Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
FANGOR Wojciech | Pejzaż, 1947-1948 r.

Wojciech FANGOR (1922 Warszawa - 2015 Warszawa)

Pejzaż, 1947-1948 r.

olej/płótno, 65 x 90 cm
sygnowany p.d.: 'Fangor'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone
- Kendart, Nowy Jork, 2002
- kolekcja prywatna, Charlotte, Karolina Północna, 2002-2013
- kolekcja prywatna, Nowy Jork
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- "Wojciech Fangor", wystawa indywidualna w Klubie Młodych Artystów, Warszawa 1949 (prawdopodobnie)
LITERATURA:
- Chris Sztyber, Mój Drugi Świat. Kolekcja malarstwa polskiego, [red.] Jarosław Wach, Kielce 2012, s. 65

Burzliwe lata 40. odcisnęły na wrażliwości Wojciecha Fangora niezatarte piętno. Po traumatycznych doświadczeniach okresu okupacji - eksterminacji inteligencji, rozstrzelaniu m.in. profesora Tadeusza Pruszkowskiego, w którego pracowni rozpoczął naukę malarstwa, artysta podjął decyzję o osiedleniu się w Klarysewie. Fangor kontynuował artystyczną edukację i rozwijał swoją humanistyczną wiedzę pod okiem Felicjana Szczęsnego Kowarskiego - nauczyciela w Katedrze Rysunku i Malarstwa warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych oraz aktywnego uczestnika ówczesnego życia artystycznego. Był również jednym z założycieli Stowarzyszenia Artystów Plastyków "Rytm" oraz członkiem grup o kolorystycznej orientacji - Cechu Artystów Plastyków "Jednoróg" i "Pryzmatu". Reminiscencje formalnych cech twórczości artystów kręgu "Rytm" bez trudu odnaleźć można w pracach Fangora z lat 1948-50. Należą do nich stylizacyjne uproszczenia bryły, ostre krawędzie płaszczyzn, stosowanie geometrycznych form w motywach i charakterystyczna "rytmiczność"" kompozycji. Szczególnie w obrazach z 1949 roku widoczny jest wpływ malarstwa kubistycznego.
Tuż po wojnie artysta oficjalnie ukończył studia, uzyskując dyplom na reaktywowanej, warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Nadal mieszkał w Klarysewie, pracował intensywnie - malował prowincjonalne pejzaże i portrety bliskich. Przedstawiony motyw i środki formalne nie budzą żadnych wątpliwości, że prezentowana praca powstała podczas jednego z plenerów, pomiędzy rokiem 1947 a 1948. Pomimo pewnej alienacji młody malarz dostrzeżony został przez warszawskie środowisko artystyczne i zaproszony do zaprezentowania swoich prac na indywidualnym pokazie w kierowanym przez Mariana Bogusza Klubie Młodych Artystów Plastyków w 1949 roku. Mimo że w odczuciu artysty wystawa nie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony publiczności, stanowiła niewątpliwie dla młodego Fangora formę nobilitacji i ważny krok w kierunku rozwoju późniejszej twórczości. Echa obrazów z lat 40. powróciły później w plakatowej działalności artysty i obrazach figuratywnych powstałych po roku 1990. Do wielu kompozycji nawiązywał dosłownie na początku lat 2000 na nowo interpretując i uzupełniając prace z młodości o współczesne wątki.

W czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej ASP w 1946. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym “Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op - art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
FANGOR Wojciech

Urodził się w 1922 w Warszawie.W czasie wojny studiował prywatnie u T. Pruszkowskiego i F.S. Kowarskiego, w 1946 ukończył warszawską ASP. Jest awangardowym malarzem i grafikiem. Początkowo próbował znaleźć własną formułę realizmu socjalistycznego (Matka Koreanka, 1951). Do 1955 brał udział w oficjalnym życiu artystycznym PRL. Zniechęcony do socrealizmu zwrócił się w stronę plakatu i grafiki, potem szukał własnej formuły plastycznej, malując obrazy o uproszczonych formach. W 1958 w Warszawie wykonał prekursorską wobec environments kompozycję przestrzenną, przy użyciu swoich obrazów (wystawa Studium przestrzeni, wspólnie z S. Zamecznikiem). Wtedy też zaczął malować pulsujące barwami abstrakcyjne obrazy, dające wrażenie ruchu. Na początku lat 60-tych wyjechał za granice i w 1966 zamieszkał na stałe w USA, gdzie eksperymenty abstrakcjonisty łączył z bliskim hiperrealizmowi malarstwem figuratywnym. W roku 1999 powrócił do kraju. Mieszka i tworzy w Błędowie, w połowie drogi między Warszawą a Radomiem.

Wojciech Fangor jest jednym z nielicznych polskich artystów powojennego okresu, którzy swoim dziełem wyprzedzili czas w skali światowej. Jest do tej pory także jedynym polskim artystą, który miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Artysta zasłynął przede wszystkim, jako twórca inspirowanych op-artem przestrzeni, które tworzył głównie w latach 60-tych i 70-tych.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl