystów powojennego okresu, którzy swoim dziełem wyprzedzili czas w skali światowej. Jest do tej pory także jedynym polskim artystą, który miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Artysta zasłynął przede wszystkim, jako twórca inspirowanych op-artem przestrzeni, które tworzył głównie w latach 60-tych i 70-tych.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl